4 eiken schaaltjes met een handicap

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Ik wil nog meedoen aan de challenge!

Veel schalen heb ik nog niet gedraaid, en mijn handicap is dat ik geen vierklauw heb. Mijn exotische as (40mm x 8 tpi) vraagt om een maatwerk oplossing, en dat is nog niet gelukt (zie mijn post "faceplate voor Helma draaibank"). Hoezo handicap: vroeger deden ze het ook zonder. Mijn challenge is om binnen- en buitenkant volkomen concentrisch te maken. Het moeten bakjes worden voor zoutjes. Perfect gelijkvormig stel ik mezelf niet als eis, een pinda ziet het verschil toch niet.

Ik had nog een flinke tak Amerikaans Eiken staan die al overlangs gespleten was, niet geschikt voor "tussen de centers". Droog en erg hard!

Ik ben gisteren begonnen met het uithollen van het eerste schaaltje, hopelijk nog op tijd, een bewijsnummer van Trouw bijgevoegd.
Dat heb ik gecentreerd gekregen via een pen die ik aan de bodem van het schaaltje heb laten zitten (foto volgt later, bij een volgend schaaltje) die in een gat valt van een plaatje multiplex dat met houtschroeven op de faceplate zit. Vastgelijmd met smeltlijm op ruw geschuurd afplakband. Dat zou makkelijk moeten lossen, heb ik ergens gelezen (of het werkt hoor je later, ik moet het schaaltje eerst nog schuren).

Die faceplate is ook weer een verhaal apart. De meeste gaten zijn 6 mm, enkele 7 mm, en ze zitten ook niet perfect op de assen: los halen en vastmaken (zelfs met 6 mm boutjes, zie hulpstuk op de achtergrond) lukt alleen als je precies dezelfde oriëntatie hebt. Als je met korte houtschoeven van 4 of 5 mm werkt, en je haalt het er af, dan krijg het nooit meer gecentreerd terug. Dus als ik dat plaatje multiplex los haal om de bodem van het eerste schaaltje af te werken, krijg ik het niet meer goed terug voor nummer 2, 3 en 4. Dat is wel op te lossen door alle schaaltjes in fasen te maken. Of dat gaat lukken, en of het inderdaad concentrisch wordt, zie je later; ik ga er morgen mee verder.

Bijlagen

• P1040088.JPG
    P1040088.JPG
    134,3 KB · Weergaven: 81
  • P1040087.JPG
    P1040087.JPG
    217,8 KB · Weergaven: 75
  • Leuk
Waarderingen: arjaano, jelmer en EdP

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Dan het verslag.

Experiment met smeltlijn en afplakband geslaagd: het eerste schaaltje liet keurig los door er voorzichtig aan te trekken. Alleen maar het plakband er af, en klaar (?) De vorm was nog niet naar mijn zin, dat komt later bij het afdraaien van de voet.
IMG_7576.JPG
Meteen de buitenkant van de andere schaaltjes gedraaid, en een pen laten zitten voor het centreren later:
IMG_7578.JPGIMG_7580.JPG
Dat eiken is erg hard, bij de eerste schaaltjes te veel tegelijk willen afhalen met mijn nieuwe 55 graden "swept back" guts, zie de "slipsporen". Geduld...

En dan het volgende schaaltje uithollen met smeltlijm op tape, perfect gecentreerd IMG_7620.JPG
Zou dat net zo mooi gaan?

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Met een 55 graden guts doe je hier niet zo veel, blij dat ik mijn "scherpe" 35 graden klassiek profiel nog had.
IMG_7625.JPG
Maar na het weghalen van het tegencenter vloog het schaaltje er meteen af. De smeltlijm liet zich er met een nagel af peuteren. Vergeten te schuren...
IMG_7621.JPG

En ook na schuren en opnieuw lijmen vloog het er weer af. Exit methode afplakband. Misschien was de lijm niet heet genoeg geweest, maar ik wilde het niet 3x riskeren. Dus nu hout op hout, met smeltlijm.
IMG_7629.JPG
Veel ruimte voor de afsteekbeitel had ik niet meer (je ziet hoe ver die schroeven komen!) en met multiplex gaat dat behoorlijk lastig.
IMG_7630.JPG

Dus het laatste stukje met de zaag. Maar de "mal" is niet meer te gebruiken.

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Voor de volgende schaaltjes een dikker opofferingsblok vurenhout, met een demarcatielijn voor de (nu iets langere) schroeven.

IMG_7634.JPG

En de vierde.

IMG_7637.JPG

Voet van nr 1 bijgewerkt, en in de druivenpit olie. (Het blok eerst verdikt, uiteraard, om te gebruiken als jam chuck).

IMG_7638.JPG
nrs 2, 3 en 4 nog afwerken...
IMG_7639.JPG
Klaar voor gebruik.
IMG_7646.JPG

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Ik denk dat jullie gelijk hebben met die iep. Ik zit hier op een iepen stoel van Stefan During. Met dezelfde kronkellijntjes. Het hout komt van de protestantse begraafplaats, daarvan had ik ook al een kandelaar van een dode boom gedraaid: iep volgens Stefan, die de stoel kwam brengen. Dus er stonden daar meer iepen. Maar de kronkellijntjes geven de doorslag, dat ik dat niet gezien had 😔

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
9.561
2.001
Gaanderen
Ik weet vrijwel zeker dat jouw Amerikaans eiken hier meestal iepen genoemd wordt. Let vooral op de kronkellijntjes tussen de jaarringen, dat is karakteristiek voor iepen en zeker niet voor Amerikaans eiken.
Dat moet ie ook geroken hebben. Eik ruikt bij het draaien anders dan iep.

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Ik ga a.s.a.p. eiken draaien... Dit gaf vrijwel geen geur af. Dunne, vrij gladde schors die na drogen al helemaal los liet.

En het goede nieuws: ik heb nog veel meer van dit “amerikaans eiken” Iepen. 😁

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.146
512
Mooie schaaltjes en, als ik het goed zie, ook een prachtige draaibank.

Het slechte nieuws: je moet de bodems nog eens afdraaien want daar staat de vergissing nog op :cool:

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Eerst eens goed meten hoe dik die bodem nog is ... Of gewoon doorstrepen en corrigeren. Dan zijn het schaaltjes met zichtbare geschiedenis 😊.
Ik moet nu eerst poppetjes gaan draaien voor het poppenhuis van mijn kleindochter, die binnenkort 2 wordt. Zeker ook een mannetje van Iepen.

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.108
332
Etten-Leur
Mooie schaaltjes en een mooie solide bank, ik herken hem van de beeldhouwer waar ik les heb (Houterij De Specht, Jan van Harskamp).

Clemens.K

Actieve deelnemer
26 dec 2016
56
17
Boxtel
Mooie schaaltjes en een mooie solide bank, ik herken hem van de beeldhouwer waar ik les heb (Houterij De Specht, Jan van Harskamp).
Dit is een Helma, zware draaibank van 400 kg uit een oude meubelfabriek. Tip van mijn eigen docent Joost Kramer uit Utrecht om daar naar uit te kijken, en er stond er meteen een op Marktplaats. Uitbreiden met faceplates of vierklauw etc is nogal een puzzel, die ik nog niet gelegd heb (zie mijn post op Houtdraaiers gereedschap en werkwijze). Ik zal eens op de website van De houterij kijken.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.108
332
Etten-Leur
Dit is een Helma, zware draaibank van 400 kg uit een oude meubelfabriek. Tip van mijn eigen docent Joost Kramer uit Utrecht om daar naar uit te kijken, en er stond er meteen een op Marktplaats. Uitbreiden met faceplates of vierklauw etc is nogal een puzzel, die ik nog niet gelegd heb (zie mijn post op Houtdraaiers gereedschap en werkwijze). Ik zal eens op de website van De houterij kijken.
Bek Jan van Harskamp eens op, hij heeft die bank (ook) viavia gekocht.

• Leuk
Waarderingen: Clemens.K

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.