3x380V maken uit 1x230V met VFD en accusysteem voor combimachine

DeWerkbank

Nieuw lid
17 jun 2022
15
1
Eindhoven
Heb een combimachine aangeschaft met 4kW motoren die 3x380V zijn. Helaas heb ik de komende 1~2 jaar nog geen krachtstroom, daarom bekijk ik wat er eventueel mogelijk is om hem te gebruiken met de 1-fase 230V die ik beschikbaar heb en een frequentieregelaar (VFD). Logischerwijs gaat de 3680W van de 1-fase het niet redden om 4kW te maken, maar nu accusystemen met grote capaciteit steeds beter en betaalbaarder beschikbaar zijn vraag ik me af of dat een optie is. Dus accusysteem voeden met 230V, dan van accusysteem naar VFD en een 3-fase uitgang. Ik heb me nog niet verdiept in de piekstromen die accusystemen aankunnen, een geschikte VFD vinden lijkt niet zo'n probleem. Heeft er in dit forum al eens iemand over zo'n setup gedacht of zelfs gebouwd en is het mogelijk?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
5.060
1.416
Riemst
Wat is je budget?
Die hele installatie gaat toch wat centen kosten.
Prijzen beginnen vanaf zo ongeveer 8000 euro.
Denk dat je beter af bent met een dieselgenerator.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

XL500SZ

Actieve deelnemer
1 mei 2017
270
94
Groningen
www.kiwood.nl
Je kunt een accu/thuisbatterij inrichten voor 380.
Heb je wel 3 omvormers nodig. Dan geen vfd nodig omdat de omvormers zo ingesteld kunnen worden dat je draaistroom krijgt. Kunt de accus opladen met 230.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.