Super Janwijbrand!! Hier heb ik in ieder geval op zitten wachten, staat ook al een tijdje op mijn verlanglijstje, maar vorige week eerst een nieuwe macbook moeten kopen omdat de oude er mee kapte... Ben heel benieuwd naar je ervaringen en waarom je b.v. deze gekocht hebt!
Bedankt voor je enthousiaste reactie!!
Het is een Felix 3.1 "single extruder". Gekocht als DIY pakket, dus zelf te assembleren. Dat scheelt geld, maar mijn belangrijkste drijfveer was: nu weet ik precies hoe hij in elkaar zit.
In mijn zoektocht had ik een paar criteria:
* Een zo'n "open" mogelijk ontwerp. Ik bedoel dat in de zin van de gebruikte hardware en software die zoveel mogelijk "open" is om mee te experimenteren en niet "gesloten" is en daarmee beperkt is tot één leverancier.
* Een relatief nieuw ontwerp of een ontwerp dat al even door geëvolueerd is.
* Liefst van een Nederlands fabrikant.
* Met een verwarmd "printer bed" om zo ook met ABS en andere lastiger materialen te kunnen printen. Inmiddels kan ik zeggen dat een verwarmd printer bed ook bij "gewoon" PLA printen van pas komt.
* Een print-volume van tenminste 20cm x 20cm x 20cm.
* Zelf in elkaar te zetten, zonder al te "hobbyistisch" te zijn.
* Een budget van rond de 1000 euro. Eerlijk is eerlijk: dat budget heb ik ruimschoots opgerekt tot 1400 euro *slik*. Maar ik ben blij dat ik dat gedaan heb.
Zodoende kwam ik eigenlijk op een short-list van drie uit: de Ultimaker Original "plus", de Velleman K8400 en dus deze Felix 3.1. Waarbij ik moet aanmerken dat ik al bijna de Ultimaker had besteld, toen ik op het laatste moment de Felix pas tegenkwam. Na wat emailcontact met de fabrikant snel de knoop doorgehakt. Bij bestellen bleek dat hun site de prijzen niet mèt BTW vermeldde. Dat was een teleurstelling en ook niet zo netjes van ze. Daar heb ik ze opgewezen. Ze hebben het inmiddels aangepast en als tegemoetkoming mocht ik drie rollen filament uitkiezen.
Ik ben er sinds afgelopen donderdag veel mee bezig geweest:
De assemblage verliep betrekkelijk probleemloos, maar kostte toch echt wel anderhalve dag bouwen - tussen sociale verplichting thuis door

Daarna werd ik blij verrast met een printer die eigenlijk in één keer werkte. Uiteraard wel na de nodig callibratie. De handleidingen zijn OK, maar niet "geweldig". Als je een beetje handig bent met hardware en software is er goed uit te komen. Je gebruikt een Mac lees ik, dat doe ik ook. Ik heb wat ontwerpen in Fusion 360 gemaakt (ook even wennen trouwens) en met "slic3r" vanuit Repetier-Host for Mac omgezet en naar de printer verstuurd. Het is dan vooral uitzoeken, welke parameters welk effect hebben: laagdikte, temperatuur, snelheid, nog meer callibratie, hoe het voorwerp zo goed mogelijk te laten "plakken" aan het printerbed, "infill" van massieve delen, etc. etc. etc.
Al met al best wel wat uitzoek werk, maar wel telkens met weer een beter resultaat. Ik - maar ook mijn betere wederhelft en twee zoons - hebben inmiddels een hele waslijst aan voorwerp-ideeën verzameld die maar eens geprint moeten worden. Ik zoek het vooral in de hoek van "gebruiksvoorwerpen" en "gereedschappen" e.d. Zoals bv. sterknoppen, extra "bench dogs" en de genoemde stofzuiger-verloopstukken.
Als je meer wilt weten, vraag maar raak!