3d printen & hout

W vd G

Actieve deelnemer
2 apr 2020
51
35
Een idee, ik kan zo niet vinden of dit eerder besproken is (je mag niet zoeken op "3D", te kort).

Is er animo om een thread of iets dergelijks in te richten voor de mix 3d printen en houtbewerking? Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben op dit forum die af en toe wat plastic bij zijn houten projecten gebruikt. Vooral voor aftekenen en freesmalletjes maak ik vaak gebruik van een 3dprinter. Laatst ook wat inhangbeslag gewoon geprint en dat scheelt aanzienlijk in kosten en tijd.

Ook zijn er honderden ontwerpen te vinden op bijv. makerworld:
1761748037554.png

al is natuurlijk ook logisch dat niet alles geprint hoeft te worden, niemand zit te wachten op exploderende push sticks voor de zaagtafel

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.315
167
Enkhuizen
Plus nog 1. Ik heb sinds een maand een 3D-printer staan en heb alheel wat dingetjes gemaakt voor het houtbewerken, vnl. voor houtdraaien. Nu bezig met de onderdelen voor een MPCNC (Mostly Printed CNC).

Steffen-02

Nieuw lid
25 mei 2023
6
0
Gelderland
Vooral voor aftekenen en freesmalletjes maak ik vaak gebruik van een 3dprinter.
Precies dat.
Ikzelf heb ook een 3d printer, en maak meer en meer gebruik icm houtwerk hobby. Gelukkig kan ik ook 3d tekenen waardoor het nog gaver is om iets custom te maken, maar ik doe ook graag inspiratie op van mede woodworkers,

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.354
718
Noord-Veluwe / Skåne
Goed idee.

Voor mallen geef ik trouwens de voorkeur aan een laser. Mijn mallen zijn slechts zelden 3D. En in het enkele geval dat dat wel zo is kan ik mallen voor meerdere laagjes maken. Dit bevalt me zo goed dat ik sterk overweeg zelf een laser aan te gaan schaffen, in plaats van steeds weer een bekende bij wie de machine heel weinig te doen heeft lastig te vallen.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.