2x schuurtjes, verslag en advies gevraagd

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Beste woodworkers,

Eerst voornamelijk met meubels aan het klussen geweest, toen een huis verbouwd en nu is de buitenruimte aan de beurt! Nieuw gebied voor mij, maar niet helemaal onervaren dus.. Onze woning staat op / in een kunstmatige dijk. Omdat de garage mijn werkplaats mag zijn moet er ruimte voor fietsen komen, op de begane grond:

Uitdaging 1:
IMG_20230529_214000.jpg
Bovenkant dijk is ongeveer 2m hoog. Ik mik op een schuur van max 3m breed en zo diep mogelijk, zonder "gedoe" als aanvragen bij de gemeente, dus 2 damwanden van max 1m hoog, 1m achter de voorgevel beginnen. In principe dacht ik aan een simpel houtskelet met een mooie afwerking van latjes (nog te bepalen), betonplaat fundering? Tegels? Hier twijfel ik nog over, net als de damwanden. Ook aan de zijkant? Hout of beton, metselen?

En 2:
IMG_20230529_215516.jpg
Het schuurtje boven op de dijk staat op instorten, moet iets soortgelijk simpels worden maar met een plat dak, plusminus 2x3m, zodat er een paar zonnepanelen op kunnen. Tuingereedschap, bbq, tuinmeubilair / kussens etc zouden hier opgeborgen worden. Hier is de uitdaging meer dat alles omhoog gesleept moet worden. Betonvloertje storten tegen optrekkend vocht en een goede fundering?

Het is de bedoeling, mocht er interesse zijn, om hier de bouw te laten zien, maar ook voor advies. :)
 

KGR

Actieve deelnemer
26 apr 2022
33
7
Westerwolde
Mooie uitdaging. Over het gedoe bij de gemeente. Naar mijn weten mag je qua schuurtjes cumulatief maximaal 30m2 bijbouwen. Het gros van de gemeenten gebruikt tegenwoordig luchtfoto’s met automatische objectherkenning om te monitoren in hoeverre er (illegaal) wordt bijgebouwd. Nu zal het in veel gemeenten wel loslopen door werkdruk en personeelstekorten, maar goed om te weten dat ze hiervan gebruik kunnen maken.

En volgens mij zijn er ook regels over het graven. Hier in de buurt zou je bijvoorbeeld maximaal 40cm diep mogen graven zonder melding/vergunning. Nu houdt vrijwel niemand zich daar aan, maar wees je er bewust van dat ook jouw gemeente/omgevingsdienst daar regels aan kan stellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Kijk op www.ruimtelijkeplannen.nl (in NL) om het voor jou geldende bestemmingsplan te zoeken waar de woning in valt.
Daar staan meestal onder de bestemming 'wonen' de regels voor wanneer je aanbouwen/bouwwerken/schuurtjes zonder vergunning mag bouwen.
Let ook op andere regels die op die locatie gelden.
Zo mag je vaak in een dijk die ook waterwerend is, helemaal niet graven of bomen rooien zonder vergunning.
En bij dubbelbestemming 'archeologie' geldt vaak dat je niet dieper dan bv. 30cm mag graven. Een heipaal is meestal langer...
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Mooie uitdaging. Over het gedoe bij de gemeente. Naar mijn weten mag je qua schuurtjes cumulatief maximaal 30m2 bijbouwen. Het gros van de gemeenten gebruikt tegenwoordig luchtfoto’s met automatische objectherkenning om te monitoren in hoeverre er (illegaal) wordt bijgebouwd. Nu zal het in veel gemeenten wel loslopen door werkdruk en personeelstekorten, maar goed om te weten dat ze hiervan gebruik kunnen maken.

En volgens mij zijn er ook regels over het graven. Hier in de buurt zou je bijvoorbeeld maximaal 40cm diep mogen graven zonder melding/vergunning. Nu houdt vrijwel niemand zich daar aan, maar wees je er bewust van dat ook jouw gemeente/omgevingsdienst daar regels aan kan stellen.
Max is 150m2, maar geheel afhankelijk van de grootte en ligging van je perceel (uitgaande van een woonfunctie en te bepalen volgens een staffel)
 

mink

Actieve deelnemer
6 jul 2021
396
173
Groene Hart
Max is 150m2, maar geheel afhankelijk van de grootte en ligging van je perceel (uitgaande van een woonfunctie en te bepalen volgens een staffel)
Het kan per gemeente verschillen, en ook binnen een gemeente. Omdat de regels afhankelijk zijn van de plaats waar je huis staat, hebben alle gemeentes die regels op die site van www.ruimtelijkeplannen.nl gezet. Dat is de officiele site van de overheid daarvoor.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Voor graven heb je soms een klic melding nodig. https://ikgagraven.nl
Bij ons in de voortuin trok een graver de waterleiding lek. Ja dan denk je ik heb geen water. Nou was het de leiding van de buren. Stond zo niet op de tekening. Later stak ik door de glasvezelkabel. Vroegen ze ook of ik een klic melding had gedaan. Nu dat kon op die van de aannemer. Leiding lag nog geen 15 cm diep. Toch nog een rekening gekregen. Ja die schrijven met een hark. Gelukkig kon ik alles bewijzen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Het kan per gemeente verschillen, en ook binnen een gemeente. Omdat de regels afhankelijk zijn van de plaats waar je huis staat, hebben alle gemeentes die regels op die site van www.ruimtelijkeplannen.nl gezet. Dat is de officiele site van de overheid daarvoor.
Absoluut niet, het is landelijke regelgeving en je kunt binnen de bestemming wonen in het achtererfgebied tot 150m2 vergunningsvrij bouwen, afhankelijk van hoe groot je achtererfgebied is. De regels daarvoor zijn in heel NL exact hetzelfde. Dit staat los van het de bouwruimte die het bestemmingsplan biedt.

Als de dijk een keur heeft dan kan het dus wel zo zijn dat je bij het waterschap een vergunning aan moet vragen.
 

Risikoos

Actieve deelnemer
14 okt 2021
107
47
Regio Apeldoorn - Zutphen
Absoluut niet, het is landelijke regelgeving en je kunt binnen de bestemming wonen in het achtererfgebied tot 150m2 vergunningsvrij bouwen, afhankelijk van hoe groot je achtererfgebied is. De regels daarvoor zijn in heel NL exact hetzelfde. Dit staat los van het de bouwruimte die het bestemmingsplan biedt.

Als de dijk een keur heeft dan kan het dus wel zo zijn dat je bij het waterschap een vergunning aan moet vragen.
Jullie hebben beide gelijk.
Er zijn in Nederland landelijke regels, waaronder de max. Te bebouwen oppervlakte van een kavel, gebasseerd op het aantal m² achter de voorgevel, vergunningsvrije bouwgrens t.o.v. de erfgrens en nog een paar dingen.
Daar bovenop hebben de meeste gemeentes aanvullende en of uitbreidende regelgeving die wel degelijk plaatselijk kan verschillen.

Volgens mij zijn de plaatselijke aanvullingen in de regel uitbreidingen en laten ze meer toe t.o.v. de landelijke bepalingen, maar zeker weten doe ik het niet.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Jullie hebben beide gelijk.
Er zijn in Nederland landelijke regels, waaronder de max. Te bebouwen oppervlakte van een kavel, gebasseerd op het aantal m² achter de voorgevel, vergunningsvrije bouwgrens t.o.v. de erfgrens en nog een paar dingen.
Daar bovenop hebben de meeste gemeentes aanvullende en of uitbreidende regelgeving die wel degelijk plaatselijk kan verschillen.

Volgens mij zijn de plaatselijke aanvullingen in de regel uitbreidingen en laten ze meer toe t.o.v. de landelijke bepalingen, maar zeker weten doe ik het niet.
Nee, gemeentelijke beperkingen zijn er niet, enkele heel specifieke uitzonderingen daargelaten. Formeel gelden de regels van het (lokale) bestemmingsplan niet in het achtererfgebied en kun je daar naar eigen inzicht vergunningsvrij bijbehorende bouwwerken realiseren tot het maximaal bepaalde aantal m2 binnen de vergunningsvrije maatvoering.
lokale regelgeving kan (zo goed als) nooit beperkend zijn (in een reguliere woonfunctie dus niet), landelijke wetgeving gaat nu eenmaal boven lokale.
Als het bestemmingsplan meer ruimte geeft kun je dus eventueel meer bouwen dan vergunningsvrij toegestaan, alleen ben je dan dus wel gehouden aan het aanvragen van een omgevingsvergunning met alle bijbehorende documenten en toetsingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Risikoos

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Alleen veruimingen op het bestemmingsplan dus.
Goed om te weten.

Neemt niet weg dat er dus plaatselijke regels zijn die meer ruimte geven t.o.v. de landelijke regels.
Nee, het bestemmingsplan ís het beleid van de Gemeente, dat is een vast kader zonder verruimingen en vergunningsvrij kan er dus helemaal niets met die plaatselijke regels/het bestemmingsplan. Het bestemmingsplan bepaalt wat er mét vergunning mogelijk is en dat is over het algemeen beperkter dan vergunningsvrij.

Wat er vergunningsvrij kan is de vraag hier, niet wat er eventueel met vergunning zou kunnen, dus vergeet het verhaal over het bestemmingsplan en kijk alleen naar de regels voor vergunningsvrij bouwen, de rest is niet relevant.
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank al voor deze berichten! Bij de site van de gemeente gecontroleerd, 1m achter de voorgevel mag er vergunningvrij gebouwd worden mits niet 30cm hoger dan de verdiepingsvloer. Ook, naast de technische uitdaging van een 2m hoge damwand, de reden om voor een trappetje van 2x 1m te gaan, dat mag vergunningvrij :)
De "dijk" is in deze straat tegen de huizen aan gestort, *als het goed is * loopt alleen de drainagebuis er doorheen.

Tot zover het formele gedeelte, van mijn kant in ieder geval. Ik ben benieuwd of er gedachten zijn over:
-verbind ik de schuur aan de gevel van het huis? Bijvoorbeeld een balk aan de gevel met chemische ankers waarop de liggers van het dak komen? Ook ondersteunen met staanders? Of helemaal los? Wat is wijs?

-hoe lastig is het om een keerwand te plaatsen? Tot nu toe geleerd: 3m lange hardhouten palen, 8x8cm, om de 40cm 2m de grond in om een wandje van 1m hoog tegen te houden. Nog tips uit de praktijk? :)
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Dank al voor deze berichten! Bij de site van de gemeente gecontroleerd, 1m achter de voorgevel mag er vergunningvrij gebouwd worden mits niet 30cm hoger dan de verdiepingsvloer. Ook, naast de technische uitdaging van een 2m hoge damwand, de reden om voor een trappetje van 2x 1m te gaan, dat mag vergunningvrij :)
De "dijk" is in deze straat tegen de huizen aan gestort, *als het goed is * loopt alleen de drainagebuis er doorheen.

Tot zover het formele gedeelte, van mijn kant in ieder geval. Ik ben benieuwd of er gedachten zijn over:
-verbind ik de schuur aan de gevel van het huis? Bijvoorbeeld een balk aan de gevel met chemische ankers waarop de liggers van het dak komen? Ook ondersteunen met staanders? Of helemaal los? Wat is wijs?

-hoe lastig is het om een keerwand te plaatsen? Tot nu toe geleerd: 3m lange hardhouten palen, 8x8cm, om de 40cm 2m de grond in om een wandje van 1m hoog tegen te houden. Nog tips uit de praktijk? :)
Die hoogte geldt alleen in een zone van 4m rondom het hoofdgebouw, daarna wordt het 3m bij een plat dak.

Ik zou even een schetsje maken van wat je exact van plan bent.
Als je iets op staal gefundeerds bouwt naast iets op palen dan moet je het loshouden anders trekt het elkaar kapot bij zettingen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Over het vergunningsvrij bouwen nog een belangrijk aandachtspuntje (al zal het .bij dit schuurtje wel loslopen)
Op 1 januari 2024 gaat de nieuwe Omgevingswet in. Daaronder valt o.a. het vergunningsvrij bouwen (dus die 150 m2). Nu zal daar in feite niets aan veranderen, maar wel in de manier van uitvoeren van de wet (dat ligt dan meer bij de gemeenten ipv landelijke/provinciale overheid), en aangezien daarvoor nog niets is geregeld is het nog onduidelijk hoe de verschillende gemeenten dat zullen gaan oppakken. Het kan zijn dat er dan nog niets is geregeld, en dat de wet in feite "niet bestaat" in je gemeente (waardoor alles vergunningsplichtig is, omdat er niets is vrijgegeven).
Om te voorkomen dat je in onduidelijkheid komt te zitten, moet je in ieder geval voor 1 januari 2024 zijn begonnen met de bouw van beide schuurtjes (hoeft dus nog niet af te zijn, als er maar een fundering ligt en bijv een paar lagen gemetseld of een wandje geplaatst in geval van houtskelet).

Maar, omdat je op/tegen een waterkering aan bouwt, is het in dit geval de vraag of het geheel vergunningsvrij is. Voor de gemeente wel, maar voor het waterschap zeker niet!
Als ik bij het Omgevingsloket Online aangeef dat ik wil bouwen op of bij een waterkering (=dijk) is dit vergunningsplichtig bij het waterschap. En als je toch zonder vergunning gaat bouwen, kunnen die in sommige gevallen moeilijk (en rechtlijnig) gaan doen. Ik weet van gevallen waar men tegen een dijk aan had gebouwd en waar alles afgebroken moest worden + kosten in rekening werden gebracht voor dijkherstel.

(tenzij deze kunstmatige dijk waar je aan woont geen dijk/waterkering is zoals wij het hier in NL kennen, maar een ander langwerpig grondlichaam, of geen waterkerende functie meer heeft, maar dat is voor mij vanaf hier onbekend)

Knipsel.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.