2e hands bouwstofzuiger: ja of nee

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Ik zit een beetje in dubio. Ik wil een bouwstofzuiger gaan aanschaffen. Type staat wel vast: een Starmix 1625/1635 (of bv de Metabo of Mafell variant). Nu worden die regelmatig 2ehands aangeboden op Martkplaats. In Tiel is er ene Jan die die dingen ook regelmatig opknapt. En daar zit wel een beetje het euvel: onderdelen lijken geen probleem, maar hoe betrouwbaar zijn die stofzuigers? Als ik er één koop voor pak hem beet de helft van de nieuwprijs, en ik kan binnen drie maanden dure onderdelen vervangen, ben ik niet blij.

Het probleem met 2e hands is dat ik niet kan zien of dat die 40 uur per week is gebruikt, of door een hobbyist 8 uur per week. Met nieuw koop ik een hoop zekerheid, maar een verschil van 300- euro is ook wel wat waard.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je geeft zelf al het antwoord hè, met 2e hands weet je het nooit zeker, aan jou de keuze of je die gok wil nemen.
Je zou die Jan kunnen vragen of er bepaalde onderdelen zijn die meestal als eerste stuk gaan en of dat dan is wat hij vervangt. Dat geeft iets zekerheid, maar zoals gezegd je weet het nooit zeker.

Overigens of iets 40uur/week of 4uur/week heeft gedraaid zie je er meestal wel redelijk aan af hoor. Ik zou een stofzuiger vol bouwgruis ook eerder laten staan dan een vol houtstof, want gruis is redelijk funest.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.071
2.598
Een stofzuiger bevat niet veel onderdelen die stuk kunnen. Twee kogellagers. een setje koolborstels en een printplaatje met wat schakelaars. Als de print van een starmix stuk is. kan je kiezen. Vervangen door origineel. Wat bizar duur is. Of een goedkope marktplaats stofzuiger ontdoen van zijn printplaat en die er in knutselen. Je moet dan afhankelijk van de uitvoering wat knutselen en bijvoorbeeld twee toerentallen vergeten. Kan je voor je zelf uitmaken of het je dat waard is. Mijn nieuw gekochte starmix draait al langer met een makita print uit een sloop stofzuiger van onbekende leeftijd, dan dat hij met de originele print heeft gelopen. Maar ik weet niet of het een veel voorkomend euvel is, of dat ik gewoon pech heb gehad. Mijn andere starmix komt van de stort en daarvan weet ik ook verder niets. Maar die werkt na het ontstoppen van de slang weer prima.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Dat je een handeltje kunt runnen van kapotte starmix stofzuigers geeft me wel te denken. Ook de kapotte printplaat hierboven. Tenzij ik er één vind van een hobbyist, wordt het denk ik toch maar een nieuwe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.