2 nachtkastjes van notenhout

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
659
47
Breda
Ik ben nu zo’n 2 jaar lekker aan het rommelen met hout en heb blijkbaar toch wat mooie dingen gemaakt.
Mijn ouders gaan binnenkort verhuizen en willen 2 nieuwe nachtkastjes van 65cm hoog, 45cm breed en 45cm diep.
Het moet mooi donker hout zijn, er moeten wieltjes onder en prijs is geen bezwaar.

Dat laatste heb ik misbruik van gemaakt en voor enkele honderden euro’s aan Amerikaans notenhout gekocht bij Masave. 😄

0E2C8BC5-DE42-40F1-A32E-610EA3377E3E.jpeg

Nu ik er aan ga beginnen word ik zenuwachtig. Voor het eerst heb ik iets van een plan gemaakt.
Ik heb zelfs in Shapr3D een tekening gemaakt. Maar ik heb ook al weer besloten om hiervan af te wijken. 😂
Ik wil geen lelijke handvaten dus heb nu push-to-open ladegeleiders.
Ook die platte vierkantjes aan de voorkant komt meer profiel in.
A2EF8A6A-C07C-453B-9E73-845E7D572B5B.png

De eerste planken zijn nu geschaafd en geplakt.
12753FE1-28A4-4778-BECF-B95B2863A67C.jpeg

Mijn kippen zullen het vast niet kunnen waarderen dat ze straks met hun billetjes in notenschaafsel hun eieren mogen gaan leggen. 🙄
Wellicht kan ik het gebruiken op de BBQ als rookmot?
Of hebben jullie nog leuke ideeën wat ik hiermee kan doen?
04BA409A-A312-46D1-A4FE-AEF8DCB1904A.jpeg
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
hmmm, een project waarbij je relaxed kan winkelen. Dat alleen als is te mooi om waar te zijn. Ben benieuwd naar het eindresultaat. En een oplossing voor het zaagsel.... Ik bewaar vaak mooie houtkrullen om te gebruiken als vulmiddel bij verjaardagskado's.
Alle zaagsel en schaafsel gaat bij mij de tuin in onder de struiken. Composteert vanzelf en is goed voor het bodemleven en tegen onkruid. Lukt uiteraard alleen als je een grote tuin hebt of niet te veel zaagsel produceert :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
610
61
Flakkee
Leuk project. Ben benieuwd. Mag ik vragen waarom je dat zaagsel niet bij je kippen kan gooien? En wat zijn die gekleurde dingen op het noten aan de rechterkant?

Ahk
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
659
47
Breda
Het zaagsel kan uiteraard in de tuin als compost en de kippen zullen er ook blij mee zijn. Normaal krijgen ze eiken of douglas. Maar ik weet wat het notenhout gekost heeft en omgerekend ligt hier waarschijnlijk voor een paar tientjes aan zaagsel. Het voelt fout aan om dit zomaar weg te doen, haha.

Het echte fijne zaagsel heb ik apart gehouden om straks kiertjes mee op te vullen.

Die groen en gele blokken zijn inderdaad van het duiken. Geplastificeerd lood van 5kg per stuk.
Vroeger deed je die aan een riem om je middel. Tegenwoordig is al het lood geïntegreerd in je uitrusting.
Iets makkelijker maar nog steeds loodzwaar. 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
659
47
Breda
Prachtig dat hout,

Je had ook al een aardig voorraadje op gebouwd .😄👍🏼
Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Gr.Edwin

Heb een tijdje marktplaats in de gaten gehouden en mooie gebruikte vloeren kunnen kopen.
Het notenhout is nieuw gekocht voor dit en een volgend project.
Ook ik ben benieuwd naar het resultaat. 😂
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.134
1.948
Klein-Brabant, Vlaanderen
Mijn kippen zullen het vast niet kunnen waarderen dat ze straks met hun billetjes in notenschaafsel hun eieren mogen gaan leggen. 🙄
Wellicht kan ik het gebruiken op de BBQ als rookmot?
Of hebben jullie nog leuke ideeën wat ik hiermee kan doen?
over het al dan niet giftig of schadelijk zijn van notenhout zou je aan apart draadje op kunnen zetten
onlangs vroeg een duivenkweker mij schaafsel van eik om in de kweekbakken te leggen
tja, da's wel van het meest aggressieve waarop je je duiven kan zetten
zelf krijg ik er ontsteking van mijn slijmvliezen van wanneer ik geen neuskapje opzet
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Mooi project. Vele vruchtbomen soorten kunnen gebruikt worden voor het roken op de BBQ. Net zoals eiken en beuken. Roken met houtmot van notenhout is mij onbekend. Wil je het zeker weten zet een berichtje op het forum van het bbq genootschap Het BBQ Genootschap
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
659
47
Breda
Enten met schimmels en er lekkere paddestoelen op kweken?
Dat kan ik pas doen wanneer mijn koude kelder klaar is. Dat zal pas over een jaar of twee zijn.


Mooi project. Vele vruchtbomen soorten kunnen gebruikt worden voor het roken op de BBQ. Net zoals eiken en beuken. Roken met houtmot van notenhout is mij onbekend. Wil je het zeker weten zet een berichtje op het forum van het bbq genootschap Het BBQ Genootschap

Hé, daar ben ik ook al actief. 😅
Hickory wordt veel gebruikt in de USA. Hickory en walnoot is bijna hetzelfde. Ga morgen wel eens experimenteren.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
659
47
Breda
Vandaag ook verder gegaan met de kastjes.
Alles op maat gezaagd en ook de hoeken erin gezaagd.
Ik ben dan nieuwsgierig hoe het er uit gaat zien en heb het provisorisch ik elkaar gezet zonder te lijmen.

800EA528-1DFC-4D99-8687-63D26D8A328B.jpeg

En uiteraard valt het dan uit elkaar en met de punt op de betonnen vloer. 🤬
4493F68D-4C7D-4900-AD39-A93C64B2221A.jpeg

Met de strijkbout methode de ergste deuk eruit kunnen krijgen. Maar wat een kneus ben ik toch soms. Kan me zelf wel voor de kop slaan. Alles maar weg gelegd en naar binnen gegaan. Nu zittend op de bank met een glaasje Amrut Madeira finish en ik kan weer rustig ademhalen. Het leven is te mooi om lang boos te blijven. 😇

D58EC1D5-18FE-4C1D-A607-D24C58AA23F6.jpeg
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
659
47
Breda
Lekker weer deze week dus vooral bezig geweest met grof houtbewerking.
Het opruimen van omgevallen bomen.
Ook meteen een nieuw project erbij. Een nieuw rommelhok maken… 😅

432286C9-22ED-4196-BEA1-D2E1FE3F621E.jpeg

Maar ik heb toch ook nog progressie gemaakt met de nachtkastjes. Ik moet zeggen dat notenhout een lekkere geur verspreid tijdens het zagen.

Eerst een 6 tal laden gemaakt van zwart mdf. 38x38x11cm.
Met de router een makkelijk randje erin gemaakt. Scheelt echt veel met het lijmen en het eind resultaat laat alleen verstek hoekjes zien. Ben er wel tevreden over.

AFCB2023-0F94-414D-9903-3EAF502599E8.jpeg

De frontjes ook een mdf basis maar wel met houten randje omdat dit meer in zicht komt.
DEF74323-3BFD-48C4-A148-6FA501D20B5C.jpeg

B9DDE51C-F396-46F2-9971-E9FA7E55165A.jpeg

En dit is het idee:
Omdat ik een push to open ladengeleider gebruik hoef ik geen lelijke handgrepen te maken.
B8F2A725-12E5-4094-9927-6DDDB6320FF8.jpeg

Ik zit nog wel erg te twijfelen over wat de mooiste afwerking is.
Ik wil een matte eindresultaa en zit te denken aan Skylt. Wellicht een tung olie laag vooraf.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.