2 kinder 'Steltman stoeltjes'

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.042
778
Ulvenhout
Nu blijkt dat de challenge nog open staat en mijn stoeltjes af zijn leek het me leuk om mijn creaties toch aan te melden.

Ik heb voor mijn zoontjes 2 stoeltjes gemaakt voor als ze aan het spelen zijn aan een laag tafeltje. Om niet op een standaard stoel uit te komen heb ik het ontwerp genomen van Rietveld en deze verkleind zodat ik op een juiste zithoogte uitkom maar wel de verhoudingen in stand houd. Na een proef versie van vurenhout heb ik de 2 definitieve versies gemaakt. Om mezelf uit te dagen probeer ik steeds iets toe te voegen zodat het niet standaard wordt. Het was de eerste keer dat ik werk met massief hout, alle projecten tot nu toe waren met plaatmateriaal.
Ik heb gebruik gemaakt van hout dat werd verkocht als Black Limba, maar eigenlijk is het thermisch verduurzaamd Frake. Pluspunt is dat het nauwelijks meer vocht bevat en dus niet zal werken, nadeel is dat het erg zacht is en snel splintert.... En het ruikt niet fijn bij zagen en frezen. Als extra heb ik wat balkjes Esdoorn gekocht bij @MasaveHout en hiermee een contrast aangebracht. De delen zitten vast door losse pen/gat verbindingen. Ik heb geen Domino, dus heb alles gefreesd met een spiraalfrees en zelf pennen gemaakt van een stuk Meranti.
De stoeltjes zijn afgewerkt met Osmo hardwax olie.

Ging alles goed? Nee natuurlijk niet. Een meetfout waardoor ik een deel opnieuw moest maken. En een keer een gat op de verkeerde hoogte gefreesd. Hiervoor heb ik een pen gemaakt van Black Limba en deze erin gelijmd. Je ziet er bijna niets meer van....

Hierbij de foto's:

Hout op grove lengte gezaagd
thumbnail_20210318_113827-2.jpg

Op juiste dikte dmv de zaagtafel en handschaaf
thumbnail_20210319_125837-2.jpg

Fout bij frezen maar goed opgevuld
thumbnail_20210325_154707.jpg

Passen
thumbnail_20210327_110357-2.jpg

Eerste stoeltje in de klemmen
thumbnail_20210331_205955.jpg

• Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.510
1.009
Fryslân
Heel goed geslaagd met een mooie kleurencombinatie.
Het zigzagpatroon heeft zelf een 3d effect.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.