2 berken stammen in planken zagen met de kettingzaag

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ik heb 2 berkenstammen liggen van ongeveer 2 meter lang en een 40cm doorsnee.
Ik heb de bomen 1,5 jaar geleden omgezaagd en onder de heg gelegd.
Of ik had geen tijd om naar de zagerij te gaan of de zagerij had geen tijd, het schoot dus niet op.
Een alaskan mill besteld en ben gaan zagen.
De zaag is een stihl 441 met een 90cm blad en ripketting.
de ene stam in platen gezaagd van 10cm dik en de andere stam in platen van 7 cm dik

IMGP7732.jpg

De controleurs waren massaal aanwezig

IMGP7733.jpg


IMGP7737.jpg

IMGP7739.jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Is er een reden dat je op je knieen werkt? Volgens mij heb je genoeg hout liggen, om de te zagen balk op een comfortabele werkhoogte te leggen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ik kreeg de stam niet opgetild.
Vanwege het natte weer kan ik met de auto met kraan niet naast het pad staan om de stam op te tillen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Lijkt me een goede reden. Als je het vaker gaat doen, kan je nog kijken naar een goede driepoot met een kettingtakel. Die kan je eventueel ook in het land gebruiken. Het is niet alleen werkhouding, maar ook controle.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als ik je terrein zo op de foto's zie, dan kan je beter eerst op zoek naar een rupskraan. Die hoef je niet zo snel uit te graven. Misschien kan je voor op je erf kijken naar een vaste bok. Neemt wel wat meer ruimte in, maar je kan hem ook als werktafel gebruiken. Staat wel stabieler dan losse bokken. Vooral als je wat onhandiger gevormde stammen hebt.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Met een rupskraan krijg ik ruzie met de vrouw :D
Ik heb nog een 508 en die trekt de 608 er wel uit, wil dit niet dan zijn er diverse kennissen en buren die hem er wel even uittrekken met een trekker.
Klein nadeeltje dat allemaal, gaat mijn gras naar de knoppen en dat willen wij niet.
Voorlopig leg ik een paar balkjes van 100X100 op elkaar, als er 3 op elkaar zitten is het goed.
Balkje haaks eronder voor het omvallen en even schoren
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
221
102
Nijmegen
Ik dacht heel even dat word niets toen ik las: “berkenhout een jaar onder de heg gelegd.“
Maar het lijkt prima gegaan te zijn Gelukkig.

Geen rot of schimmel In het hout?
Wel slaap?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Er zat geen rot in ,slaap is een soort schimmel en er zat te weinig slaap in naar mijn zin.

chefy66 had wel een punt, dus ik aan het zoeken in de tuin of ik iets had om de stam op te leggen zodat ik meer werkhoogte had.​

En ik heb 2 blokken eik gevonden die ik als stoel gebruikte, die kan ik mooi onder een stam leggen, ben ik een cm of 40 hoog.

IMGP7740.jpg

 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Lijkt me veiliger werken. Als je recht op staat, heb je veel meer controle over je bewegingen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ongeveer 2 jaar geleden een esdoorn omgezaagd die bij de grond splitste in 3 stammen.
Wist niet wat ik er mee moest.
Ben er platen hout van gaan zagen en dat gaf een positieve verrassing, er zat slaap in.
2 platen van 7cm dik en 6a7 platen van 10cm dik leverde dat op.

IMGP7743.jpg

IMGP7744.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.