2,5 meter, te klein of juist wel een fijne maatvoering?

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Na een tijdje buiten de lijntjes te hebben gedacht ben ik er nu wel over uit dat ik iets wil wat gewoon deugelijk in elkaar zit. Ik zit helaas niet te wachten op een boot die mijn gehele werkplaats opneemt, daarom ben ik gelimiteerd tot 2,5 meter langs de muur en een laag gewicht. Dit vooral omdat hier in de buurt geen boot steigers liggen.

Uiteindelijk ben ik op de 7'6" Redshank uitgekomen, met een drooggewicht van 20,4kg lijkt mij dit nog een licht bootje om uit het water te tillen mocht deze wat zwaarder uitvallen en nog leuk om met z'n tweeën op te varen.

Nu vraag ik mij af of ik mij niet verkijk, ben er van bewust dat er alternatieven zijn zoals de eastport pram om er maar één te noemen. Echter in de praktijk, hoe ervaren jullie dit soort bootjes van toch wat kleiner formaat?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ben geen fan van kleine bootjes. Maar ja, ik hou dan ook vooral van (open) kano's. Heb je iig ook iets met een laag gewicht ;-) (afhankelijk van waar je het precies van maakt - mijn Ally weegt een kilo of 20, mijn Mad River explorer in Royalex (16 voet) meer iets van 32. Een houten 20-persoons kano zou je, als je ultralicht bouwt, onder de 20 kg kunnen houden. Een normale bouwwijze zal redelijk overeenkomen met het gewicht van een Royalex boot. (Nog lichter gaat alleen met hoogwaardige vezelconstructies).
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Ik ben geen fan van kleine bootjes. Maar ja, ik hou dan ook vooral van (open) kano's. Heb je iig ook iets met een laag gewicht ;-) (afhankelijk van waar je het precies van maakt - mijn Ally weegt een kilo of 20, mijn Mad River explorer in Royalex (16 voet) meer iets van 32. Een houten 20-persoons kano zou je, als je ultralicht bouwt, onder de 20 kg kunnen houden. Een normale bouwwijze zal redelijk overeenkomen met het gewicht van een Royalex boot. (Nog lichter gaat alleen met hoogwaardige vezelconstructies).
Neem net als Jurriaan aan dat je 2 persoons bedoeld. Een kano is wellicht een goeie compromis als het om gewicht en ruimte gaat, echter moet ik er nog warm voor worden. Ik weet wel dat met skin on frame constructie en wellicht ook op latten basis een laag gewicht te behalen valt.

Ik maak misschien teveel compromisen met mezelf waardoor deze gedachten drift enkel op een tobberende badkuip kan eindigen.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Waar is de boot voor bedoeld?
wil je hem roeien zeilen of moet er een (electra) motertje op kunnen.

die boot is er klein en dus ook niet heel stabiel is dat belangrijk voor jouw?
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Inderdaad wel een belangrijke, er gaat geroeid mee worden, echter zal ik er niet snel mee zeilen of er een motor achter zetten.

Stabiliteit is wel een punt om rekening mee te houden, echter valt daar weinig binnen deze lengte aan te doen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Neem net als Jurriaan aan dat je 2 persoons bedoeld.
Nee, eigenlijk al jaren niet meer - ik vaar vrijwel alleen solo. Da's in een Explorer wel werken... In de 15 voet Ally valt dat wel mee, al is het lage eigen gewicht bij het varen feitelijk een nadeel, in de zin dat die heel hoog op het water ligt, en dus relatief veel wind vangt. Solo is het derhalve bij windkracht 4 wel een beetje bekeken. Ik vaar m meestal op vakantie - in Noorwegen, op het meer waar we naast kamperen, 's ochtends heel vroeg. Dan is het eigenlijk altijd windstil. Maar wel koud ;-)
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Als je gaat roeien zal het vooral het instappen/uitstappen zijn waarmee je het meeste in de problemen komt.
tijdens het roeien helpen de peddels zal hij zich redelijk stabiel gedragen.
roeiend zal je waarschijnlijk ook niet op het water zijn als er een wat stevigere wind staat etc.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Ahja, beetje tipsy maar niet dronken is wel acceptabel. Voor mij gaat het er meer om dat her niet te krap wordt en m'n camera droog blijft buiten de ton.

Ik zit tevens een beetje te kijken waar ik eventueel een kano kwijt kan mocht ik die kant op gaan. Zie wel wat mooie strip planked exemplaren waar ik enthousiast van wordt. Multiplex en skin on frame varianten knap ik daarintegen op af.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ahja, beetje tipsy maar niet dronken is wel acceptabel. Voor mij gaat het er meer om dat her niet te krap wordt en m'n camera droog blijft buiten de ton.

Ik zit tevens een beetje te kijken waar ik eventueel een kano kwijt kan mocht ik die kant op gaan. Zie wel wat mooie strip planked exemplaren waar ik enthousiast van wordt. Multiplex en skin on frame varianten knap ik daarintegen op af.
Nou, een mooie wood-and-canvas boot...
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Ik heb wel eens gezien dat er deelbare boten zijn. Voorkant/achterkant aan elkaar gekoppeld dus. Met zo’n oplossing kun je de mogelijke lengte verdubbelen...
Dat idee heb ik eerder overwogen, uiteindelijk was ik niet zeker of dit stevig genoeg zou zijn voor 5 meter. Wellicht valt dat reuze mee.

Maar goed, voordat ik hier aankwam had ik tevens overwogen om vanuit gelamineerde ribben een frame te maken waarover een pvc skin als een soort tentdoek doorheengevoerd kon worden. Kan je net zo goed gelijk een tent ter water laten.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Ik zag een tijdje terug nog een voorbeeld van een deelbare boot, dit ziet er stabiel uit dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat het onstabiel wordt als je een ontwerp kiest wat zo ontworpen is. Bijkomend voordeel is dat hij nog kleiner op te slaan is als het zo ontworpen is. + aangezien het in 2 delen getild kan worden is totaal gewicht ook een minder groot probleem.

Verder heb ik geen ervaring met kleine boten maar ik kan mij zeker voorstellen dat stabiliteit een probleem kan vormen.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: rmenkveld en ZotVanHout

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Ik zag een tijdje terug nog een voorbeeld van een deelbare boot, dit ziet er stabiel uit dus ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat het onstabiel wordt als je een ontwerp kiest wat zo ontworpen is. Bijkomend voordeel is dat hij nog kleiner op te slaan is als het zo ontworpen is. + aangezien het in 2 delen getild kan worden is totaal gewicht ook een minder groot probleem.

Verder heb ik geen ervaring met kleine boten maar ik kan mij zeker voorstellen dat stabiliteit een probleem kan vormen.
Ja, die was het. Nadeel van teveel YouTube-filmpjes zien - je houdt het niet meer uit elkaar...
OT: ik was ooit een week lang figurant bij de opnames van A Bridge Too Far, en ik meen me te herinneren dat de helden toen de IJssel over gingen met een soort opvouwbare/uitvouwbare boten. Grappig genoeg lag een huisgenoot van me achter ik meen Ryan O’Neil dood te liggen in zo'n bootje, terwijl hij (ander shot, ander opname-moment) ook (levend) als Duitser achter een mitrailleur op diezelfde boot schiet tijdens de oversteek.
Het verdiende trouwens heel goed, zeer voor die tijd.
 

lesley

Actieve deelnemer
29 feb 2016
98
6
Honselersdijk
Lijken heel erg op de pt11, wat ze gemeen hebben is dat ze 11 voets zijn. Die extra 0,85 meter gaat echt heel veül uitmaken. Ik ga maar weer even door de 2de editie van Building Classic Small Craft van John Gardner bladeren of daar een goed ontwerp tussen zit om sectionaal te maken. ;)
 
Na een tijdje buiten de lijntjes te hebben gedacht ben ik er nu wel over uit dat ik iets wil wat gewoon deugelijk in elkaar zit. Ik zit helaas niet te wachten op een boot die mijn gehele werkplaats opneemt, daarom ben ik gelimiteerd tot 2,5 meter langs de muur en een laag gewicht. Dit vooral omdat hier in de buurt geen boot steigers liggen.

Uiteindelijk ben ik op de 7'6" Redshank uitgekomen, met een drooggewicht van 20,4kg lijkt mij dit nog een licht bootje om uit het water te tillen mocht deze wat zwaarder uitvallen en nog leuk om met z'n tweeën op te varen.

Nu vraag ik mij af of ik mij niet verkijk, ben er van bewust dat er alternatieven zijn zoals de eastport pram om er maar één te noemen. Echter in de praktijk, hoe ervaren jullie dit soort bootjes van toch wat kleiner formaat?
Ligt er helemaal aan met wat je er daarna mee wilt: sommige modelbouwers gaan nog kleiner!
Maar als je er in wilt varen??? Alleen???
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.