18mm Groef maken met frees.

buco

Actieve deelnemer
13 feb 2021
45
1
Hoi voor schappen in een boekenschap wil ik groeven maken in de verticale plank. De schappen gaan dus rusten op de groef. Ik ga er gewoon 18mm multiplex in steken als schap. Nu vroeg ik me af, maak je best een groef met een 18mm freesbit of is het beter om een jig te maken zodat je een schap tussen de jig past en zo exact een groef op maat van de plank krijgt, dan een kleinere groeffrees dan 18mm en 2x erdoor gaan, 1x boven, 1x onder.

Goed onderstaande methode zal altijd juist zijn als je de werkwijze goed toepast, maar ga je met een 18mm bit ook altijd een goed passend resultaat krijgen (ook op voorwaarde dat je werkwijze goed is). Ik vraag me maar af of de groef met een 18mm bit niet een heel klein beetje groter gaat zijn in praktijk en een minder nauw passend resultaat gaat geven.

Dit dus:
of gewoon een 18mm freesbit die een langsgeleider gebruikt?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Plaatmateriaal is niet exact 18mm dik...... dus of experimenteren met een frees van de juiste maat (CMT heeft wat versies op plaatmateriaal dikte) of gewoon een goede jig (met kopieerring) maken voor je frees en freesje.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor en Boktor026

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
304
Heelsum
zagen zou evt ook nog kunnen in plaats van frezen. vaak makkelijker en sneller. Zeker als je maar paar sleuven hoeft te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.