17/8e eeuws houtbewerken

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Dit Youtube kanaal gaat niet alleen over houtbewerken, maar meer over 'oude dingen' in het algemeen en ik mag ze erg graag kijken. Ditmaal deden ze een stukje over het maken van een houten doosje met handgereedschap (want hoe anders, in die tijd).


het doosje mag misschien niet veel voorstellen op het eerste gezicht, maar ik vind het bijzonder om het heel goed laat zien hoe niet de perfectie van de zaagsnede of de 'strakheid' van de zwaluwstaart hier de doorslag geeft, maar de functie. Het maakt me nog vaker met handgereedschap willen werken, het is zó bevredigend en mooi!
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
ik vind het bijzonder om het heel goed laat zien hoe niet de perfectie van de zaagsnede of de 'strakheid' van de zwaluwstaart hier de doorslag geeft, maar de functie.
Ja. Dat is iets dat vaak vergeten wordt door het continue streven naar plekje no.1, perfectie, de beste.... Ook in die tijd was perfectie onbetaalbaar voor Jan met de pet, net zo als dat nu het geval is voor top handwerk.

Wat natuurlijk ook niet meehelpt is de geschiedschrijving die voornamelijk over de upper ten gaat en niet over voorgenoemde Jan.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Mooi filmpje, ik kende dit kanaal niet! Ik geniet zelf ook erg van het werken met handgereedschap. Wat betreft zwaluwstaarten en productiviteit is deze misschien ook wel relevant: :D


Zo kan en doe ik het niet maar ik vind het wel knap en kan me voorstellen dat er vroeger misschien meer op deze manier gewerkt werd dan met allerlei jigs, speciale (en dure!) zagen en uiterste precisie.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.236
535
Eanske
ingoogni.nl
Graham Blackburne geeft juist aan dat er een verschil is tussen handwerk en uit de vrije hand werken en dat er juist wel (veel) 'jigs' gebruikt werden in productie werk. Handwerk dus. Jigs kan ik me voorstellen bij kleine series, een maal instellen en dan 12 x 4 taps toelopende stoelpoten schaven bijvoorbeeld.

De 'waarheid' zal wel ergens in het midden liggen.

Peter Follansbee is iemand die al heel lang met oude werkwijzen oude (deels high end) meubelen reproduceert. Z'n filmpjes zijn leuk, z'n blog is soms beter.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nick18

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Dank voor het delen Trigger, interessant om te zien!

Het is bijzonder om te zien dat de planken helemaal niet perfect vlak lijken te zijn gemaakt en er toch een zeer functioneel product uit komt. De zwaluwstaarten lijken ook een behoorlijk scherpe hoek te hebben, lijkt wel bijna een 45° hoek. Zou dat typisch zijn voor die periode?
Wat natuurlijk ook niet meehelpt is de geschiedschrijving die voornamelijk over de upper ten gaat en niet over voorgenoemde Jan.
Sommige makers op YouTube analyseren juist antieke simpele meubels, waar lades bijvoorbeeld niet van perfect verdekte zwaluwstaarten zijn maar gewoon halfhouts met een spijker, om te laten zien dat de "simpele" manieren ook lang kunnen houden.
Het doosje uit dit filmpje valt ook eerder in die categorie, gezien de zijkanten ook niet perfect worden afgewerkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.