1,5 mm met vandiktebank?

munckf

Actieve deelnemer
Ik heb sinds kort een Metabo HC260. Ik ben daar mee aan het experimenteren. Een van mijn proefprojectjes is een lamp die ik voor een van mijn kinderen wil gaan maken van olijffineer dat zo dun is dat je de lamp er doorheen kunt zien branden. Dus liefst 1 mm (of nog dunner, en dan verstevigen met ribben)..

Dat soort projectjes zijn mede geïnspireerd door de Record Power SABRE 350 die sinds begin dit jaar heb. Daar kun je prachtig dun fineer mee zagen. Dat doe ik onder andere met viool onderbladen van diep gevlamd esdoorn. Vroeger zou ik best veel hout wegsteken tot aan de welving. Tegenwoordig probeer ik er eerst een of meerdere platen fineer vanaf te zagen zodat ik ook prachtig kranshout voor de zijkanten van het instrument heb.

Maar terug naar de lamp en het olijffineer. Mijn eerdere pogingen, voor ik de vlakbank, had deed "op zijn vioolbouwers": met de tandenschaaf gevolgd door het schraapstaal. Maar die methode is wel heel bewerkelijk/tijdrovend en lastiger dan bij esdoorn, omdat olijfhout zo vettig is, waardoor de tanden steeds vol lopen. Nu ik kan vlakken, kan ik in ieder geval al de zichtzijde mooi glad krijgen. Maar nu mijn vraag, waarvan ik hoop dat er al iemand hier ervaring mee heeft.

Jullie snappen dat ik inmiddels heb ontdekt dat minimale dikte voor de vandiktebank ergens bij de 5 mm ligt. Eigenlijk wel logisch. Het ligt dan voor de hand om dan te werken met een dikkere onderlaag waar het te schaven fineer op ligt. Eerste poging waarbij ik het nog 2mm dikke fineer op een dikke plank lag mislukte jammerlijk. Het fineer verbrijzelde, waarschijnlijk omdat het los lag. Dus nu ben ik op zoek naar andere ideeën. Ik denk er nu over om het fineer met tweezijdige plakband op de ondergrond vast te maken voor het door de vandiktebank gaat. Een ander alternatief zou vastlijmen heel dunne beenderlijm zijn, en dan na het schaven de fineer weer voorzichtig losweken. Maar dan treedt er waarschijnlijk veel vervorming op bij dat losweken. Mogelijk kan ik dat dan weer corrigeren met het buigijzer, dat ik sowieso zal moeten gebruiken voor het buigen van de "duigen" voor de lampenkap.

Wat denken jullie? Zou het machinaal moeten kunnen, of kan ik toch beter gaan "handwerk"?
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
308
Rosmalen
typisch worden daar volgens mij van die drumsander/vandikteschuurmachines voor gebruikt. Ik kan me voorstellen dat als de materialen dun worden het gewoon uitbreekt bij een reguliere vandiktebank.
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Heb wel eens lamp gezien waarbij heel dun olijfessen op plexyglas als drager gelijmd was.
Hout was volgens mij minder dan 0,5 mm, en via schuren naar deze dikte gebracht.
 
  • Leuk
Waarderingen: Steeneik

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
899
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wat denken jullie? Zou het machinaal moeten kunnen, of kan ik toch beter gaan "handwerk"?
De truc met tweezijdig plakband werkt, maar alleen als het fineer niet al te warrig is, en anderhalve millimeter is wel erg dun. Met volkomen rechtdradig hout ga ik normaliter niet verder dan iets van 2 mm.

Wat ik gebruik is overigens niet 'echt dubbelzijdig plakband maar twee lagen (goeie) masking tape, die met de standaard zelfklevende lijmlaag respectievelijk op de ondergrond (een vlakke plaat multiplex) en op de fineer worden geplakt en vervolgens met vingertjeslijm (of bisontix) op elkaar... Ik gebruik deze methode ook voor het frezen van 30 graden zijden aan lange dunne (4.5mm) strips hout om hengelkokers van te maken (dimensies van individuele strips 4.5mm dik, 30 mm breed. 80-130 cm lang)
 
  • Leuk
Waarderingen: munckf

munckf

Actieve deelnemer
typisch worden daar volgens mij van die drumsander/vandikteschuurmachines voor gebruikt. Ik kan me voorstellen dat als de materialen dun worden het gewoon uitbreekt bij een reguliere vandiktebank.
Nog bedankt voor jouw tip. Mede daardoor herinnerde ik mij dat ik ooit een Wagner Safe-T-Planer had aangeschaft, die lag te verstoffen in een la. Ik durfde die destijds niet in te zetten op sterk gevlamd esdoorn.


Ik heb hem nu even simpel geprobeerd met mijn Bosch kolomboor. En ja, het werkt. Ik hoef alleen nog een wat handigere geleideplaat te maken zoals in het filmpje. Het kan ook zonder, maar iets meer controle is wel fijner, denk ik.

Wagner Safe-T-Planer.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

munckf

Actieve deelnemer
De truc met tweezijdig plakband werkt, maar alleen als het fineer niet al te warrig is, en anderhalve millimeter is wel erg dun. Met volkomen rechtdradig hout ga ik normaliter niet verder dan iets van 2 mm.

Wat ik gebruik is overigens niet 'echt dubbelzijdig plakband maar twee lagen (goeie) masking tape, die met de standaard zelfklevende lijmlaag respectievelijk op de ondergrond (een vlakke plaat multiplex) en op de fineer worden geplakt en vervolgens met vingertjeslijm (of bisontix) op elkaar... Ik gebruik deze methode ook voor het frezen van 30 graden zijden aan lange dunne (4.5mm) strips hout om hengelkokers van te maken (dimensies van individuele strips 4.5mm dik, 30 mm breed. 80-130 cm lang)
Slim, die 2 lagen op elkaar geplakte masking tape. Die ga ik onthouden.

Met die T-planer kom ik waarschijnlijk tot 1,5 mm. Misschien nog dunner. Daar ga ik nog mee experimenteren. Ik kan nu in ieder geval al machinaal heel dun gaan. Dan is het niet meer zo'n heidense klusje om met de tandenschaaf en schrapen de laatste tiende mm eraf te halen.

Dit soort projectjes vind ik altijd leuk om de grenzen op te zoeken.

Vroeger (45 jaar geleden?) heb ik voor mijn zwager een trompet uit eikenhout gemaakt. Ik heb heel lang lopen denken hoe ik die beker stabieler had kunnen maken. Lijkt een beetje op wat ik wil met die lampenkap. Ik denk ook over strookjes zijde om de verbinding van de duigen te verstevigen. Ik meen dat dat in de renaissance ook werd gedaan bij de luitenbouw.

Afbeelding van WhatsApp op 2023-12-01 om 21.09.24_f4192b79.jpg

Dat was in de tijd dat ik voor de handvaardigheidsles van 6 Atheneum (ja, handvaardigheidslessen tot het zesde jaar! Daarom bouw ik nu violen. Nog steeds zo dankbaar) de onderstaande "sierviool" van balsahout maakte.

sierviool (balsa) - vrijgesneden.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.