Lie Nielsen slijphulp

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Er wordt natuurlijk veel geschreven over slijpen, uit de hand, met een hulpje, oliestenen, waterstenen, tormek, etc. Doel is uiteindelijk scherp gereedschap. Als je voor het eerst met echt scherp gereedschap gaat werken, is het of je een nieuwe wereld binnen stapt, althans dat was mijn ervaring ;).
Zaterdag was ik bij Baptist, voor het eerst in de nieuwe winkel en de tijd vloog om. Trof er nog wat andere forummers o.a. Meron, en gleed weg tussen alle boeken en tijdschriften.
Maar direct bij binnenkomst viel mijn oog op het nieuwe slijphulpje van Lie Nielsen; ooit wel de aankondiging gelezen, maar hier lag de kleinood in het echt. En ook nog maar net 1 dag vertelde Titus Baptist me! Kon het niet laten liggen en vandaag maar een keer geprobeerd. Ik ben ooit begonnen met de eclipse imitatie, toen de Veritas Mark II en later toch weer terug naar de eclipse. De LN is een sterk verbeterde Eclipse, van rvs, voelt super solide aan.... ik ben verkocht, een echt blijvertje in de slijphoek.

Chris Schwartz schreef er ook al over.

jaap

lie nielsen slijphulp - 1.jpg

lie nielsen slijphulp - 2.jpg

lie nielsen slijphulp - 3.jpg

lie nielsen slijphulp - 4.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Helaas heb ik nog niets van LN in mijn verzameling. Maar ja dan moet er een afdeling bij. Dat gaat helaas niet.
Het is een mooi tooltje.
 
P

Pel

Guest
Ik heb even bij Baptist gekeken wat het ding koste maar €129 vind ik toch erg veel, en gaat ver boven mijn budget, maar ja het is wel een Lie Nielsen. De naam mag je volgens mij ook mee betalen, het is zonder meer goed gereedschap daar niet van, maar het is ontiegelijk duur. Volgens mij is het door een goede metaal bankwerker makkelijk te maken. Ik wet mijn beitels ± 45 jaar zo uit de hand en dat gaat nog steeds uitstekend, maar ik ben dan ook ouderwetse timmerman.

Groet Pel.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ik wet mijn beitels ± 45 jaar zo uit de hand en dat gaat nog steeds uitstekend, maar ik ben dan ook ouderwetse timmerman.

Ik ben het nog niet zo lang :D Maar ik wet ook gewoon uit de hand. Maar voor thuis (hobbymatig) heb ik geen slijpmachine en om dan een vouw te zetten is zo'n slijphulp toch wel erg makkelijk :rolleyes:
129 euro..mooi ding hoor, maar dat is best veel geld voor een slijphulp. Ik was 11euro kwijt op ebay geloof ik en werkt ook prima. Ieder z'n ding natuurlijk,soms zijn dingen gewoon te mooi om te laten liggen,dat heeft iedereen wel eens:)
 
P

Pel

Guest
Wat ik mij af vraag is, met zo,n slijphulp zul je natuurlijk een rechte vouw hebben, maar een schaafbeitel slijp en wet ik altijd iets rond, i.v.m. strepen in het hout trekken. Hoe los je dat op met zo,n slijphulp?
 
P

Pel

Guest
Ja, inderdaad door het smalle wieltje kun je rechts en links meer druk geven, op you tube zie alleen maar recht vooruit slijpen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Onze hobby en/of ons vak heeft natuurlijk ook een beetje met liefde voor mooie spullen te maken. Zoals wij ook proberen om zelf mooie spullen te maken, de lat elke keer wat hoger te leggen. Het werken met mooie spullen is daar een wezenlijk onderdeel van. Het is soms ook een kwestie van budget, maar ook zeker van kennis, aandacht en beschikbare tijd. Als je een oude Stanley schaaf koopt en die met aandacht en kennis weer in goed werkende staat brengt heb echt een hele goede schaaf, maar dat heb je ook met een nieuwe Veritas, Lie Nielsen of Clifton. In het laatste geval kun je (bijna) direct aan de slag. Dat is dan weer belangrijk als je het beroepsmatig doet of weinig tijd voor je hobby hebt, of geen zin hebt in al het werk wat er in gaat zitten.
Te duur geldt alleen als de kwaliteit of werking niet goed is. Iets wat echt goed is, is nooit te duur. Of je het geld er voor over hebt is natuurlijk een persoonlijke overweging.....

nog een filmpje waarin Thomas Lie Nielsen (die er overigens absoluut niet rijk van geworden is) zelf verteld over het nieuwe slijphulpje.

jaap

 
P

Pel

Guest
Mee eens Jaap, goed gereedschap is het halve werk, om maar een oud cliché te gebruiken. En ieder koopt naar wat hij of zij wil, of kan uitgeven, het verschil in een een nieuwe Lie Nielsen schaaf en een nieuwe Stanley schaaf is duidelijk te zien en te voelen. Mijn hart gaat ook sneller kloppen als ik dat prachtige gereedschap zie, maar is voor mij toch een stap te hoog. Al hoewel ik heb mij een Mafell decoupeerzaag aan geschaft, ik was het moe met die verbrande zaagjes en dat scheef zagen, ik wist niet wat me overkwam toen ik die gebruikte.

Groet Pel.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hij heeft niet alleen meer omzet als in zijn schuur, maar ook meer bedrijfskosten, want Lie nielsen is in de loop der jaren een serieus bedrijf geworden, hij werkt ook al jaren niet meer alleen en is een van de belangrijke werkgevers in een streek met voorheen veel werkeloosheid. De rijkdom van Lie Nielsen staat niet op zijn bankrekening maar zit in zijn bedrijf.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Zeker een mooi en degelijk hulpmiddel en het kleinere wieltje lijkt meer vrijheid te geven om bijvoorbeeld de hoeken wat te ronden. Een plus is dat je de tool kunt aanpassen voor smalle en kleine beitels.

Zelf gebruik ik de Veritas mk II slijp hulp en smalle bijtels zitten niet echt stevig maar met beleid is het te doen. Voordeel van de Veritas is dat er een heel scala aan hoeken op het opzetstuk beschikbaar zijn en je in een handomdraai een micro bevel kunt slijpen en andere hoeken in kan stellen zonder zelf iets in elkaar te knutselen.

Slijp steekbeitels vaak zonder hulp tool maar als je na een tijdje de beitel precies op 25 graden zet in het hulpstuk zie je afwijkingen. Niet schokkend en even op een diamant plaatje is het zo weer gepiept.

Zou een hulpstuk niet graag missen en vandaag toevallig de oude stanley 4 onder handen genomen. Hoek op 25 en micro bevel en als experiment een backlevel van 10. Dit volgens de gebruiksaanwijzing van Veritas. Moet zeggen het oudje deed het al lekker maar nu nog tikje beter.

Door gebrek aan ervaring vind ik zo'n hulpstuk een uitkomst en in combinatie met handmatig slijpen blijven je beitels binnen de gewenste hoek.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Zelf gebruik ik de Veritas mk II slijp hulp en smalle bijtels zitten niet echt stevig maar met beleid is het te doen. Voordeel van de Veritas is dat er een heel scala aan hoeken op het opzetstuk beschikbaar zijn en je in een handomdraai een micro bevel kunt slijpen en andere hoeken in kan stellen zonder zelf iets in elkaar te knutselen.

Voor de Veritas slijphulp is kortgeleden een hulpstukje op de markt gebracht dat speciaal bedoeld is voor smalle beitels. Weer een probleem minder!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.