Zaagtafel: Bosch GTS10 XC of Mafell Erika

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Mijn zaagtafel is aan vervanging toe. Ik zoek een zaagtafel van degelijke kwaliteit en grote precisie die ook kan fungeren als verstekzaag.
Mijn (online) zoektocht heeft uiteindelijk geleid tot de Bosch GTS10 XC of Mafell Erika.

De 'sliding table' van de Bosch spreekt me erg aan. Maar ik lees ook erg goede verhalen over de Mafell. Wat ik niet zeker weet is, wanneer zou je kiezen voor een Erika 70EC of Erika 85EC? Bovendien is het prijsverschil met de Bosch erg groot.

Ik gebruik de zaag vooral hobbymatig. Maar ik vind het wel belangrijk dat de zaag precies is (o.a. haaks en verstek). Zo kocht ik laatst een verstekzaag METABO KGS 254m, maar deze heb ik teruggebracht. Ik probeerde hiermee een verstek van 45 graden te zagen, maar dit bleek met deze zaag véél te onnauwkeurig waardoor het verstek niet klopte. Dat zoek ik dus niet :)

Wat zouden jullie me adviseren?
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
De 70CE kwam uit een test (holzwerken werkzeug-kompass) als beste getest, maar dat mag ook wel want de prijs is ook top.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort

scherp bijtel!

mijn ervaring met de blauwe bosch was helaas niet zo'n goede doordat er een afkortblad zat terwijl ik moest schulpen.

De machine zelf is enorm robuust en heeft een serieus vermogen onder de motorkap.

Zonder de Mafell gezien te hebben (ik heb echter de Mafell MT55cc in bezit) denk ik dat de Mafell een grotere precisie heeft en wat beter afgewerkt zal zijn en wat makkelijk in te stellen valt.

De Bosch is uber-bouwplaatszaag waar je óó'k nauwkeurig mee zal kunnen werken maar ik zou de mafell gaan bekijken als je de kans daartoe zou hebben. Zou ik nu moeten kiezen dan koos ik de Mafell, niet vanwege mijn slechte ervaring dat Boels een afkortblad monteert maar doordat ik dus denk dat de Mafell Erika 60 mij meer zou bevallen omdat ik inschat dat dat een wat meer fijnbesnaard gereedschap is.

Zou ik het geld hebben kocht ik blind een Erika 70 of 85

Er loopt nog een ander draadje met en paar PDF's met zaagreviews:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?14436-230-V-Tafelzaag-260-mm-van-Makita

het betreft wel veelal amerikaanse zagen waarvan Dewalt en bosch wel verkrijgbaar zijn, de rest niet of nauwelijks. Mafell ontbreekt in deze testen.
 
Laatst bewerkt:

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Na overleg met de mannen van Toolnation (Dirks machines) heb ik uiteindelijk voor de Bosch gekozen.
De Mafell is superieur, maar 3x zo duur als de Bosch. Volgens de medewerker van Toolnation is de Bosch een prima machine.
Deze review heeft me helpen beslissen de Bosch te kopen: https://www.youtube.com/watch?v=hglCxFQ_Umg
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Gefeliciteerd met je mooie blauwe bosch...daar ga je een hoop plezier van beleven.

De Mafell is superieur, maar 3x zo duur als de Bosch. Volgens de medewerker van Toolnation is de Bosch een prima machine.

Vandaar dat ik de Erika60 (de kleinste) even benoemde, die is slechts een fractie duurder. De Erika70 en 85 vergelijk je beter met de grote zaagtafels van Festool.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik heb 'op gevoel' (afwerking e.d.), op mogelijkheden en vooral ook op basis van allerlei reviews eveneens voor een Bosch GTS 10 XC gekozen. Hij is besteld, maar nog niet binnen. Ben dus erg benieuwd!

Als ik er een tijdje mee gewerkt heb zal ik een 'review' plaatsen
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Ik heb die van mij nu een aantal weken en ik ben er erg tevreden over. De zaag is precies en vooral de afkortfunctie is erg handig. Ik heb geen spijt!
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
"het kost wat, maar dan heb je ook wat"

Gisteren heb ik mijn bestelde Bosch GTS 10 XC uit mogen pakken. Kan niet anders zeggen dan dat ik erg onder de indruk ben van de solide afwerking en toch ook wel van de grootte en bruikbaarheid van het geheel. Heb er nog niet echt serieus mee gewerkt natuurlijk, maar waar let je op als je net gaat 'spelen' met je nieuwe spulletje: de lineaal zit rotsvast en haaks in de geblokkeerde stand, schuift daarentegen boterzacht als hij los staat, en hij is zeer precies. Uiteraard heb ik meteen een paar proefjes gedaan, en instellen op 11 mm geeft ook echt 11 mm! Alles stond verder "vanuit de doos" ook goed afgesteld, zaagblad mooi parallel aan de geleider en aan de groeven in het werkblad, de zaag staat in de 0-stand ook echt haaks op het oppervlak. Er zijn overigens (las ik in het boekje) mogelijkheden om dat allemaal zelf te corrigeren als dat ooit nodig mocht worden na intensief gebruik.

(Eerder had ik een nogal primitieve zaagtafel van Ferm, die had ik gekregen en heb daar zelf een andere lineaal op gemaakt die ook aan de achterzijde vast te zetten was (met een rail en een vleugelmoer) want de originele schoof bij de minste of geringste zijwaardse druk langzaam naar buiten of schoot zelf helemaal los. Met die nieuwe lineaal was er wel mee te werken, maar voor de rest was de boel niet recht en ook niet af te stellen..... Die Ferm zaag maakte herrie, trilde, etc. om af en toe bang van te worden)

En dan merk je het pas echt: wat een wereld van verschil is dit nieuwe apparaat zeg: de motor loop prachtig rustig aan, het apparaat (en het zaagblad ook trouwens) is erg stil en er vibreert niets. De stofafzuiging (alleen de hoofdaansluiting gebruikt, nog niet die op de veiligheidskap) is ook vele malen effectiever. Een koppelslang met y-stuk die beide afzuigpunten zou moeten verbinden ontbreekt trouwens in de standaard levering want dat is een betaalde optie....da's wel weer gek.

Het apparaat is behoorlijk zwaar (iets van 35 kilo) en groot (ca. 80 x 80 x 35 cm met alles ingeschoven), dus om het nu direct als mobiele zaag te bestempelen omdat er 2 geïntegreerde handvaten aan zitten (zoals Bosch dat zegt) gaat me wat ver...maar als hij op zijn plek staat staat hij ook als een rots.
Er zit nu tijdelijk (als actie) een gratis (opklapbaar) onderstel bij - ook mooi stabiel.

Kortom: mijn eerste indruk is dat het een geweldig mooi stuk gereedschap is: goed doordacht, goed gemaakt en erg solide. "Het kost wat, maar dan heb je ook wat".

Ik voorzie (natuurlijk) op korte termijn ook wel weer wat "uitdagingen":

1)de uittrektafel van de zaagtafel rechts is breder dan ik verwacht had, dat is gunstig dus, en in de gauwigheid heb ik bedacht dat ik in de ruimte die ontstaat als hij maximaal is uitgetrokken (ruim) 30 cm wel een soort freestafelblad kan maken. Ik zal dan de zaaglineaal als bevestiging gebruiken voor een zelf te maken freesgeleider met stofafzuiging.

2)De zaag heeft een standaard schuifblad voor het afkorten, maar ik denk dat ik toch ook een afkortslede ga maken voor het fijnere werk (en met een aanslag op een rail voor het consistente herhaal-effect)

3)Als de zaag niet in gebruik is zal ik hem verticaal neerzetten zodat hij minder vloeroppervlakte inneemt (ik heb een garage aan huis maar die dient ook als opslag voor allerlei andere spullen, als fietsenstalling en incidenteel ook als auto-opslag, het is dus altijd woekeren met de ruimte). "Op mijn leeftijd" en Naar ik mag hopen toekomst lijkt mij het een hele hijs om die zware zaag dan 'steeds' op te moeten tillen en (verticaal, en dus aan een arm, anders past hij niet door de deuropening) mee naar buiten te sjouwen als ik daar "toevallig" wil (of moet) gaan zagen. Ik ga daarom een soort 'bed" op wielen voor hem maken zodat ik hem zover mogelijk in verticale toestand kan rollen en dan pas op locatie op de werktafel til. Er is ook een hele mooie mobiel onderstel met wielen te koop waarop de zaag permanent gemonteerd kan worden, maar dat is duur en past niet door de achterdeur van de garage.
 
Laatst bewerkt:

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Interessant verhaal! Heb net op YouTube een filmpje gekeken en wist eigenlijk niet dat er nog zoveel verschil tussen de J en de XC was. Lijkt inderdaad een erg complete zaagtafel alles bij elkaar. Is de geleider echt haaks?

Als Bosch deze zaagtafel over een jaar oid 'update' met de Bosch Reaxx technologie dan wordt het nog interessanter wat mij betreft.

Enige wat me wel opviel in het filmpje was dat het me lastig leek de geleider exact op b.v. 11,1mm te zetten. Lijkt erop dat het rode pijltje niet niet 'kruist' met de zwarte cijfers en je zo een beetje moet gokken waar die precies op staat?

Mooie machine die ik ook wel overweeg. Ik zag hem aan de overkant bij Axminster voor een veel aantrekkelijkere prijs dan in NL:
http://www.axminster.co.uk/bosch-gts-10-xc-table-saw
Ik weet niet hoe ik zo'n verschil moet verklaren.
Dat is inderdaad een flink verschil. Ook bizar, de DeWalt DW745 hier zo'n € 700 - € 800 in Amerika $ 299...

Voor de Domino bezitters: Axminster heeft momenteel ook de systainer met de verschillende Domino's in de aanbieding voor £ 103...
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Mooie machine die ik ook wel overweeg. Ik zag hem aan de overkant bij Axminster voor een veel aantrekkelijkere prijs dan in NL: http://www.axminster.co.uk/bosch-gts-10-xc-table-saw
Ik weet niet hoe ik zo'n verschil moet verklaren.
Ja, dat is wel een verschil, maar niet eens zo heel groot. De koers van de pond is nu 1,40 en de machine kost in Nederland, met onderstel er bij 940 euro. Bovendien moet je met de Engelse versie uitkijken dat je de juiste krijgt: op jobsites werken ze volgens mij met een 110 v uitvoering
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Interessant verhaal! Heb net op YouTube een filmpje gekeken en wist eigenlijk niet dat er nog zoveel verschil tussen de J en de XC was. Lijkt inderdaad een erg complete zaagtafel alles bij elkaar. Is de geleider echt haaks?

Als Bosch deze zaagtafel over een jaar oid 'update' met de Bosch Reaxx technologie dan wordt het nog interessanter wat mij betreft.

Enige wat me wel opviel in het filmpje was dat het me lastig leek de geleider exact op b.v. 11,1mm te zetten. Lijkt erop dat het rode pijltje niet niet 'kruist' met de zwarte cijfers en je zo een beetje moet gokken waar die precies op staat?

Dat is inderdaad een flink verschil. Ook bizar, de DeWalt DW745 hier zo'n € 700 - € 800 in Amerika $ 299...

Voor de Domino bezitters: Axminster heeft momenteel ook de systainer met de verschillende Domino's in de aanbieding voor £ 103...

ik heb een paar filmpjes over dat Reaxx gezien.....bijzonder. Wel opvallend dat ze met worstjes demonstreren, kennelijk heeft de man die moet demonstreren er niet alle vertrouwen in..... Zal wel net zoiets zijn als ik met mijn Volvo heb, die zou ook automatisch moeten remmen als er een voorganger stilstaat, maar ik durf het er niet op aan te laten komen....

Over dat afstellen van de zaagbreedte: er is geen nonius-afstelling zoals met metaal bewerking machines. Maar er zit wel een soort loep op die de millimeter op de (geëtste) maatverdeling herl bruikbaar uitvergroot. Ik heb mijn eerste testjes wel met een schuifmaat nagemeten, om mezelf te controleren en uiteraard ook de zaag. De strook die ik afzaagde was steeds van voor tot achter precies wat ik ingesteld had. Misschien niet zo verbijsterend, maar wel als je een Ferm-zaag gewend bent.......
 

harmdelaat

Actieve deelnemer
20 okt 2013
43
1
Mooie machine die ik ook wel overweeg. Ik zag hem aan de overkant bij Axminster voor een veel aantrekkelijkere prijs dan in NL: http://www.axminster.co.uk/bosch-gts-10-xc-table-saw
Ik weet niet hoe ik zo'n verschil moet verklaren.

Groot verschil inderdaad. Ik betaalde in NL ongeveer 950 euro, maar kreeg daar wel meteen een gratis uitklapbaar onderstel bij.
Ik kan me helemaal vinden in de review van Mga1600. Ik ben erg tevreden met de machine. De Erika mag dan misschien nog beter zijn, maar het prijsverschil is voor mij te groot. Deze machine kan eigenlijk alles dat ik wil voor een redelijke prijs. Wat wil je nog meer?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ben nog verder aan het neuzen geweest naar prijzen van de Bosch. Tot nu toe is Axminster de goedkoopste met € 729. Maar dan moet je zelg er een nieuwe Europese stekker aanzetten (waardoor je garantie vervalt). Buiten dat zijn de verzendkosten ongeveer € 90.
Ik heb nu een Duitse site gevonden: http://www.svh24.de/bosch-tischkreissaege-gts-10-xc-2233?ffRefKey=je7Ig_LGG
Er zijn er nog een paar met dezelfde prijs maar deze heeft slechts verzendkosten van € 8,99.
Iemand ervaring met deze leverancier?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Waarom een nieuwe stekker aanzetten.
kan gewoon een verloop/reisstekker gebruiken lijkt mij.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Probleem met steker is op te lossen door een Engelse contrasteker te kopen en daaraan een kort Nederlands snoer met steker te maken. Heb ik ook wel eens gedaan.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Even een update: Inmiddels heb ik er al flink mee gezaagd! Mijn zaag en ik kunnen het goed met elkaar vinden, en de samenwerking bevalt in de praktijk echt prima. Ik ben onder andere een paar kasten aan het maken voor in mijn garage. Daartoe heb ik met dat mooie weer in het zonnetje 7 platen pontprime (populieren multiplex van 18 mm superglad afgewerkt met een primer) verzaagd tot staanders en planken. Eerst met een lineaal zaag in grotere brokken, daarna met de zaagtafel perfect op maat. Ik heb een zaagblad van 60 tanden gemonteerd voor deze actie (had ik nog van mijn vorige zaagtafel), geeft een hele mooie zaagsnede. Hetzelfde blad in die Ferm zaag gaf een erg matig resultaat.

De stofafzuiging is beneden via de hoofdaansluiting prima, boven via de beveiligingskap ontstaat wel 'rommel', ondanks de extra aansluiting op een stofzuiger. En de afkortfunctie via de glijtafel moest ook even goed haaks worden afgesteld, verder allemaal prima!

Zoals gezegd heb ik een transportdingetje in elkaar gezet (een soort ongelijkzijdige U op wieltjes), waardoor de zaagtafel op zijn kant door de deur naar buiten gereden kan worden, met alle 'uitsteeksels' eraan is hij namelijk te breed voor mijn loopdeur. Scheelt een boel gesjauw! Want 35 + kilo tillen voor je uit is geen feest! Het gratis onderstel is zeer stevig en staat als een huis.

Op dit moment ben ik ook bezig met het maken van een soort freesbad wat in de ruimte van de uitgetrokken zaagtafel past. Het meeste werk is het uitfrezen van de sparing voor de inlegplaat, zeker als je niet de juiste frees met legertje aan de kant van de schacht hebt. Die inlegplaat is van Kreg en die ik al had in mijn vorige geïmproviseerde freestafel. De "plank" is zo'n 31 cm breed bij 70 diep en 3 cm dik. Ik heb twee lagen multiplex van 15 mm op elkaar gelijmd en daar aan de onderkant wat uitsparingen ingemaakt waardoor hij stabiel ligt als het uittrekblad van de zaagtafel er tegenaangeschoven wordt. Een rail kan nog precies langs de voorzijde voor het aandrukken met featherboard(s) en evt. stops. Ik ga mijn oude geleider (met stofafzuiging) een beetje aanpassen en hergebruiken en wil die aan de zaaggeleider koppelen zodat hij snel en gemakkelijk verstelbaar is en toch stevig vastzit. Wordt vervolgd!
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Mga1600,
ik heb zelf een GTS10XC van Bosch. en ik kan je bevestigen, prima machine.
Had eerst ook met het bijgeleverd zaagblad gewerkt, maar al snel begon het blad zo nu en dan een korte slinger te geven. Dus heb ik zeer snel het zaagblad vervangen. Het origineel zaagblad is van het type "Optiline Wood". nadeel van dit zaagblad is het ongedempt is (veroorzaakt soms een paar slingeringen waardoor de cut niet mooi is en maakt veel lawaai - Chinese bucht) . Door er een "Top Precision best for wood bestelnummer 2 608 642 102" op te zetten (Italiaanse makelij ;-) ) ga je veel naukeuriger en veel stiller zagen. Let wel, deze heeft een tand van 2.3 ! dus de spie zeker niet vergeten.

Heb er mijn keuken mee gemaakt in vol-eik en heb er geen dag spijt van.
Heb wel de tranporter op wielen bij gekocht (GTA60W) is echt een must hoor en het laat toe om de machine met minder plaats weg te zetten.

Jos
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik wil datzelfde onderstel op wielen erbij kopen. Op de totaalaankoop scheelt dat € 200 (bij aankoop in Duitsland).
Jos, waar heb jij die machine vandaan gehaald?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.