Zagen door (meerdere lagen) melamine op spaander = Zwaar voor (inval)zaag?

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik ben gisteren wat meubelplaten gaan halen om de corpussen van maatkasten te maken. 18mm (en 8mm) Melamine op spaander platen van 280x207cm.
Aangezien mijn aanhangwagen slechts 125cm breed is was het plan deze terplaatse (ruw) te versnijden met men (festool ts55) invalzaag om ze te kunnen laden. Om dit zo snel mogelijk te doen dacht ik de platen op mekaar te laten liggen en de volledige diepte van de invalzaag (55mm) in een keer te zagen. Tot mijn verbazing had men invalzaag het enorm moeilijk om hier door te raken, de motor gaf het zelfs op en ging in beveiliging. Onlangs korte ik men eiken tafelblad van +40mm dik af zonder moeite met deze zaag, daarom dacht ik dat 55mm spaander met wat melamine helemaal geen probleem zou mogen zijn.
Uiteindelijk heb ik een oude Makita invalzaag met zaagdiepte +100mm (en waarschijnlijk meer vermogen) gebruikt die ze daar hadden liggen, en die ging er vrij vlot door.

Waar ik wel in de fout ben gegaan: ik had men fijn getand zaagblad voor (een mooie snede) in melamine erop gezet, ahja: "melamine zagen= melamine zaagblad gebruiken...". Maar voor dit grove werk, waar de kwaliteit van de snede er niet toe doet, had ik waarschijnlijk beter het grovere universele blad gebruikt. (Die makita had een zeer grof getand blad)

Is de foute keuze van zaagblad de enige oorzaak van het er niet doorraken van de invalzaag, of is melamine/spaander plaat effectief ook een zware situatie (in vgl met bv hardhout als eik) voor zo'n zaag?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik dacht dat de regel.
3 tanden dik materiaal zagen was.
Dus het blad een halve tand onder het meteriaal uitsteken en dan 3 tanden in het materiaal.

En wellicht speelt de lijm in spaanplaat ook mee?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Voor het eiken tafelblad:

  • 1 x CMT 292.160.56H zaagblad 56 Tanden - Wisseltand 160 x 20 x 56T (Afkorten (hard)hout, MDF en spaanplaat)

Voor de Melamine:

  • 1 x CMT 292.160.40H zaagblad 40 Tanden - Wisseltand 160 x 20 x 40T (Afkorten Melamine, Formica en spaanplaat)

Eigenlijk dus toch nog een relatief grof blad (universeel festool blad heeft 48t).

Ik ga met de reststukken Melamine nog eens wat testen doen met men verschillende zaagbladen.

Waar ik ook nog aan dacht als mogelijke verklaring: het pakket platen lag op isolatiestrips van de grond, die ondersteuning was dus wel niet 100%. Misschien plooide het pakket open/dicht waardoor het blad geklemd werd. (Die Makita had misschien zoveel vermogen dat die dat niet voelde)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Was de zaag wel scherp?
Bij klemmen krijg je een verbrande zaagsnede, is dit zichtbaar?
De ts55 heeft niet echt veel vermogen over bij de maximale zaagdikte
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Met een fijnvertand blad loopt het wel veel eerder vol met zaagsel. Dat zal best een rol gespeeld hebben. Wat voor zaagblad gebruikte je bij het afkorten van het eiken?

Aanvoersnelheid te hoog. Maar dat merk je meestal wel als je aan het zagen bent. Als de tandholte volloopt dan kan je door echt in slow motion te gaan zagen de tandholte de tijd geven om te lossen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Voor de Melamine: 1 x CMT 292.160.40H zaagblad 40 Tanden - Wisseltand 160 x 20 x 40T (Afkorten Melamine, Formica en spaanplaat)
Eigenlijk dus toch nog een relatief grof blad (universeel festool blad heeft 48t).

Touh heeft volgens mij eens ergens geschreven dat grof meer in de buurt van 12–24 tanden is en universeel 28-36 tanden, dan is 40 tanden echt niet grof.
Het blad van een normale invalzaag is ook maar 160 of 165 mm en dan moet je al weinig tanden hebben om grof te zijn.

Mvg,:)
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Touh heeft volgens mij eens ergens geschreven dat grof meer in de buurt van 12–24 tanden is en universeel 28-36 tanden, dan is 40 tanden echt niet grof.
Het blad van een normale invalzaag is ook maar 160 of 165 mm en dan moet je al weinig tanden hebben om grof te zijn.

Mvg,:)

Daarom stond het woord 'relatief' er bij, in vgl. met het universele blad dat 48t heeft. Maar het hangt idd allemaal af van de diameter.
Ik heb ook een blad van 24t om hout te schulpen, zal dat eens proberen door zo'n pakket te duwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.