Duim en inchmaten... 12 x 4" = 6 x 100 mm

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
4" x 12 = 100 x 2,7
12 is de dikte 12 gauge
hoe hoger het gauge getal hoe dunner de schroef/spijker.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Joop in de jaren 70 mocht ik als klein jongetje de doosjes schroeven opbergen en moest ik de dikte halveren om aan de mm maat te kopen. 3/4 × 8 = 4 mm dik en 19mm lang.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
dat klopt op een haar na bij 8 gauge, maar bij andere diktes niet meer.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Joop ik weet dat het een klein beetje kan afwijken. 4" x 12 ik betwijfel of er houtschroeven bestaan in 2,7 (3) mm x 100 mm.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.061
106
Joop ik weet dat het een klein beetje kan afwijken. 4" x 12 ik betwijfel of er houtschroeven bestaan in 2,7 (3) mm x 100 mm.
ik heb ze ook nog nooit gezien, maar ik ging uit van 4''x12 zoals Ragoen noemde 6x100 mm en dat klopt niet, dat is 2.7x100
 

WR1944

Oud hout
Dit is weer een typisch staaltje Amerikaanse handel. De twee grootste schroevenproducenten, American Screw Co en Asa I Cook Co, leverden houtschroeven van nagenoeg identieke afmetingen. Toen in de jaren 30 de Amerikaanse overheid de houtschroeven wilde standaardiseren nam men na het nodige lobbyen de maatvoering van deze bedrijven over. Daardoor konden ze met het bestaande machinepark verder produceren en moesten andere bedrijven zich aanpassen. Het nummer wordt berekend als volgt: gauge = (diameter- 0.056)/0.01325. De diameter is in decimale inches. De uitkomst wordt naar het naastbij gelegen hele getal afgerond. De fabrieksreeksen liepen van 0 tot 30 maar dat is met de standaardisatie terug gebracht tot een serie van 0 tot 24.

Waar in Europa en de meeste andere geïndustrialiseerde gebieden de ISO volgen die door een onafhankelijk instituut wordt vastgesteld met inspraak van de industrie gaat dat in Amerika heel anders. Met het gevolg dat je tot in de eeuwigheid met krakkemikkige zaken te maken krijgt. Wat te denken van de diameters van boren die met letters worden aangeduid. Hier is een mooi overzicht.
http://www.smithbearing.com/images/pdf/ENG-FractionalChart.pdf
 

Swake

Actieve deelnemer
27 apr 2014
155
0
Zelfde discussie als inch/cm. Het had een bestaansreden maar die is al heel lang achter de rug en toch blijven ze dat gebruiken.
Maar het moet gezegd zijn: Ik ben er wel blij mee! Hoezo? Wel anders kon ik nu geen schroefjes meer vinden die op m'n lintzaag passen van meer dan een eeuw oud.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Deze tabel bevestigd mijn uitleg dat het nummer van d de schroef gedeeld door 2 ongeveer de diameter van de steel is. Toch kan ik dit niet rijmen met de mening van joop hoe hoger het nummer hoe dunner de diameter. Bij de maat schaal van gauge zou dit moeten kloppen. Brads 18 g ging door voor 1.2 mm. Hoe lager het nummer hoe dikker de brads.
 

WR1944

Oud hout
Bij plaat en draad gaat de grootte van de "gauge" omhoog naarmate het materiaal dunner wordt. De uitdrukking Gauge werd al in de 1600s gebruikt maar de oorsprong is duister. In Amerika is het systeem nog officieel in gebruik. In Engeland niet meer. Beide systemen hadden een beginwaarde en een eindwaarde (diameter) en een aantal tussenliggende stappen. Elke volgende stap (met een hoger gauge-nummer) werd bereikt door het te vermenivuldigen met een getal kleiner dan 1. Voor plaatmateriaal bestaat er een vergelijkbaar systeem waar er diverse tabellen gelden voor de diverse materialen als staal, messing aluminium, roestarm staal enz.
Bij spijkers is het nog meer bizar. In Amerika gebruikt men het Engelse systeem uit de Middeleeuwen om de afmeting van de spijkers aan te geven. Het uitgangspunt was de prijs voor 100 nagels van een bepaalde afmeting. Dus een 60d nagel is groter dan een 20d nagel. De d staat voor dinarius wat de Romeinse equivalent was voor een penny. Dus de Amerikanen gebruiken een systeem met de wortels in het oude Rome.
Dat ze ooit mensen op de maan hebben gekregen is me nog steeds een raadsel.
 

WR1944

Oud hout
Mijn opmerking over de maanlanding was meer komisch bedoeld want de NASA gebruikt al jaren het ISO-systeem, sinds 1990 op uitdrukkelijk verzoek van andere ruimtevaart instanties. De meeste bedrijven die op technologisch gebied met buitenlandse bedrijven samenwerken doen dat metrisch. Ook de medische en farmaceutische industrie is metrisch. Alleen de ambachtelijke sector en hun toeleveringsbedrijven blijven hangen in het Imperial systeem, als enig land ter wereld nu.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
blijven hangen in het Imperial systeem, als enig land ter wereld nu.
Noemen de VS US customary het Imperial system?
De huidige inch (25.4 mm) dateert van 1960. De Nasa heeft normaal gezien nog gewerkt met de surveyor inch en de international inch door elkaar.
 

WR1944

Oud hout
In Amerika werden veel zaken in het religieuze vlak getrokken, ook zaken die je absoluut niet zou verwachten. In de 19e eeuw werd het metrisch systeem zelfs als goddeloos gezien en was de inch en de pint zaligmakend.
Officieel is Amerika gestandaardiseerd op het ISO-systeem sinds de jaren 70 maar bedrijven worden niet verplicht om over te stappen. Men mag de "gebruikelijke" (=customary) eenheden blijven gebruiken zolang er maar een waarde in een ISO-eenheid bij wordt vermeld als het om commercieële zaken gaat.
Pas na de Tweede Wereldoorlog werd in Engeland de inch vastgesteld op 25,4000 mm en dat is ook de maat zoals die nu in de USA wordt gebruikt.
https://en.wikipedia.org/wiki/United_States_customary_units
Omdat de lengtematen in het verleden werden overgenomen van standaardmaten (voordat de golflengtedefinitie bestond) waren niet alle maten even nauwkeurig gelijk aan elkaar. Met name in het landmeten werd dat een probleem omdat op acten de opgemeten waarden werden vermeld. Daarom hanteert men voor dit doel nog de "surveyor" maten. Het zou niet prettig zijn als bij het nameten van je land ineens de grenzen ergens anders zouden liggen.
In Italië kwam ik een plaquette tegen dat op de markt werd gebruikt om de gebruikte meetlatten van de kooplui te controleren. Iets dergelijks was al vanaf de Middeleeuwen gebruikelijk in Europa omdat ieder gebied z'n eigen maten voerde. De maten als voet, duim, el en palm waren vaak de maten van de locale hotemetoot en werden dan in steen vastgelegd.

Dia3119q.jpg
 
Laatst bewerkt:

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
*knip* Dus de Amerikanen gebruiken een systeem met de wortels in het oude Rome.
Dat ze ooit mensen op de maan hebben gekregen is me nog steeds een raadsel.

Daar moest ik ook wel even om lachen, voor je informatieve posts wil ik je bedanken, het is leuk om deze te lezen op dit forum en daarom heb ik best veel plezier op "ons" forum.:p
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Dankjewel voor de goede uitleg van schroefmaten, die snapte ik nooit.
En nu bljkt dat de Romeinen de oorsprong zijn van deze maten, blijkt Obelisk toch gelijk te hebben met zijn uitspraak: Rare jongens, die Romeinen ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.