Festool CTL SYS al binnen

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Vandaag mijn nieuwe Festool CTL SYS opgehaald!
Erg mooie stofzuiger voor het kleine (schuur)werk en andere schoonmaak werkzaamheden.
Bestaat uit 2 systainers: SYS 2 onderop waarboven een SYS 1 als slang/snoer-garage.
Is los te koppelen waardoor het onderste deel ook als aparte stofzuiger kan dienen.
De draagband kan dan aan de voor/bovenzijde van de systainer worden bevestigd.
Ook voorzien van een uitblaasopening à al de oude CT 22/33/44 modellen.
Heeft ook een in/uitschakelautomaat, maar alleen geen zuigkrachtregeling.
CTL SYS (3).jpgCTL SYS (7).jpg
CTL SYS (8).jpgCTL SYS (1).jpg
CTL SYS (12).jpg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Wat een gaaf ding!
Hoeveel liter gaat er nu in die stofzak? Die oogt wel heel erg klein.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
De stofzak is 3½L, en inderdaad erg klein.
Er is ook een longlife stofzak verkrijgbaar.
Ik gebruik de fleece stofzakken meestal 2 à 3 keer door deze open te knippen en aan de onderzijde dicht te binden met een touw en zgn. papierknijpers.
 

PBT

Actieve deelnemer
Dat is idd erg klein die zak. Lijkt me wel ideaal voor bijvoorbeeld de schilder ofzo.

Ik heb eerder de stoffen zakken van mijn ctl26 laten voorzien van een ritssluiting, zo kan je ze 3 of 4 keer hergebruiken
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Waarom heb je deze aangeschaft? Hij heeft een paar nadelen tegenover een ongeveer even duren Festool CTL Mini, namelijk kleinere Stofzak, minder zuigkracht, geen variabele zuigkracht, geen wielen. Natuurlijk is deze kleiner en lichter. Is dat de reden?

ik ben benieuwd, omdat ik zelf op zoek ben naar een bouwzuiger. Deze is wat boven budget. Ik twijfel tussen een Fesool CT17E en een FLEX VCE 21. Hoewel ik van Festool hou, gaat het waarschijnlijk toch de Flex worden omdat deze (incl toebehoren) €75 goedkoper is.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Gefeliciteerd met deze stofzuiger. Ik moet nog even wachten. Wat ik hoorde was dat elke dealer er 4 geleverd krijgt als eerste zending. Gelukkig was ik de eerste. Mijn reden voor aanschaf is simpel klim in je eentje maar is op een steiger 8 mtr hoog met een ctl 26. Ja ik gebruik hem alleen voor schuur werkzaamheden. Mij werd verteld dat er geen longlife zakken voor deze stofzuiger komen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Gefeliciteerd met deze stofzuiger. Ik moet nog even wachten. Wat ik hoorde was dat elke dealer er 4 geleverd krijgt als eerste zending. Gelukkig was ik de eerste. Mijn reden voor aanschaf is simpel klim in je eentje maar is op een steiger 8 mtr hoog met een ctl 26. Ja ik gebruik hem alleen voor schuur werkzaamheden. Mij werd verteld dat er geen longlife zakken voor deze stofzuiger komen.

Toolnation heeft longlife zakken
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Een mooi rugzakframepje eraan maken en het is helemaal ideaal voor de ladder/steiger, maar ook bij schuurwerk aan boord.
Mooi ding. Eens even goed nadenken waarom ik die nodig zou kunnen hebben.

Veel plezier ermee/ervan!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Toolnation heeft longlife zakken

zo te zien heb ik niet de juiste informatie van mijn leverancier gekregen. Toch heb ik twijfels bij professioneel gebruik. Voldoet het dan aan de arbo eisen? Als ik mijn longlife zak in mijn ctl26 wil legen moet ik een stofkap opzetten.
Zie je stof dan voldoet het niet aan de arbo eisen. Ik kies uit professioneel oogpunt voor de papieren zakken.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Inderdaad wil ik hem onder andere gebruiken voor schuurwerkzaamheden en met name op een ladder en kleine opruim werkzaamheden bij de klant. Lijkt mij ideaal.
Een eenvoudige rugzak kopen en dan kan de onderste systainer SYS 2 hierin worden geplaatst.
Dan heb je alleen nog maar een voedignkabel aan de rugzak hangen. Eventueel een korte slang gebruiken en voilá.
Er is gewoon een longlife zak (500642) te koop, zie afbeelding.

pvbm_s_fislonglife%20_500642_z_01a.png
 

PBT

Actieve deelnemer
zo te zien heb ik niet de juiste informatie van mijn leverancier gekregen. Toch heb ik twijfels bij professioneel gebruik. Voldoet het dan aan de arbo eisen? Als ik mijn longlife zak in mijn ctl26 wil legen moet ik een stofkap opzetten.
Zie je stof dan voldoet het niet aan de arbo eisen. Ik kies uit professioneel oogpunt voor de papieren zakken.

Als de arbo dienst dan ook na iedere 5 deuren die ik heb afgehangen een nieuwe zak betaald wil ik hier wel aan mee doen, doe mij maar een longlife zak.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
zo te zien heb ik niet de juiste informatie van mijn leverancier gekregen. Toch heb ik twijfels bij professioneel gebruik. Voldoet het dan aan de arbo eisen? Als ik mijn longlife zak in mijn ctl26 wil legen moet ik een stofkap opzetten.
Zie je stof dan voldoet het niet aan de arbo eisen. Ik kies uit professioneel oogpunt voor de papieren zakken.

Een CTL mag in theorie sowieso niet dienen voor de houtbewerking, dan moet je eigenlijk een M klasse hebben. De longlife mag ook niet voor hout, verf of alles wat schadelijk is want je komt in contact met het stof bij het ledigen.
Dat is de theorie, je kan niet ontkennen dat al deze L klasse stofzuigers en longlife zakken gericht zijn naar houtbewerking en zo ook gebruikt worden door de meerderheid.
Vaak is dat al een gigantische verbetering op de vele houtbewerkers die werken zonder afzuiging of met filters op de machine.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Een CTL mag in theorie sowieso niet dienen voor de houtbewerking, dan moet je eigenlijk een M klasse hebben. De longlife mag ook niet voor hout, verf of alles wat schadelijk is want je komt in contact met het stof bij het ledigen.
Dat is de theorie, je kan niet ontkennen dat al deze L klasse stofzuigers en longlife zakken gericht zijn naar houtbewerking en zo ook gebruikt worden door de meerderheid.
Vaak is dat al een gigantische verbetering op de vele houtbewerkers die werken zonder afzuiging of met filters op de machine.

De CTM en CTL zuigers van Festool hebben exact dezelfde filters, enige verschil dat het M klasse heet is dat deze een zakvol melder moeten hebben en zich dan automatisch uitschakelen
 
Laatst bewerkt:

marcn

Nieuw lid
13 sep 2009
3
0
Gefeliciteerd met deze stofzuiger. Ik moet nog even wachten. Wat ik hoorde was dat elke dealer er 4 geleverd krijgt als eerste zending. Gelukkig was ik de eerste. Mijn reden voor aanschaf is simpel klim in je eentje maar is op een steiger 8 mtr hoog met een ctl 26. Ja ik gebruik hem alleen voor schuur werkzaamheden. Mij werd verteld dat er geen longlife zakken voor deze stofzuiger komen.

He Wim ! Ik heb hem sinds gisteren staan. Direct dat bovenste deel eraf gehaald en daarvoor in de plaats een sys1 gezet. Beetje frezen en klaar. Alles netjes opgeruimd met een deksel en een handel. De longlife zak is nog onderweg. Groet Marc N.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Probleem met de ctl sys. Gisteren even de stofzuiger aan de tand gevoeld. Na een kwartiertje schuren met mijn ro90 merkte ik dat er warme lucht langs kwam en ik hoorde een slaand geluid uit de stofzuiger. De luchtuitlaat leek wel een straalkachel. Dus even terug naar festool. Is er bij jullie wat bekend over problemen?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De CTM en CTL zuigers van Festool hebben exact dezelfde filters, enige verschil dat het M klasse heet is dat deze een zakvol melder moeten hebben en zich dan automatisch uitschakelen

Ik heb een (geleende) CTL26 van mijn vader en ik wil binnenkort zelf een stofzuiger kopen.
Ik dacht voor de CTM te gaan (voor hout), maar in principe hoef ik dus geen duurdere CTM te kopen?
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik werk zelf al enkele jaren met een ctl 26 met longlife zak. Mijn "zuigerwerk" bestaat voornamelijk uit zagen schaven en frezen en heel zeldzaam wat schuurwerk. Voor mij voldoende dus. Als je hem voornamelijk aan een schuurmachine hangt zou ik voor de ctm gaan.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Ik heb een (geleende) CTL26 van mijn vader en ik wil binnenkort zelf een stofzuiger kopen.
Ik dacht voor de CTM te gaan (voor hout), maar in principe hoef ik dus geen duurdere CTM te kopen?

Een CTL 26 heeft het zelfde stoffilter als de CTM 26, alleen als je aan de Arbo regelgeving moet voldoen moet de stofzuiger zich automatisch uitschakelen
als de stofzak vol is en dat heeft de CTM.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Aan degenen die hem hebben: Valt die CTL-SYS nog steeds goed mee?

Vandaag bezig geweest met een oude boekenkast van men grootouders op maat te maken en installeren bij ons: buiten op terras plaatmateriaal verxnijden met invalzaag, binnen gaten boren voor verankering in muur met bohrfixx zuigstuk, in de kelder stukje opspannen om domino's te maken, ... En heel de tijd zeul ik die CTL-MIDI achter me aan...
Een 'vaste' stofzuiger in de werkplaats (kelder) en een kleinere draagbare unit voor werken op verplaatsing lijkt dis wel handig...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.