Zelfbouw kapschuur

_Brake_

Nieuw lid
29 jan 2015
2
0
Hallo Woodworkers,

Via Google Images kwam ik een paar hele mooie plaatjes tegen uit dit topic: http://www.woodworking.nl/showthread.php?6376-Ook-in-Eindhoven-komt-er-een-veranda

Na wat rondneuzen op jullie forum, lijkt me dit een hele mooie plek om kennis en ervaring op te doen / te delen mbt een nieuw te bouwen 'kapschuur':

Ik wil deze indeling gaan gebruiken (4 vakken):
maatwerk-kapschuur-1100x432-cm-39.jpg

In deze stijl (met wolfskap), echter wel open:
Kapschuur type Scheveningen C.jpg

Eind vorig jaar hebben mijn vriendin en ik een woning gekocht, met een schuur die is opgedeeld. 1/4 is een garage, 3/4 zijn paardenstallen. We zijn er ontzettend blij mee, echter missen we een fatsoenlijk houthok en een carport voor de auto's. Ook zal er in de toekomst een paardentrailer komen voor de hobby van m'n vriendin, die we dan droog willen stallen. Zo ben ik dus op de 4 vakken gekomen, van links naar rechts houthok / auto / auto / trailer.

Dit idee spookt nu al enkele weken door m'n hoofd, en is aangewakkerd door een gesprek met een bevriende boer die zijn schuur af gaat breken. In het dak zitten Amerikaans Grenen balken verwerkt van 8cm breed, 17cm hoog en minstens 10 meter lang. Deze balken wil hij wel verkopen, en zo kwam ik op het idee om deze te gaan gebruiken voor het bouwen van de kapschuur.

De afmetingen zijn bij benadering 10 meter lang (vakken van 2,5 breed, genoeg voor de auto en trailer), 6 diep en 3 hoog mbt de dakgoot, de nok 5 hoog. Toen ik dit aan een timmerman verteld, was het eerste wat hij zei dat ik het geheel door een constructeur door moest laten rekenen. Daar zit ik eigenlijk niet op te wachten, die honderden euro's steek ik liever in materiaal. Daarnaast maak ik hem liever te sterk dan te zwak, zodat deze stap overbodig wordt.

Het plan is om het geheel van de balken uit het dak van de boer te maken, en dit op beton te zetten. Hier laat mijn kennis mij echter al in de steek. Maak ik 10 betonnen poertjes waar de balken (2 aan elkaar geschroefd) op gemonteerd worden, of ga ik gleuven graven waar dit betonnen poertjes op komen? Ik wil namelijk wel iets van 60 boven de grond met beton, voordat ik met hout begin zodat de balken droog blijven.

Gelukkig heb ik wel een enigszins technische achtergrond qua middelbare school met Natuurkunde op het VWO. Dit vak heeft mij altijd enorm geboeid en ik hoop dat het mij hierin ook kan helpen ivm krachtverdeling. Daarnaast kijk ik graag af (zodoende dat ik hier via Google Images terecht ben gekomen), om tot leuke ideeën te komen bijv. mbt de houtverbindingen die ik wil gebruiken.

Ik begrijp dat ik hier niet zomaar bovenstaand verhaal neer kan plempen, met bij jullie het verzoek om mij maar even te vertellen hoe ik dat allemaal moet doen. Dat is ook niet mijn bedoeling, dit is meer een introductie op een hopelijk succesvol verhaal gedurende enkele maanden (mogelijk jaren). Wel zou ik graag zelfgemaakte schetsen willen delen met hoe ik in gedachten heb om het geheel te maken, waar jullie dan uiteraard op mogen schieten.

Veel verder dan een werkbank ben ik qua woodworking (nog) niet gekomen, maar heb inmiddels al wel de nodige gereedschappen verzameld als beitels, decoupeerzaag, kettingzaag, bovenvrees, cirkelzaag en (accu)boormachines.

Tot zover eerst maar eens. Ik hoop dat dit niet boven mijn pet gaat, maar reken er ook op dat dat helemaal goedkomt!

Edit:
Nog even een eerste schets van voren:

IMG_0865.jpg

En van boven:
IMG_0864.jpg

De schetsen van de constructie zelf zal ik op den duur uiteraard gedetailleerder tekenen :D
 
Laatst bewerkt:

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Leuk

Ik heb zelf 4 jaar geleden een 3 bay carport gebouwd, elke bay is 2.60m breed en 5m diep

Ik zal later wat foto's ter inspiratie plaatsen

veel success
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Red je dit vergunningsvrij? Anders raak je toch om constructieberekeningen voor de vergunningsaanvraag.

De balkmaat die je noemt is voor het gebint denk ik te licht, en voor de sporen (voor het oog) te zwaar, wel een uitdaging.

Op de 2e foto zie je dat de poeren en borstwering op de betonplaat gemetseld zijn, wil je dit ook of straatwerk in de schuur?
Afhankelijk van de grondslag kun je er voor kiezen om poeren of een strookfundering te storten (vorstvrij) waar je op verder kunt bouwen.
 

robert1964

Nieuw lid
27 aug 2013
22
16
Pekela
Volgens mij mag je dit niet vergunningsvrij realiseren. Ik heb zelf een kapschuur van 10x3 gezet met drie vakken. Kwa hoogte ben ik tot de vergunningsvrije grens gegaan van 3m. Je mag volgens mij 10% afwijken, maar dan heb je nog geen 5m.

GR Robert
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Een leuk project en als je het goed documenteert zeker leuk om te gaan volgen. Er is hier genoeg kennis en inderdaad heb je al een paar ervaringsdeskundige voorgangers die hun werk hier geplaatst hebben.

Succes! Fons
 

PBT

Actieve deelnemer
Volgens mij mag je dit niet vergunningsvrij realiseren. Ik heb zelf een kapschuur van 10x3 gezet met drie vakken. Kwa hoogte ben ik tot de vergunningsvrije grens gegaan van 3m. Je mag volgens mij 10% afwijken, maar dan heb je nog geen 5m.

GR Robert

een vriend van mij heeft een garage gezet van 8x10 VERGUNNINGSVRIJ. goothoogte 3m, schuine dakhelling, in het midden een stuk plat dak (5.5m hoog) en dan weer naar onder. Dit alles zonder vergunning. Enkel een meldingsplicht
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
mcluma woont in UK.

In NL is er zowiezo een bovengrens van 5m bouwhoogte voor vergunningsvrij. Er bestaat geen standaard 10% afwijking. Wel allerlei andere eisen. En een melding (voor bouwen) bestaat in NL al jaren niet meer.

Vergunningscheck.

Ik zie op de foto's nog geen wolfseinden verschijnen, het lijkt een schilddak te worden?
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
een vriend van mij heeft een garage gezet van 8x10 VERGUNNINGSVRIJ. goothoogte 3m, schuine dakhelling, in het midden een stuk plat dak (5.5m hoog) en dan weer naar onder. Dit alles zonder vergunning. Enkel een meldingsplicht

Dit is waarschijlijk in belgie. Hier bestaat de meldingsplicht wel nog. Maar enkel geldig van toepassing op constructies tot 40m²

http://ruimtelijkeordening.be/NL/Beleid/Vergunning/Werkenaanenronddewoning/Tuinhuisserrehoutkot

Dus, tenzij je vriend het bewijs van goedkeuring van de stad kan voorleggen, betwijfel ik dat hij hierbij een goedkeuring heeft gekregen.
Vermoedelijk heeft hij 40m² aangevraagd, en uiteindelijk 80m² gebouwd. Komt dikwijls voor, maar is niet volgens de regels.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Vermoedelijk heeft hij 40m² aangevraagd, en uiteindelijk 80m² gebouwd. Komt dikwijls voor, maar is niet volgens de regels.
Dit mag, mits vrije interpretatie van het begrip "oversteek". En wie of wat houdt een mens tegen om een auto te stallen onder een 'oversteek', toch?

(Hey, het ~blijft~ Belgie...)

Dat gezegd zijnde zou ik dit soort constructies sowieso nooit aandurven zonder nazicht door een stab.ing. (al dan niet via "officiele" weg).
 

PBT

Actieve deelnemer
Dit is waarschijlijk in belgie. Hier bestaat de meldingsplicht wel nog. Maar enkel geldig van toepassing op constructies tot 40m²

http://ruimtelijkeordening.be/NL/Beleid/Vergunning/Werkenaanenronddewoning/Tuinhuisserrehoutkot

Dus, tenzij je vriend het bewijs van goedkeuring van de stad kan voorleggen, betwijfel ik dat hij hierbij een goedkeuring heeft gekregen.
Vermoedelijk heeft hij 40m² aangevraagd, en uiteindelijk 80m² gebouwd. Komt dikwijls voor, maar is niet volgens de regels.

hij woont hier een 200 meter vandaan dus is toch echt nederland. 8x10 garage, heb zelf mee uitgezet dus weet het vrij zeker. Hij had het over meldingsplicht (weet niet of dit ook daadwerkelijk gebeurd is). De gemeente is langs geweest tijdens de bouw en nooit ergens problemen mee gehad
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Zodra het binnen het bestemmingsplan past kan er best veel vergunningsvrij in NL zolang het een achtererfsituatie is. Past het niet, dan is er een beperking in m2.
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
Zodra het binnen het bestemmingsplan past kan er best veel vergunningsvrij in NL zolang het een achtererfsituatie is. Past het niet, dan is er een beperking in m2.

Vergunningsvrij is ook niet kijken naar het bestemmingsplan! Dus of het daarin past of niet maakt niet uit. Een meldingsplicht is er in NL niet, sowieso niet geregeld in de wetgeving (Wabo).
Je mag afhankelijk van je perceel oppervlakte tot 150 m2 vergunningsvrij bouwen! en dat onder voorwaarden met een hoogte van max 5 meter.. Al heb je geen vergunning nodig dan moet je natuurlijk altijd voldoen aan het bouwbesluit (dus zorgen voor een degelijke constructie) en je moet voldoen aan redelijke eisen van welstand. Maar dat laatste is wel heel "simpel" zolang je maar geen rare kleuren gebruikt enz..
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Excuus, wat te snel/beperkt gereageerd. Dat is idd per 1 november aangepast, mijn reactie was bedoeld voor de reeds vergunningsvrij gerealiseerde gebouwen ervan uitgaande dat deze ergens vorig jaar gerealiseerd zijn. Daarbij was nog wel een check op het bestemmingsplan nodig boven de 30m2 om tot max 50% vergunningvrije bebouwing van het achtererf te kunnen komen. Als het boven de 30m2 kwam dan moest er door Stedenbouw een vrijstelling worden gegeven op het bestemmingsplan.

Vergunningvrije bijgebouwen mogen vanaf 1 november idd via een gestaffelde formule tot max. 150m2 (afhankelijk van grootte achtererf) worden gebouwd. Let wel op de hoogte e.d., deze is gerelateerd aan de afstand tot de erfgrens om overlast voor buren te beperken en dus zeker niet zomaar 5 meter, maar kan ook minder zijn.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Die 30m2 bestaat niet meer. Je moet nu eigenlijk altijd naar het bestemmingsplan kijken.
En het is precies geregeld welke overstekken meegerekend moeten worden (>0.5m).
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Op meerdere, ook op jou. Dat is toch wel duidelijk als ik het heb over 30m2, bestemmingsplan en overstekken? Ik ben niet iemand die alles loopt te quoten ;)
 

Davee

Actieve deelnemer
1 dec 2011
142
0
Brabant
30 m2 kwam voort uit de oude wetgeving inderdaad. Deze is dus per 1 nov 2014 aangepast. Het vergunningsvrij bouwen is hiermee veranderd en ingewikkelder geworden voor een leek. Het hangt van verschillende factoren af wat je waar mag bouwen.
Daardoor ben ik het niet eens met de opmerking dat je altijd naar het bestemmingsplan moet kijken. Want als je vergunningsvrij mag bouwen hoef je niet te kijken naar het bestemmingsplan. Dus het is geheel afhankelijk van de ligging van het perceel, oppervlakte, omgeving enz..

Lijkt me verstandig dat als je iets wil bouwen je dit kort sluit met iemand die er "dagelijks" mee werkt. Of je moet weten dat een gemeente niet handhaaft bij burgers! (en ja die gemeentes bestaan...)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.