Kloten draaien

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Er is mij gevraagd of ik een stuk of 60 kloten wil maken.
Het is voor een Botter uit kampen.
Het is een rond klosje hout met in het midden een gat waar touw doorgaat.
Wat de functie is, is mij wel verteld maar ben het weer vergeten.
Zal het nog eens vragen.
Ik kreeg een paar essen balkjes, als dat niet voldoende is kon ik meer krijgen.
Afgelopen week wat aan het priegelen geweest hoe ik dat het beste kon doen.
Eerst de balkjes in blokjes gezaagd van 45mm lang (70 stuks), de balkjes waren trouwens 45mm vierkant en winddroog.
Een mal gemaakt voor onder de kolomboor zodat alle gaten in het midden komen.
Voor in de vaste kop een taps stuk hout gedraaid, zodat de punt in het geboorde gat past en het tegencenter in de andere kant van het gat.
Dit houd in dat er tijdens het draaien niet al teveel druk gezet kan worden, maar het is goed te doen.

IMGP0478.jpg

IMGP0481.jpg

IMGP0483.jpg

IMGP0480.jpg
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Ik ken de kloot alleen als bol in de (vlagen)mast top.. Ben wel benieuwd wat ze er op een botter mee doen. Als grap kun je ze wel per twee in een zak afleveren.

Groeten Willem
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Kloten worden op de rakbanden gerijgd die het grootzeil aan de mast vasthouden en zijn bestemd om het hijsen te vergemakkelijken en insnijden van het touw te voorkomen.

Fons

image.jpg
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Het spreekwoord "met de kloten voor het blok zitten" komt hier ook vandaan. Dat je het zeil hoger zou willen hijsen, maar dat het hijsblok in de weg zit staat dan symbool voor dat je klem zit.

Fons
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik heb nooit zulke dingen gemaakt, maar Ik denk dat ze beter door de dikte geboord worden, in de lengte kunnen ze volgens mij veel makkelijker splitsen, maar zoals Ik al zei, Ik heb ze nooit gemaakt :confused:
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Volgens mij heeft André, (Tuoh) ook al eens in een topic laten zien hoe hij dit maakt. Kan dat niet zo snel terugvinden....

Fons
 
P

Pel

Guest
Misschien heeft het te maken dat men vroeger in scheepstermen van dozijn spreekt dus 5 dozijn? Dat men dit nu uit gewoonte nog steeds gebruikt, het is maar een gedachte als landrot zijnde.

Groet pel
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
best veel tijd op het water doorgebracht, maar dozijnen ben ik niet tegen gekomen, maar je zou natuurlijk best gelijk kunnen hebben :)
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heb ik al gezien, maar ik kende die naam daar niet van.
Dit is iets wat ik ook nog nooit heb gedraaid, maar dit is iets dat je vlug onder de knie hebt.
Succes haantje met het draaien van de stukjes.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Het boren van de gaten heb ik anders gedaan.
Waar de blokjes ingaan stuk steviger en een afzuiger erbij.
Alle gaten zijn geboord en zijn 16mm doorsnee
Nu gaan draaien

IMGP0484.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.