Hoe halfhoutverbinding maken van dikke balken

beloth

Nieuw lid
13 jun 2017
7
0
Ik ben bezig met het maken van een soort 'playseat', geinspireerd op http://www.isrtv.com/forums/topic/4661-isr-diy-rig-1-the-deathmobile-wood-rig/. Maar dan iets mooier uitgewerkt :) Deze krijgt een verstelbare stuurkolom (hoogte en diepte) en verstelbare pedalen.

De stuurkolom maak ik als volgt:
IMG_1582.jpgIMG_1581.jpgIMG_1580.jpg

Dit was een proefje, met een smallere balk.
De verbinding heb ik op beide delen afgetekend, weggestoken met een beitel en vervolgens verlijmd. Was niet heel erg veel werk en het lijkt een sterke verbinding te zijn.

Echter ben ik nu met het eindproduct bezig en heb echt belachelijk dik hout uitgezocht: 56x148 oid. Veel te zwaar voor deze klus, maar naar nu blijkt ook heel erg veel werk. De kopse kant heb ik deels kunnen zagen met een kapzaag, en de rest ging relatief makkelijk met de beitel. Maar ben nu met het middendeel bezig en dat blijkt lastig.

Hoe kan ik dit het makkelijkst aan pakken?
Ik heb nog geen bovenfrees, maar overweeg die wel aan te schaffen. Zou dit met een bovenfrees te doen zijn? Ik moet dus tot 28mm kunnen komen.

Ik hoor graag jullie reacties! Alvast bedankt.


Bij vragen: ik licht het graag toe.
 
Laatst bewerkt:

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Inzagen en beitelen, Het is 28 mm... Dat gaat prima. Misschien een scherpe zaag gebruiken? Ik weet niet hoe bot je huidige kapzaag is, maar een normale goede zaag, zaagt zo door 28 mm heen.
 

Stuiver

Actieve deelnemer
12 aug 2016
166
2
Schagen
bovenfrees kost je 200,-
freestjes... pakweg 20 / 30?
hout 20?
schroeven boutjes 10
zitting/stoel 15,-

ok leuke ervaring versus playseat 279,--

i rest my case...
 
P

Pel

Guest
Misschien je gereedschap eens slijpen, of laten slijpen, moet je eens zien hoe die zaag en of beitel er door vliegt.

Groet Pel.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Moi Beloth,

Inderdaad, kijk even naar de staat van je gereedschap want alle uitbreeksels wijzen erop dat je met bot gereedschap werkt. Een zaag slijpen is niet heel moeilijk, maar dan moet hij wel herslijpbaar zijn (dus geen geharde tanden) en ook beitels worden bot. Ik zou hier geen frees voor aanschaffen (tenzij je een excuus zoekt voor mooi speelgoed ;-))

Groeten,
Hans
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Eerst met de handzaag meerdere keren inzagen om de 2 cm en dan met de beitel van twee kanten grofweg weghakken daarna met een scherpe beitel de laatste restjes wegsteken of als je hebt een grondschaaf
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
die frees heb je uiteraard hartstikke nodig misschien een Vaderdag tip:)
En gelijk wat slijpgereedschap erbij

persoonlijk zou ik een pennetje maken of een dook gebruiken als verbinding
 

beloth

Nieuw lid
13 jun 2017
7
0
Ik heb een nieuwe kap- en handzaag, beide van bahco. Nieuwe, scherpe beitels. Dat is wel in orde.

Wat ik nog vergeten was te vermelden is dat ik bijna nooit een hamer kan gebruiken bij mijn beitel. De momenten dat ik tijd heb om eraan te werken ligt de kleine 1 verdieping hoger op bed. Die waardeert het niet als het lawaaiig wordt :)

Ik zal het inderdaad eens proberen om meerdere zaagsneden te maken. Wellicht dat dat scheelt.

Bedankt voor de tips alvast!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Nieuw is niet altijd scherp, dus kijk er toch even kritisch naar en test je beitels bijvoorbeeld even op een vingernagel (happen ze of glijden ze eroverheen?). Verder zal een bovenfrees je dus niet veel helpen zonder (geluidsgeïsoleerde) werkplaats, maar met handgereedschap is dit zeker goed te doen en dit vuren kun je prima zonder hamer met een beitel bewerken, zo hard is het niet ;-) Succes hiermee.
 

beloth

Nieuw lid
13 jun 2017
7
0
Ik zal de beitels inderdaad eens testen (slijpsetje is onderweg trouwens).

En ja, een frees is natuurlijk verre van geluidsarm. Maar een half uurtje met de frees zou me zeker 4 uur handwerk besparen, waarschijnlijk nog meer.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Ik zal de beitels inderdaad eens testen (slijpsetje is onderweg trouwens).

En ja, een frees is natuurlijk verre van geluidsarm. Maar een half uurtje met de frees zou me zeker 4 uur handwerk besparen, waarschijnlijk nog meer.

Daar ben ik het niet mee eens, zeker niet met zo'n verbinding. Ik denk dat je sneller gezaagd en gebeiteld heb, dan de frees ingesteld, gefreesd en vervolgens nog eventueel bijgewerkt met de beitel.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben het wel met Leroy eens, maar zorg wel voor echt scherp gereedschap!

Zo doet een meubelmaker het met enorme precisie!


en zo maakt Paul Sellers van heel goedkope beitels prima bruikbaar gereedschap


jaap
 

beloth

Nieuw lid
13 jun 2017
7
0
Ok heren, bedankt voor alle tips :)
Ik zal vanavond even de filmpjes bekijken.

Het lijkt erop dat het toch lekker handwerk blijft! ;)
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
45
Zevenaar
Die lange balk is beurtelings links als rechts voor de helft ingekeept. De sterkte over de gehele lengte is daarmee aardig weg :confused:

Daar ben ik het volledig mee eens. Hoe meer je weghaalt, hoe zwakker de balk wordt. Als je dus tot de helft uitkeept, dan moet je er vanuit gaan dat de balk ook nog maar de halve sterkte over de lengte heeft. Soms kan als er drukspanning op komt dit geen kwaad, maar wees in het algemeen voorzichtig met te diepe uitkepingen. Deze zijn iet voor niets in de jaren zestig/zeventig van de vorige eeuw verlaten. Ik kan mij die sterkteproeven en berekeningen nog wel goed herinneren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.