tafel met onzichtbare regels

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedemiddag deze middag !

Op het web vind je soms erg inspirerende ontwerpen. Zo ook onderstaande tafel die ik op de website van Goeters heb aangetroffen:

Eetkamer tafel 002.jpg

De omschrijving bij deze foto luidt: "slanke eettafel gemaakt van massief hout, onzichtbare RVS regels en iets naar binnen geplaatste tafelpoten."
Ikzelf ben een enorme fan van dergelijke (slanke) tafelbladen, zonder duidelijk zichtbare regels.

Mijn vraag hierbij is: op welke wijze kun je in zo'n dun tafelblad (ik schat de dikte ervan maximaal 27 mm) de regels onzichtbaar verwerken en toch de constructie dermate sterk maken dat je - bij wijze van spreken - op de tafel kan gaan staan?

Groet, Ekko
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Volgens mij maken ze dan gebruik van bladspanners zie:http://www.kisch.nl/Bladspanners-title1-p-1-c-417.html

Fons

Afbeelding%209-05.png
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Nog nooit gezien zo'n bladspanner.
Enkel vraag ik mij nu af hoe dat werkt.
Is het zo dat op het moment dat de tafel de neiging krijgt om door te zakken je hem gewoon iets strakker spant?
Maar als je hem te strak trekt de tafel in principe bol komt te staan?
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Ik zou eerder zorgen hebben over kromtrekken over de breedte. Hieraan kun je wat doen door stalen of rvs u-profielen in te frezen.
Ben wel benieuwd naar de bevestiging van de poten.

NB. ik schat de dikte van het blad op zo'n 30 mm ;-)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat late reaktie:
Dat de spanning in de spanners een rol zou spelen in de stijfheid van het blad is een misvatting. Wat de functie van de spanners in lengterichting is, weet ik niet.

Mvg
klaas0639
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
@NeoEko:
Weet ik niet of dat wel zo is. De breedte is relatief gering en zal mijns inziens niet snel doorbuigen. De lengte juist wel (vanwege de grote spanwijdte in combinatie met de lengte...).
Overigens zag ik elders op het forum iemand die metalen plankdragers als U-profiel had gebruikt. Handig, want ruimschoots voorzien van schroefgaten...
Zal er nog even naar op zoek gaan en - indien gevonden - toevoegen.

@Klaas:

Ik denk dat je wel eens gelijk kon hebben over die 3 mm extra ;)
 

NeoEko

Actieve deelnemer
Wat ik ervan kan zien zijn die poten aan de onderzijde afgeschuind en verlijmd?

Ben benieuwd naar wat anderen vinden van het doorbuigen-verhaal: meer risico in de lengte of in de breedte? (bij deze verhoudingen)

Die 3 mm kun je bij infrezen net nodig hebben ;-)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
@NeoEko:
Weet ik niet of dat wel zo is. De breedte is relatief gering en zal mijns inziens niet snel doorbuigen. De lengte juist wel (vanwege de grote spanwijdte in combinatie met de lengte...).
Overigens zag ik elders op het forum iemand die metalen plankdragers als U-profiel had gebruikt. Handig, want ruimschoots voorzien van schroefgaten...
Zal er nog even naar op zoek gaan en - indien gevonden - toevoegen.

@Klaas:

Ik denk dat je wel eens gelijk kon hebben over die 3 mm extra ;)


Oceans, je verwisselde onze namen bij de citaten denk ik.

Hoe dan ook: Het blad wordt niet stijver door het met een spanner, zoals op de eerste foto getoond, onder spanning te zetten. Wel door er bijvoorbeeld een ijzeren balkje in weg te werken. Maar dat komt doordat de stijfheid van het balkje zelf bijdraagt. Titanium balkje zou nog beter zijn, als geld geen rol speelt.
Zo is het nu eenmaal. Ik kan het ook niet helpen:)
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Potverdorie, oceans '11:. Mooie constructie op de foto die je plaatste. Ik weet niet zeker of ik het esthetisch nou zo'n mooie vormgeving vind, maar voor iemand met een beetje aanleg voor techniek is het intrigerend. Zou graag zo'n bureau hebben:).

mvg
klaas0639
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat late reaktie:
Dat de spanning in de spanners een rol zou spelen in de stijfheid van het blad is een misvatting. Wat de functie van de spanners in lengterichting is, weet ik niet.

Mvg
klaas0639

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Zo werkt voorgespannen beton ook en b.v. een trussrod in de hals van een gitaar. Eigenlijk zie je in composiet constructies ook hetzelfde verschijnsel, je brengt afstand aan tussen de druk en trekkrachten en zorgt dat je in die lagen materiaal hebt die die krachten aan kunnen; in metaalconstructies zie je dat ook mooi bij de I en H profielen. In dit geval zal de bladspanner zeker het doorbuigen van de het tafelblad tegengaan, zoals een trussrod het doorbuigen van de gitaarhals tegengaat en in voorgespannen beton de trekkabels hetzelfde doen.

Overigens een mooie tafel en buro. Bij het buro is het ladekastje fraai opgenomen in de constructie van de poot.

jaap
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Hoe dan ook: Het blad wordt niet stijver door het met een spanner, zoals op de eerste foto getoond, onder spanning te zetten.

Ik doe het soms en denk dat het werkt, tenminste als de strip niet door de middenlijn gaat maar aan de trekzijde staat.

DSC01579.JPG
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Zo werkt voorgespannen beton ook en b.v. een trussrod in de hals van een gitaar. Eigenlijk zie je in composiet constructies ook hetzelfde verschijnsel, je brengt afstand aan tussen de druk en trekkrachten en zorgt dat je in die lagen materiaal hebt die die krachten aan kunnen; in metaalconstructies zie je dat ook mooi bij de I en H profielen. In dit geval zal de bladspanner zeker het doorbuigen van de het tafelblad tegengaan, zoals een trussrod het doorbuigen van de gitaarhals tegengaat en in voorgespannen beton de trekkabels hetzelfde doen.

Overigens een mooie tafel en buro. Bij het buro is het ladekastje fraai opgenomen in de constructie van de poot.

jaap

Voorbeelden die je gebruikt zijn, denk ik, niet van toepassing. Bijv bij de I profielen en H profielen breng je materiaal verder van de neutrale lijn af waardoor je de stijfheid heel effectief vergroot. Het is een misvatting dat het spaneffect de tafel extra verstevigd. Een haast onuitroeibare misvatting , een soort zevenblad :)

mvg
klaas0639

PS: Van gitaren en beton weet ik niks :). Ik dacht dat het ijzer in beton het beton niet stijver maakt maar krachten opneemt waar beton niet tegen kan, dat is net wat anders dan doel om stijfheid te vergroten. Maar ... beton kan ik wel wat van denken; ik weet er niks van)
 
Laatst bewerkt:

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Beste tafelmakers

Sinds kort ben ik ook lid van dit forum en het is mooi om zien hoe complex de theorie kan worden omtrend een tafelblad.
ik hoop van enige toegevoegde waarde te kunnen zijn in dit onderwerp.

bij spanbeton worden de zwaktes van 2 materialen opgehoffen door elkaar. De staaldraad kan ondankt een grote slankheid heel goed trekkrachten opnemen, maar bij de minste druk zal deze knikkin. Het beton kan enorme drukkrachten opnemen maar kan dan weer zeer weinig trekkrachten aan. Samen kunnen deze beide goed de baas.

Bij de staalprofielen neemt de sterkte (tegen doorbuiging) inderdaad toe bij meer materiaal verder weg te hebben van de neutrale vezel.

De spanners in het tafelblad hebben denk ik een redelijk eenvoudige werking, wanneer het tafelblad doorbuigt zullen de onderste vezels uitrekken t.o.v. De bovenste, met de spanners kan je deze verlenging van de onderste vezels tegenwerken waardoor het blad minder snel zal doorbuigen.

Een metalen profiel infrezen in het blad zal wss weinig nut hebben aangezien je hierbijnrekent op de sterkte van het profiel dat je gebruikt. En aangezien de max hoogte wss zo'n 2 cm is heeft dit profiel weinig weerstand tegen doorbuiging hebben ( zie staalprofielen)


Groeten,
vincent
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Goedemiddag allen !

Oceans, je verwisselde onze namen bij de citaten denk ik.
Je hebt gelijk... sorry man ! :rolleyes:

Interessante reacties hierboven. Duidelijk is, dat de meningen nog wel verschillen over de zin (of onzin) van het gebruik van spanners. Gevoelsmatig ben ik geneigd de voorstanders ervan in het gelijk te stellen, maar kan dat (nog) niet met een goede theorie onderbouwen.

Ter voorkoming van doorbuigen in de breedte zag ik elders op het forum dit plaatje voorbij komen: http://www.woodworking.nl/attachment.php?attachmentid=5435&d=1365701400
Zo'n plankdrager gebruikt als 'regel' lijkt me een simpele en doeltreffende oplossing. Rest mij de vraag of doorbuigen van de korte zijde van deze tafel wel aan de orde zal zijn. Voer voor meer discussie ??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.