Kolomboormachine Optimum.

tuoh

Oud hout
Anders dan de naam doet vermoeden gaat het hier niet om een "autobot":p maar om een kolomboormachine. Omdat de laatste tijd de te boren gaten altijd maar groter worden moet ook de machine opgeschaald worden. Mijn huidige machine ,een B16 en 380W sterk, kan de klussen niet meer aan, te weinig spiermassa en body:D

Daarom al een tijdje de verschillende opties aan het bekijken geweest, de oude machine upgraden (zwaardere motor) uitzien naar een tweedehandse, of een nieuwe machine. Na wat wikken en wegen de knoop doorgehakt, er komt een nieuwe machine, een Optimum Optidrill B26pro 400V en 1PK sterk. Standaard voorzien van een Röhm zelfspannende boorkop die met een MK3 in de spindel past. De machine kan links en rechts draaien en beschikt over 12 verschillende toerentallen.

Verleden week de machine besteld, hopelijk word ze deze week geleverd, kunnen we terug boren. De testresultaten volgen ter zijner tijd.

Bijgaand een plaatje van de nieuwe aanwinst.

Optimum.jpg
 

tuoh

Oud hout
Onverwacht snel werd vandaag de machine geleverd, maar daar ga ik niet over klagen:D Eén grote doos met losse onderdelen, dat is wat je krijgt, samenbouwen moet je zelf doen. Ik was zelfs zo snel met uitpakken en monteren dat het nemen van foto's er bij ingeschoten is:eek:

Ik ben er niet zeker van, maar afgaand op de afwerking van de diverse onderdelen denk ik dat de wieg van deze machines ook in Taiwan staat:D Alles is namelijk quasi perfect afgewerkt, geen (giet)bramen, alles past als gegoten, mooi gevlakte tafels, degelijke schakelaars, etc. Er word ook een uitmuntende zelfspannende boorkop meegeleverd (Röhm) Omdat ik al een 400V stopcontact op de juiste plaats had heb ik ineens een machine met deze spanning besteld, deze motoren kunnen toch altijd wat meer dan hun broertjes op lichtnet. In schril contrast met de vorige machine hoor je deze nauwelijks draaien, ook niet onder belasting. De spindel draait heel rustig en zonder zichtbare afwijking, ook niet met een lange boor in de boorkop, geen slag te bespeuren. Voor de aardigheid ga ik hier eens een meetklok op los laten, eens zien welke toleranties hier te vinden zijn ( zou normaal iets van 0,02mm moeten zijn)

In vergelijking met mijn eerste kolomboor is deze dubbel zo sterk (1pk), heeft deze meer uitlading 210mm tegen vroeger 180mm, en door de lange kolom heb ik nu veel meer hoogte onder de spindel.
Als eerste testje al eens een groot gat (80mm) geboord met een verstelbare boor in een stuk Duoglas, dat gaat zo vlot dat ik het stuk zelfs niet moet vast klemmen. Met een boor van 20mm door een stuk staal van 10mm gaat ook als door boter:D
Afgaan enkel op een beschrijving is altijd wat tricky, maar in dit geval is het toch heel goed mee gevallen;) Wat ik van de machine verwachtte is er dubbel en dik uitgekomen, de machine mag dus blijven:D:D

Enkele foto's van de geplaatste machine.
CIMG3947.jpg

CIMG3955.jpg

CIMG3953.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Dat is een mooie kolomboor.
Hoeveel je ook met de hand werkt, en kolomboor is toch wel een handige machine om te gebruiken.

Maar wat een dun draadje hangt daar aan.
Is dat 4 aderig?

Groeten, Raymond
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
nette kolomboor dat er vele gaten mee geboord mogen worden, morgen ga ik naar de technishow in Utrecht zal hem eens van dichtbij bekijken.
 

tuoh

Oud hout
Bedankt heren, we kunnen vanaf nu gaten boren in stijl;)

Omdat ik toch wel wat nieuwsgierig was naar de toleranties van de nieuwe machine heb ik er daarstraks de klok eens opgezet. Ik had wel al gevoeld tijdens het boren dat er een aanmerkelijk verschil was met mijn oude machine, de nieuwe hoor je niet draaien, en tijdens het boren zijn er geen trillingen:D Dat was op mijn oudje wel even anders, er moest dus een meetbaar verschil bestaan.
Inderdaad dus, gemeten op de kolf van de boorkop zie ik een "afwijking" van minder dan 0,01mm, dit kan bijna niet beter.

Het meetpunt te zien op een onduidelijke foto.
CIMG3965.jpg

Met deze resultaten.
CIMG3960.jpg

en....
CIMG3963.jpg


Om één en ander te kaderen, ook de meetgegevens van de oude machine, ook hier op de boorkolf gemeten. Slechte foto, maar toch bijna 0,08mm slag, dat voel je dus al goed hé.
Geen verrassing evenwel, de machine heeft tot hier toe al een dikke dertig jaar gepresteerd, dat laat nu éénmaal zijn sporen na;)

CIMG3975.jpg
CIMG3973.jpg

Deze laatste meting is meteen de reden waarom ik uiteindelijk geen x-handse machine heb gekocht. De ietwat grotere machines hebben meestal al een zwaar leven achter de rug, Joost mag weten met welke toleranties je hier af te rekenen krijgt. Dit vond ik een te grote gok.

Meten is weten, hier dus ook is gebleken:p


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tsjonge André links en rechtsom boren. Lijkt me ideaal. Stopt ie bij het terugdraaien het hout ook weer netjes in de uitholling?
Pracht machine.
vr.gr. Jan Pranger.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ik dacht dat optimum duits was, dat is ook zo maar ik kwam deze tekst op hun website tegen.

Fertigung

Seit 2003 produziert OPTIMUM einen Teil seiner Metallbearbeitungsmaschinen in der eigenen Fabrik im chinesischen Yangzhou mit deutschem Produktionsleiter und Qualitätsmanagement-Beauftragten. Entwicklung, Konstruktion und Qualitätsmanagement finden maßgeblich in Deutschland statt.


Dus er word ook in china geproduceerd, maar volgens duitse normen, het is en blijft gewoon een hele mooie machine.
 

RayVa

Nieuw lid
26 dec 2012
18
0
Steenbergen NB
Beste Tuoh; met interesse dit bericht gelezen, want ik wil binnenkort gaan bestellen. Heb diverse machines bekeken, maar dit lijkt me de beste keuze! je topic is ondertussen wat ouder, nog steeds zo tevreden als toen? Maar moet nu wel beslissen 400v of 230v. waarom heb jij voor 400 gekozen? Want volgens mij is alleen de mogelijkheid links/rechts draaiend het verschil. en gebruik je in de praktijk dat links en rechts draaiende? Ik heb 400V in mn werkplaats, mijn zaagtafel en freesbank werken ook op 400V, dus dat is geen probleem. Maar is 230V niet net zo krachtig, daar heb ik meer stopcontacten van en kan dus overal de machine zetten.

hoop een reactie te zien.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Bij 400V heb je altijd de mogelijkheid nog om voor relatief weinig geld er een frequentie regelaar tussen te zetten.
En dan is de machine helemaal 'af'
Super handig! (ervaring mee)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.