MFS Domino

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Een van de redenen om de mfs profielen met toebehoren aan te schaffen is de mogelijkheid om er domino verbindingen mee te maken. Vandaag voor het eerst deze mogelijkheid op wat reststukken douglas uitgeprobeerd. Had niet echt voorbeelden maar wel een filmpje op YouTube met de plexiglas mai. Na wat probeersels bleek de oplossing te zitten in de bijgeleverde hoekijzers en is de werkwijze eenvoudig.

Aftekenen

aftekenen1.jpg

Om vergissingen te voorkomen frees richting aangeven

aftekenen2.jpg

MFS op werkstuk vastgeklemd.

mfsklem.jpg

Ready for...

1400mfs.jpg

Handig die maatverdeling;)

mfsmaat.jpg

De domino's er zachtjes ingeklopt, kon ook met de hand maar ja heb nu eenmaal zo'n handig hamertje.

dominos.jpg

Het resultaat.

resultaat1.jpg
resultaat.jpg

Voor iemand die zo nu en dan domino's wil toepassen in verbindingen een mogelijkheid. Ben best in mijn nopjes met de MFS en de vele mogelijkheden.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Zo dat ziet er leuk uit! Welk diameter frees heb je toegepast en welke kopieerring (buiten D)?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Thanks! Dit kan een leuk draadje worden als de verschillende instellingen en hulpmiddelen voor de domino stenen worden bijgehouden.

Als ik het hier zo snel zie dan hebben we te maken met een D4x20
Frees 10mm, kopieerring D30 en sjabloon 4,2 bij 3cm
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Thanks! Dit kan een leuk draadje worden als de verschillende instellingen en hulpmiddelen voor de domino stenen worden bijgehouden.

Als ik het hier zo snel zie dan hebben we te maken met een D4x20
Frees 10mm, kopieerring D30 en sjabloon 4,2 bij 3cm

Als frees heb ik een bosch vingerfrees gebruikt. Deze frees gebruik ik in 10,12 en 16 mm. Vooral de lengte vind ik een plus en goede kwaliteit voor redelijke prijs.
Specificaties
  • Schacht : 12 mm
  • Diameter d : 10 mm
  • Nuttige lengte L : 40 mm
  • Totale lengte G : 81 mm
  • Type frees : Vingerfrees
  • Uitvoering : Dubbelsnijdend met extra lengte
  • Materiaal : HM
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Even voor de duidelijkheid voor de geinteresseerde meelezer,
Kun je met een vingerfrees ook boren, of is dit een speciale vingerfrees waarmee dit wel kan?

@zuma, wat is een D4x20?
Het freesgat in het sjabloon is 44x30mm, is sjabloon 4,2cm bij 3 een typefout of bedoel je iets anders?
Mvg.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dag Huib,

Heel mooi en zeer nuttig; ik zal hier dit weekeinde eens mee aan de slag gaan. Ik wil proberen om zelf iets in elkaar te brouwen dat kan dienen als geleider voor de kopieerring. Dank voor de tip.

Groeten,

Hans
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Even voor de duidelijkheid voor de geinteresseerde meelezer,
Kun je met een vingerfrees ook boren, of is dit een speciale vingerfrees waarmee dit wel kan?

De bosch frees heeft ook snijvlakken aan de onderzijde die doorlopen en dat werkt prima maar voor boren gebruik ik een boor of speciale boorfrees. Met een spiraalfrees gaat het denk ik nog beter maar die zijn flink aan de prijs.


Dag Huib,

Heel mooi en zeer nuttig; ik zal hier dit weekeinde eens mee aan de slag gaan. Ik wil proberen om zelf iets in elkaar te brouwen dat kan dienen als geleider voor de kopieerring. Dank voor de tip.

Groeten,

Hans

Succes! Ben nieuwsgierig naar de resultaten en de geleider.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Even voor de duidelijkheid voor de geinteresseerde meelezer,
Kun je met een vingerfrees ook boren, of is dit een speciale vingerfrees waarmee dit wel kan?

@zuma, wat is een D4x20?
Het freesgat in het sjabloon is 44x30mm, is sjabloon 4,2cm bij 3 een typefout of bedoel je iets anders?
Mvg.

D4x20 is een festool domino maat, de kleinste als ik me niet vergis.

4,2cm bij 3 bedoelde ik 42mm bij 30mm mee, maar kennelijk heb ik dan scheel zitten aflezen op die foto als het 44 bij 30 is.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@zuma,
Dat scheel valt dan wel mee hoor;) het is ongeveer 44mm, ik heb helaas geen domino machine maar het wordt toch al iets duidelijker.
Maar ik raakte in de war door die maat D4x20 volgens jou de kleinste domino en Huib freest met een 10mm frees dus word er toch een 10mm domino (D10) gebruikt? Klopt het dat deze domino 10 dik is en ongeveer 24mm breed met een x lengte?
Mvg.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
die Domino maat is idd een gok. Ik had even gekeken naar beschikbare festool domino's en volgens mij was dit tyoe de kleinste en dat komt opzich wel overeen met de dikte van het werkstuk (de kleinste domino toepassen)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@zuma,
Klopt het dat deze domino 10 dik is en ongeveer 24mm breed met een x lengte?
Mvg.

L 50mm B 24mm D 10mm

Er zijn ook deuvelstokken van 750mm te bestellen zodat je zelf de lengte kunt bepalen.

edit snel even nagemeten en het is inderdaad 24mm
 
Laatst bewerkt:

sergeant

Actieve deelnemer
6 nov 2011
76
0
Antwerpen
Wat ik altijd al heb willen weten: hoe dik zijn die MFS profielen?
Kan een rol spelen i.v.m. diepgang van freesmachine en lengte van de freesjes.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.