Boekenkast

WR1944

Oud hout
In een verloren hoekje achter de voordeur in de huiskamer stond een foeilelijk wit plastic soort van stelling. Daar stonden boeken in en er bovenop stond de bak voor inkomende post voor de huisgenoten. Omdat ik in de toekomst in de andere hoek een media-center wil maken in een soortgelijke stijl leek me dit wel een geschikt project.

Door ervaring wijs geworden had ik een paar eisen t.a.v. de uitvoering. Het belangrijkste was dat de binnenkant glad moest zijn. Geen invallende panelen of andere randen of hoeken waar boeken in kunnen vallen. Een gesloten achterkant. Toegepast materiaal dat kant en klaar op maat beschikbaar is en het moet in een fikse Amerikaan vervoerd kunnen worden. Het ging een balkenconstructie worden waarbij de vlakken tussen de balken met multiplex gevuld gaan worden. De platen multiplex moesten zich beperken tot 2'x4' (600x1200mm).

De balken voor het frame werden 2"x2" (38x38) omdat een slag dunner (19x38) zo krom was als een hoepel. De zijvlakken en boekenplanken werden 1/2" multiplex (12mm) en de achterkant met 1/4" (5mm). Omdat het uiteindelijke assembleren in de huiskamer/keuken moest geschieden omdat het geheel vrij lomp werd en ook niet de draai kon maken over de trap van de basement naar boven. De totale hoogte werd ruim 2300 mm, breedte 600 mm en de diepte 300 mm. Je ziet dat ik weiger in inches te werken. Alleen als er geen ander materiaal beschikbaar is verwerk ik inch-materiaal. Die hoogte heb ik gekozen omdat de deur dezelfde hoogte heeft. Zelfs de kroonlijst van de deur komt weer terug op de kast.
Omdat ik relatief weing foto's gemaakt heb komt er wat meer uitleg.

De zijkanten bestonden uit elk twee balken van 2"x2", er tussen kwamen balkjes van 2"x2" die met domino's en lijm werden bevestigd. Aan de binnenkant had ik een groef over de hele lengte van de balken gemaakt als ook op de tussenbalkjes. De groef was 1/2"x1/2" zodat het niet uitmaakte of ik van de ene of van de andere kant ging frezen. De schotjes vielen in de uitsparing in de balken en lagen daarmee glad met de binnenkant van de balken. Voordat alles in elkaar gelijmd werd maakte ik alvast de domino-gleuven voor de voor en achterverbindingen tussen de zijkanten. Hier kwamen ook 1/2"x1/2" groeven in voor de boekenplanken. In de voorkant van beide front balken kwamen als versiering twee vertical halfronde groeven (cannelures als ik het wel heb). Dit deed ik met de bovenfrees en twee zijgeleiders. Eerst de ene kant uit en dan in de andere richting. Het werkte perfect voor een eerste keer. Ook de groeven voor de achterkant en dak (1/4") werden gefreesd, maar wel op de freestafel.

Nadat dat alle voorbereidende bewerkingen waren afgerond werd drooggepast en daarbij bleek dat ik nog een domino moest frezen en twee groeven. Daarna werden de balken van de zijpanelen samengelijmd. Vervolgens kwamen de 1/2" schotjes er in. Na drogen ging alles naar boven in de keuken. Daar had ik twee zaagbokken geplaatst.
Omdat m'n voorraad lange lijmtangen beperkt was lijmde ik in twee sessies om de voor- en achterbalkjes aan 1 zijkant vast te krijgen. Daarna ging de andere zijkant in de lijm en werd het op de rest geklemd en werd het al een aardig stevige constructie.

Vervolgens werden de achterplaten erin gelijmd en ging ook de bovenkant dicht. Het ging al aardig op een boekenkast lijken. De achterplaten werden tussen de onder-, midden- en bovenbalkjes gelijmd. De vier overige achterbalkjes voor de boekenplanken werden aan de binnekant tegen de achterplaat bevestigd. De kast werd op z'n beoogde plek neergezet en de 6 boekenplanken werden op maat gemaakt en in de groeven van de voor- en achterbalkjes gelijmd. Als versiering kwam er een soort schort tussen de poten aan de voor- en zijkanten. Als laatste kwam er een kroonlijst aan de bovenkant. Dit was een smalle kroonlijst die onder 45 graden in een hoek wordt aangebracht. Om meer lijmoppervlak te maken werd er een 45 graden latje achter gelijmd.

Ik hoop dat de foto's het geheel duidelijker maken. Het is geen traditionele constructie geworden omdat ik zoveel mogelijk machinaal en met korte klappen wilde maken. Daarom lopen er groeven door die eigenlijk onderbroken hadden moeten worden. Maar wat je van buitenaf niet ziet is er gewoon niet. :mrgreen:

Attached files
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat gek dat hier nog nooit iemand op gereageerd heeft!

Maar dat ziet er weer netjes uit.
Heb je nog een foto van de hele kast?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Inderdaad, ik heb deze ook gemist, je hebt de boekenkast toch wel afgemaakt hé;)
Zo niet dan moet je nu weer aan de slag:D ik wil ook wel een plaatje van het geheel zien.
Groeten WR daar in de sneeuw.
 

WR1944

Oud hout
De kast is uiteraard af en volledig in gebruik. Ik heb net even een foto gemaakt als bewijs. Als m'n geplande bureau af is dan komt er een entertainment center in ongeveer vergelijkbare stijl. Die komt in de hoek er links van.
Voor de nieuwsgierigen; dat groene ding naast de postbak is een Franse isolator van het middenspanningnet dat ik tijdens één van m'n tochten langs de weg zag liggen. Toen de reparatieploeg even niet oplette was het wel verdwenen. En m'n vrouw houdt toevallig van groen glas.
P1011687q.jpg
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Is dat een beschaafde manier om te zeggen dat je wederhelft wel van een glaasje houd ?:p
 

WR1944

Oud hout
Is dat een beschaafde manier om te zeggen dat je wederhelft wel van een glaasje houd ?:p

Ik wilde dat je gelijk had. ;-) Als we uit eten gaan dan is het uitzoeken van een aperitief of een wijn een hele klus en komt ze niet verder dan een paar sipjes. En dat in een staat waar door de bezopen strenge drankwetten (erger dan in de tijd van de drooglegging) maar 1 op de 10 restaurants een drankvergunning heeft.
Maar omdat m'n vrouw erg weinig alcoholhoudend spul drinkt rijdt zij meestal terug en daar heb ik dan echt geen probleem mee. :p Bij dat groene glas zit bijvoorbeeld een originele Grolsch beugelfles, speciaal voor de Amerikaanse export.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Omdat het hout aan beide zijden opgesloten is hoef je alleen maar te zorgen voor een neerwaartse druk en daarmee druk je de frees goed vlak op het hout.

Heb je in dat geval gebruik gemaakt van de standaard meegeleverde geleidestangen van de 1400 waar je de zijgeleider opschuift of heb je daarvoor langere staven nodig? Heb dat namelijk ook eens overwogen met de 1010 en stelde vast dat in geval van een tweezijdige geleiding de bruikbaarheid te beperkt wordt want te smal bereik. Vandaar de vraag.
 

WR1944

Oud hout
Heb je in dat geval gebruik gemaakt van de standaard meegeleverde geleidestangen van de 1400 waar je de zijgeleider opschuift of heb je daarvoor langere staven nodig? Heb dat namelijk ook eens overwogen met de 1010 en stelde vast dat in geval van een tweezijdige geleiding de bruikbaarheid te beperkt wordt want te smal bereik. Vandaar de vraag.

Ik heb de originele geleidestangen gebruikt. Omdat je meestal op deze manier geen brede stukken freest is het naar mijn idee ruim voldoende. Mocht je breder willen dan koop je gewoon extra lange stangen bij een metaalhandel. Dat zijn gangbare maten. Voor de OF1400 was dat meen ik 8 mm. Dat zou voor mij hier een stuk lastiger zijn met die stomme inch-maten. Maar ik heb m'n adresjes hier wel gevonden om te bestellen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.