isolatie werkplaats

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Beste forumleden,

In mijn schuur wil een werkplaats inrichten. Grootste probleem is de (lucht) vochtigheid. Niet zo gek als ik me bedenk dat de rand onder het dak gewoon open is. Nu heb ik plannen om het geheel te isoleren. Een voorbeeld daarvan vond ik bij het RTL4 programma "Eigen huis en tuin":
http://www.eigenhuisentuin.nl/verbouwen/klusindex/basisklussen/02_huis_vochtvrije_schuur/

Ik heb zo'n zelfde soort schuurtje. In het voorbeeld is de wand nog niet afgewerkt. Hiervoor wil ik underlayment toepassen. Het dak werk ik af met dezelfde platen, met daarboven een laag steenwol met ook dampremmend en dichtfolie. Ten opzichte van de golfplaten houd ik hier wat ruimte voor de beluchting.

De vloer wil ik niet storten. Er ligt nu een tegelvloer in die vlak genoeg is. Ik ben van plan om deze op te hogen met (harde) tempexplaten en af te werken met dezelfde tegelvloer.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
 
A

Athanor

Guest
Ik zou dan de wanden ook isoleren met PUR-plaat van minimaal 3 cm. De rachels zou ik dan 22mm dik houden voor een kleine spouw en inderdaad afwerken met underlayment. Ideaal om allerlei gereedschappen aan te te schroeven. Dan doe je e.e.a op dezelfde manier als met je dak. Alleen zou ik de vloer niet meer betegelen, maar ook underlayment platen op rachels aanbrengen. Of een 3e keus lariksvloerplanken erin leggen, heb ik in mijn werkplaats over de betonvloer aangebracht, bevalt uitstekend, met vallende beitels en bovendien prettig aan de voeten!

Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Gaat het enkel om de vochtigheid, of ook voor de warmte?
Mijn werkplaats zit in een 16x32m betonnen hangar die in de winter ook erg vochtig is. ik heb één 5x6m hoek daarvan geisoleerd met een eenvoudig kaderwerk van 100x20mm dennen planken, waarmee ik 4 muren heb gemaakt, het kaderwerk draagt ook een plafond met vloer erboven. Die kaders heb ik opgevuld met 100mm dik glasvezel, en in het plafond 140mm, en dan bedekt met gipsplaten. En de deur lijkt op een kluisdeur, die is 120mm dik gevuld met isolatie. En natuurlijk dubbele beglazing gevonden op 2dehands. Dat is super geïsoleerd en verwarmd met een elektrische radiator, geen vocht problemen meer en lekker warm werken.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Hou er rekening mee dat je aan de onderzijde van de golfplaten altijd condensvorming hebt.
Ventileren blijft ook erg belangrijk; anders kan vocht niet weg, maak bv een rooster op plafond hoogte en daar tegenover een op ongeveer vloerhoogte.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
ik zie dat ze de hele schuur hermetisch met plastic inpakken
wat als je nu water of vocht in de schuur krijgt?
kan dat er ook niet meer uit en krijg je dus lelijke vocht en schimmelplekken?
of redeneer ik nu verkeerd?

De folie aan de buitenzijde (koude zijde) moet altijd dampopen zijn, anders krijg je echt problemen. Dampdichte folie aan de binnenzijde en vocht eruit dmv ventilatievoorzieningen.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
@Benchworks. Ook wel voor de warmte. Al is 5 graden boven nul allang goed genoeg. Even een electrisch kacheltje aan en aan de slag. Nu gaat al die warmte gelijk verloren. De luchtvochtigheid weerhoudt me er nu van om hout en dure apparatuur te laten staan.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
152
7
Wat ik me overigens afvraag is of de twee lagen folie voldoende is om het enigszins aangenaam te maken. Daarentegen, als ik kies voor steenwol oid dan kost me dat gelijk meer EUR en ruimte verlies. Mijn schuur is "maar" 2,2 x 3,2.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Pur/pir/PS plaat van een paar cm dik maakt al een hoop verschil. Die folie zou ik niet teveel van verwachten, folie kan wel wat doen, maar dan moet je aan Actis oid denken.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ga in je woonplaats op zoek naar een bouw outlet oid.
Daar vind je vaak b en c keuze pirplaten voor weinig.

Het grote voordeel van pirplaten:

Relatief goedkoop per vierkante meter.
Goede isolatiewaarde per dikte cm ivm andere isolatie materialen.
Makkelijk verwerkbaar.

Nadeel: je moet alle naden en kieren afdichten met een pur bus, dat kan , afhankelijk van de grootte van je project, kostbaar worden.

In jou geval lijkt mij 1 pur bus meer dan voldoende.
 
Laatst bewerkt:

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
nee, maar zoals altijd wel correct plaatsen natuurlijk ;)

alvast wat info om mee te starten: www.ecomat.be
algemene info : www.ecobouwers.be

denk ook eens aan het volgende: de meesten zijn hier bezorgd om hun longen ivm houtstof ed.. maar wat met de uitwasemingen van die op petroleum gebaseerde isolaties? Daar komt wel degelijk dampen vanaf. Bij natuurlijke isolatie heb je dat allemaal niet en dus een gezonder leef-/ werkklimaat. En nee, het rot niet weg waar je bijstaat.
 
Laatst bewerkt:

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Al zijn de kosten een belangrijke factor zou ik gewoon EPS (piepschuim) gebruiken. Goedkoop en ongevoelig voor vocht. Geen folie nodig (wel een strookje folie achter je raggels). Of zo tegen de muur plakken met purschuim of tussen raggels. En ook alle kieren goed dichtpurren. Je zou eventueel aan de binnenkant als extra nog een warmte werende alufolie kunnen gebruiken, dat helpt enorm als je ook gaat stoken.

2 a 3 cm isolatie geeft vrij weinig effect, tenzij je kooltherm platen gebruikt (zeer duur). Bij conventionele isolatiematerialen (EPS, glaswol, steenwol) toch minimaal 7cm aanhouden.

En zoals iemand hier al aangaf, zeker met gereedschap en hout goed ventileren, dmv. tegen over elkaar geplaatste roosters. Je hebt ze ook die afsluitbaar zijn. Op de tijden dat je dan aan het werk en aan het stoken bent hou je ze lekker dicht. En de rest van de tijd open.

succes,
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
En een vloer van 22 cm lijkt me een beetje erg dik, of je moet er met een vrachtwagen naar binnen willen
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Ook met bovengenoemde opbouw is dampremmende folie aan de binnenzijde noodzakelijk.......

Dampremmende folie is bedoeld om te voorkomen dat leefvocht van binnenuit in het isolatiemateriaal doordringd, vooral belangrijk bij glas- en steenwol. EPS neemt naar mijn weten geen vocht op. Dus wat gaat folie voor voordeel toevoegen hier?

Ook als eens gedacht aan hoe brandbaar piepschuim is? een pirplaat heeft een hogere RC-waarde (isolatiewaarde) en is brandwerend/vertragend

Klopt, maar een houtwerkplaats is sowieso brandbaar als de neten. Bovendien gaat hij er nog plaatmateriaal tegen zetten toch? Gipsvezelplaat kan je ook doen ipv. OSB.

Maar goed 100 meningen en 100 oplossingen, maar ik zou het simpel houden en gebruik maken van betaalbare en beschikbare materialen. Als kosten geen rol spelen oke dan kan het allemaal super deluxe met folies en exotische isolatiematerialen. Je moet je bij deze afvragen; wat is echt nodig? Het is per slot van rekening geen woonkamer...
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
alternatief voor isolatie: pavatex of pavaflex (ook brandwerend/brandvertragend)
alternatief voor gyproc: fermacell (zelfde verwerking, beter voor het milieu)

meer info (zeer behulpzame mensen trouwens, en nee geen aandelen hier)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.