Woca Masterolie Wit kleur toch bruin?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo

Ik heb een frame laten lassen en bij de zagerij een geschaafde eiken plank besteld op hier op te leggen. Het is een salontafeltje geworden (zoiets: vergrijsdlangwerpig_resx.jpg.
Omdat ons eiken parket wit geolied is, leek het ons het mooist om ook dit blad wit te oliën.

Hiervoor heb ik Woca masterolie wit gekocht en de aanbevelingen op de verkapping grondig gevolgd:
- eerst ligt opgeschuurd (korrel 220) en zo goed mogelijk alle stof weg gestofzuigd, geveegd, geborsteld...
- Met de Woca intensiefreiniger alles nogmaals gereinigd om stof weg te krijgen. Hierna goed laten drogen
- de eerste laag aangebracht, waarbij de witte substantie in de olie zeer goed zichtbaar was. Dit 15 à 20 minuten laten intrekken en dan ingevreven.
- 12 uren laten rusten en dan nog eens herhaald.

Wat ik niet snap aan de gebruiksaanwijzing is dat men bovenstaande eerst beschrijgt en dan zegt: "Na de voorharding van 6 tot 8 uur, breng 1 dl Masterolie aan op 15m²,en wrijf vervolgens de olie zorgvuldig in het hout.Verwijder overtollige olie van het oppervlak. Hoe meer men opwrijft, hoe beter het resultaat." Dit is toch juist hetzelfde als ik al twee keer gedaan heb, dus die stap snap ik niet?

Hoe dan ook, het hout is er nooit lichter op geworden, enkel donkerder (bruiner, niet geler).
Ik vraag me af of ik niet beter eerst een soort 'pre-color' had moeten gebruiken.

Naast de verkleuring, is het ook niet echt beschermd, heb ik de indruk. gewoon water blijft op het blad staan, maar ons zoontje dronk laatst sinasappelsap en daar zijn nu licht uitgebeten vlekken van te zien. Te zuur wrschl.
iemand enig idee of ik dit nog krijg rechtgezet? Zowel naar lichtere kleur als naar betere bescherming?

graag jullie advies!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb die olie ook al gebruikt en was ook niet zo tevreden. De olie van HG is beter.
Ik giet er wel een flinke geut terpentijn bij. Terpentijn is verdunner/oplosmiddel waardoor de olie gemakkelijker te verwerken is en beter indringt.
Om een witter resultaat te krijgen kan je eventueel de witte stof laten bezinken en dan een gedeelte van de olie afgieten.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
aangezien die olie echt IN het hout dringt, ga ik er van uit dat niet eenvoudig zal zijn om dit proces ongedaan te maken? Of is het met wat schuren ok om terug met andere producten te proberen om lichter te krijgen?
 

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
Hallo

Ik heb een frame laten lassen en bij de zagerij een geschaafde eiken plank besteld op hier op te leggen. Het is een salontafeltje geworden (zoiets: Bekijk bijlage 40996.
Omdat ons eiken parket wit geolied is, leek het ons het mooist om ook dit blad wit te oliën.

Hiervoor heb ik Woca masterolie wit gekocht en de aanbevelingen op de verkapping grondig gevolgd:
- eerst ligt opgeschuurd (korrel 220) en zo goed mogelijk alle stof weg gestofzuigd, geveegd, geborsteld...
- Met de Woca intensiefreiniger alles nogmaals gereinigd om stof weg te krijgen. Hierna goed laten drogen
- de eerste laag aangebracht, waarbij de witte substantie in de olie zeer goed zichtbaar was. Dit 15 à 20 minuten laten intrekken en dan ingevreven.
- 12 uren laten rusten en dan nog eens herhaald.

Wat ik niet snap aan de gebruiksaanwijzing is dat men bovenstaande eerst beschrijgt en dan zegt: "Na de voorharding van 6 tot 8 uur, breng 1 dl Masterolie aan op 15m²,en wrijf vervolgens de olie zorgvuldig in het hout.Verwijder overtollige olie van het oppervlak. Hoe meer men opwrijft, hoe beter het resultaat." Dit is toch juist hetzelfde als ik al twee keer gedaan heb, dus die stap snap ik niet?

Hoe dan ook, het hout is er nooit lichter op geworden, enkel donkerder (bruiner, niet geler).
Ik vraag me af of ik niet beter eerst een soort 'pre-color' had moeten gebruiken.

Naast de verkleuring, is het ook niet echt beschermd, heb ik de indruk. gewoon water blijft op het blad staan, maar ons zoontje dronk laatst sinasappelsap en daar zijn nu licht uitgebeten vlekken van te zien. Te zuur wrschl.
iemand enig idee of ik dit nog krijg rechtgezet? Zowel naar lichtere kleur als naar betere bescherming?

graag jullie advies!
Je had eigenlijk de pre-colour moeten gebruiken om het wit te krijgen. De pre-colour zorgt voor de kleuring, de masterolie voor de bescherming. Om het terug recht te zetten kan je proberen om de olie met intensiefreiniger te verwijderen anders zal er niks anders opzitten dan opnieuw op te schuren.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
misschien nog even meegeven dat ik de olie aanbracht met een verfroller (met lange haren). De olie leek wel in te dringen, maar het witte gedeelte leek op de plank te blijven liggen. Dit heb ik zo 15 minuten laten staan, daarna met een doek ingewreven, wat dus onmiddellijk een bruinere kleur gaf. Hoewel deze manier van werken geadviseerd wordt in de handleiding, kan het hier toch aan hebben gelegen!
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Wel merkwaardig dat ze adviseren om de olie met een rol op te brengen, zeker met witte olie.
Ik breng olie altijd met een doek op.
Het witte pigment moet eigenlijk in de nerven poriën van het hout worden gewreven.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik zou even afwachten, bij ons was de kleur meteen na behandeling ook 'te bruin' maar na 2 weken werd die toch weer bleker/natuurlijker zoals het voor ons de bedoeling was. (Of is het een puur psychologisch fenomeen en raakten we er aan gewoon?).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.