Keukenkast als (eerste) opdracht

WR1944

Oud hout
Doordat de houtbewerkingsactiviteiten bij mij op een heel laag pitje staan door oorzaken buiten mijn invloed lijkt het wel of ik in een winterslaap ben geraakt. Maar dat gaat veranderen.

Een vriendin van m'n vrouw vroeg me een keukenkast te maken omdat ze niet tevreden was met de huidige oplossing in haar keuken. De keuken is niet al te groot en er staat ook nog eens een ronde tafel in. In de keuken staat ook nog een verrijdbare vaatwasser. Veel Amerikanen hebben nog een vaatwasser die je op de keukenkraan aansluit en met het hete water uit de kraan doe je de vaat. Er zit geen eigen verwarmingselement in omdat het 120V-systeem dat vaak net niet trekt.
Een bestaande keukenkast wordt dus afgebroken en wordt de nieuwe parkeerplaats voor de vaatwasser. En op de oude parkeerplaats komt dus mijn nieuw te maken kast. Het proefmodel dat ik onlangs maakte gebruik ik als voorbeeld.

Om het transportabel te houden maak ik het in twee delen. Een onderkast van 1000 waarvan 100 voor een sokkel. Er komt een dubbele deur in met een plank er achter plus een lade. De bovenkast wordt ongeveer 900. Er komen twee planken in en de onderste ruimte is voor een magnetron. Het carcas wordt van 3/4" multiplex, de deurtjes en ladefront van poplar en de lade zelf van 1/2" multiplex.
P1010039q.jpg

Vanwege diezelfde transporteerbaarheid moest ik de twee benodigde platen ply zodanig laten zagen dat ik alles er uit kon halen en bovendien de stukken zelf kon transporteren in m'n PT Cruiser. Ik had op schaal 1:10 de delen uitgeknipt en op een rechthoek genest. Daarmee kon ik de twee gratis zaagsnedes op de juiste plaats laten maken. De medewerker van Home Depot was echter uit Latijns Amerika afkomstig en hij had moeite m'n instructies boven het lawaai van de zaag te horen. Door puur geluk ging alles net goed. Hij verstond 48 inch waar ik 40 inch bedoelde. Maar de tweede plaat moest gelukkig op 48 inch gezaagd worden. Met wat creatief rommelen met de neergeklapte stoelen paste het allemaal net in de auto.

Na een weekje op de werkbank gelegen te hebben kon ik de ruw voorgezaagde delen opdelen in eveneens ruw voorgezaagde delen. Maar nu gebeurde dat wel met een goede zaag. Naast de zichtbare kopse kanten die ik zaagde met de Makita op de Festool lineaal heb ik een stickertje geplakt om aan te geven dat hier een stukje kantenband komt. Nu eerst de lunch.
P1010038q.jpg

Het is een flinke stapel geworden. Ik ga alles monteren met domino's en Kreg schroeven. Waarschijnlijk ga ik alles ter plaatse in elkaar schroeven, net als een IKEA-pakket. Dan moet ik alles wel eerst in de Danish oil zetten.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Altijd weer leuk je verhalen te lezen. Ik begrijp dat jij je bestelling accepteerd afhankelijk of deze in je auto passen. Hier in NL heb ik weer verhalen gelezen over mensen die de auto om de bestelling heen kopen :D
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Ja, het zijn altijd mooie verslagen! En we krijgen zo ook een kijkje in de Amerikaanse doe het zelf keuken.
Een verrijdbare vaatwasser.....ik kan me er niets bij voorstellen, heel bijzonder
 

WR1944

Oud hout
Ja, het zijn altijd mooie verslagen! En we krijgen zo ook een kijkje in de Amerikaanse doe het zelf keuken.
Een verrijdbare vaatwasser.....ik kan me er niets bij voorstellen, heel bijzonder

Toen ik voor het eerst op bezoek kwam bij m'n huidige vrouw stond daar ook een mobiele vaatwasser. Door allerlei oorzaken woonden er op een gegeven moment 10 personen in het huis en dan is het wel lekker om zo'n apparaat te hebben. Maar met zoveel mensen in huis voelt niemand zich natuurlijk geroepen om het apparaat schoon te houden en te onderhouden. De electriciteit wordt alleen gebruikt voor het aandrijven van het spoelmechanisme en de pompen. Het hete water komt uit de boiler. Je verbindt de slang aan de keukenkraan en het retourwater gaat met een tweede slang in de gootsteen. Er zit meestal ook nog een voorziening in om harde voedseldelen te vermalen.
http://www.bestbuy.com/site/danby-1...hite/1714948.p?id=1219062284167&skuId=1714948

Maar men wordt toch wel een beetje wakker want het merendeel is tegenwoordig als inbouwmodel te koop. Maar nog wel op de ouderwetse manier met een heetwaterslang en een afvoerslang.
Doordat de meeste electra-aansluitingen 120V en 15A zijn kan je er niet echt vermogen mee leveren. Daarom zijn ook de wasmachines voorzien van een warm- en koudwateraansluiting (plus een afvoer natuurlijk).

Maar door allerlei storende invloeden kan ik niet lekker op gang komen. Maar ik houd goede moed.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo WR,
Ik wist dit ook niet en dacht juist dat ze in de US voor liepen met dit soort apparaten.
Alweer een stukje wijzer geworden en het is grappig om dit te lezen:)
Ben weer benieuwd naar je volgende update van de keukenkast.
Mvg. :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.