Hoe maak je een pijpklem?

A

Athanor

Guest
Door een flinke lijmklus die op stapel staat heb ik een tekort aan lange lijmklemmen. Daarom breid ik mijn collectie pijpklemmen nog maar even uit met een viertal pijpklemmen van 150 cm. Deze worden met een schroefdraad op stalen pijpen bevestigd. Dit weekend gerealiseerd en hierbij de werkwijze. Men neme:
  • Vier sets pijpklemmen
  • Vier lengtes stalen gaspijp van 150 cm
  • Een snij-ijzer met ratel
  • Een stevige bankschroef
  • Wat (snij)olie
Ga als volgt te werk:
Zet de pijp stevig in de bankschroef vast en laat ongeveer tien cm uitsteken voor het snij-ijzer. Schuif de snijkop (rechts snijdend) met ratel over het pijpeind. Duw de snijkop tegen de pijp en begin met de ratel te snijden. Smeer tijdig de snijkop met wat olie om dit proces te vergemakkelijken. Snij door tot de kop bijna het buiseinde heeft bereikt. Keer de ratelrichting om en verwijder de snijkop. Maak het geheel schoon en schroef de pijpklem er op. Draai deze door tot hij klemt. Schuif vanaf het andere eind het tweede deel van de pijpklem erop en....... klaar is je pijpklem:cool: Herhaal deze stappen voor de ander pijpen.

Leveranciers
  • De pijpklemmen kun je bij elke goede lokale gereedschapshandel kopen (Bessey) ook Baptist heeft verschillende modellen in de collectie. Ik heb dezelfde sets als van een vorig project gekocht bij Dieter Schmid Fine Tools.
  • De stalen pijpen heb ik bij De IJzershop gehaald, toevallig is die in Leeuwarden gevestigd, dus ik had ze in een half uurtje te pakken. Anders kun je bij Wildkamp terecht of een lokale loodgieter, die je mogelijk ook met het draadsnijden kan helpen
  • Het snij-ijzer met ratel heb ik deze keer gehuurd bij BoRent.

Kosten
De pijpklemmen 4 x € 14,90 plus € 10,- verzendkosten is afgerond € 70,--
Vier pijpen van 150 cm voor € 25,-- (zelf gehaald)
Huur snijkop met ratel € 11,--
Totale kosten € 106,-- is € 26,50 per pijpklem van 150 cm

Links naar andere topics
http://www.woodworking.nl/showthread.php?92-gezocht-bepaalde-serre-joints&highlight=Serre+joints

Foto's:

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Roel22 en Mickel Moen

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Mooi duidelijk verhaal.
Maar je hebt dus die snijkop voor het draad ergens gehuurd? Waar kun je zo iets huren?

Blijven de buizen als je iets dwingend moet klemmen, met kracht dus, vlak?

Kun je daar ook een soort van voetstuk voor krijgen, zodat de pijpklem op een soort van kleine poot staat waarbij je bv een houtdraadbout in een tafel of plaat kunt schroeven??
Net zoiets als bij een Serre-Joint? of zoals ze ook wel worden genoemd: lijmknecht of sergeant.

Ik zie bij die pijpklemmen altijd twee maten staan; 1/4 en 1/2
Snap geloof ik dat 1/2 inch groter is dan 1/4.
Dat zal vast met de maat van de buis dikte te maken hebben.
Maar wat is daarvan het verschil tussen de klemmen en de klemkracht? Groter klem oppervlakte van de lijmkop?
Stom dat we maten van buizen nog steeds in Inch doen.

Doe je nog Locktite o.i.d tussen het draad van de buis en de klemkop?
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Voor mensen in de grensstreek met Belgie, is het een optie om de pijpen over de grens te halen.

Zo'n beetje elke bouwmarkt, heeft deze 3/4' pijpen mét schroefdraad aan beide zijden (1pijp=2klemmen), gewoon op voorraad.:cool:
 
A

Athanor

Guest
@zweihaak
't is nog vroeg in de ochtend.....:p maar het snij ijzer heb ik bij de BoRent gehuurd, zie de link bij onder het kopje leveranciers voor meer info. De klemmen buigen wel door, ook omdat je flink kracht kunt zetten. Het is daarom aan te bevelen om aan beide kanten van het te lijmen object klemmen te zetten.

Bij deze klemmen zijn geen pootjes verkrijgbaar, zelf maken?

Locktite is niet nodig, de draad loopt taps toe en zet zich vanzelf klem:)

Fons
 

Bosanist

Nieuw lid
28 apr 2016
1
0
Hoe maak je een pijpklem

Bedankt voor de tip!
De pijpen met aan twee kanten draad (1/2" en 3/4") zijn ook verkrijgbaar bij Toolstation. Tot 1,5 meter lang. Dus 1 lengte geeft al materiaal voor twee klemmen van 75 cm. Prijs ca. € 11.50, en boven
€ 10 gratis bezorging.
Ik heb ze geprobeerd en ze passen (1/2") op de klemmen van Dieter Schmid
 

WR1944

Oud hout
Hier bij de Home Depot koop je zwarte 3/4" gaspijp van 10 ft (ca. 3 m) voor rond de €12 (gegalvaniseerd voor rond de €16). Aan beide einden zit schroefdraad. Dus als je ze middendoor zaagt kun je er twee klemmen van 1,5 m van maken. Ik zelf heb de in onbruik geraakte gasleiding in huis gedemonteerd en heb daardoor een overdosis aan 3/4" pijp. Ik heb 4 sets klemmen gekocht en zo nu en dan wissel ik de klemmen als ik een kortere of langere klem wil hebben.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.914
2.535
Als je de volgende keer genoeg snijolie gebruikt, dan trek je geen stukken uit de draad.
 

WR1944

Oud hout
...... Stom dat we maten van buizen nog steeds in Inch doen. ....

Sommige zaken zijn zo algemeen ingeburgerd dat het enorm veel geld en tijd kost om het allemaal te vervangen. Er bestaan wel allerlei verlopen waarmee je van inch-maten over kunt stappen op metrisch. Kijk maar bij waterleiding-materialen. Daar heb je bijvoorbeeld muurplaten voor waterleidingen.
https://www.gamma.be/nl/assortiment...th_promotion&fh_secondid=b_product_b021484074

Een bijkomend voordeel is dat gasdraad grover is dan metrisch en daarom ook redelijk op zachtere materialen gesneden of geperst kan worden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De bouw is sowieso een rare wereld. Zo past soms een afsluitkraantje niet op een muurplaat, terwijl ze naast elkaar in de winkel liggen. En zijn er allerlei verlopen nodig. De bouw is behoorlijk conservatief. Heel langzaam zie je wel wat veranderen, hopelijk zet zich dat voort.

In mijn huis heb ik de gasleiding laten vervangen. Dus ik heb daardoor ook voldoende buis met draad voor de pijpklemmen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Prima om die sergeanten (serre-joints) te gaan gebruiken hoor! Die produkten van de Chinese markt zijn de laatste jaren enorm in prijs gezakt, dus als ik nu moet kiezen ging ik daar waarschijnlijk ook voor.

Fons
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Ok, dat is goed om te weten. Heb ze besteld en zal binnenkort even laten weten of het wat is.
 

Incactus

Actieve deelnemer
9 okt 2018
63
26
Goed nakijken of het oppervlak van de "T" wel goed recht is. Ik heb er ooit eens binnen gekregen waarbij dit niét het geval was.
Heb 3 stuks besteld en de kwaliteit valt tegen, was er al wel een beetje bang gezien de prijs. Zie de foto's waarin te zien is dat 1 klem an sich wel haaks is, maar het gebruik van meerdere klemmen is absoluut niet haaks. Ook is het blad van een enkele klem niet volledig vlak, je kan tussen de waterpas en het staal duidelijk een kier zien (die per klem weer op een andere plek zit). Hierdoor ben ik toch bang dat mijn snijplank niet volledig vlak wordt en ik nog veel herstel werk moet doen met een vlakbank, vandikte bank en schuren. Dus ze zijn weer retour gegaan.

IMG_9312.jpg
IMG_9313.jpg
IMG_9314.jpg
IMG_9315.jpg
IMG_9316.jpg
IMG_9317.jpg
IMG_9319.jpg
IMG_9320.jpg
IMG_9318.jpg

Trouwens, hoe krijg ik de foto's in de juiste uitlijning? op mijn pc zijn ze wel allemaal goed als ik ze open
 
P

Pel

Guest
Het staal van de T is veel te dun daardoor gaat dat alle kanten op torderen, maar ja voor die prijs kon dat eigenlijk ook niet, ik wilde er ook enkele bij kopen maar ben blij dat je er melding van hebt gemaakt.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.