gebruikte teak buitenbank

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Hallo mede forum bewoners.

Omdat ik vrijwilligers werk doe bij een woon-zorg centrum is mij gevraagd of ik de teak houten buiten banken weer wat netter wil maken.
Maar omdat ze al een paar jaar in de zomer buiten in weer en wind hebben gestaan zijn ze natuurlijk al helemaal grijs geworden, en wat ik nog erger vind, er zitten ook van die kringen op/ in omdat ze niet altijd onder een afdak hebben gestaan.

mijn vraag is nu; wat kan ik het beste doen, moet ik ze helemaal weer blank schuren en dan weer in de olie ( welke ) zetten, of kan ik ze ook licht afschuren en dan met een dekkende beits schilderen. ( 1 of 2 keer )
en zie je dan die water kringen nog ?

Het helemaal afschuren is eigenlijk geen doen om dat het nogal bewerkelijk banken zijn en dan ook nog ééns 3 stuks.
En oja; ze staan alweer ongeveer 3 a 4 maanden binnen lekker warm, dus zijn ze al wel weer lekker droog.

Graag hoor ik van jullie hoe ik dit het beste kan doen.

Groet ; Gerry
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Spuit ze eerst een keer goed af met een hoge druk spuit. Je zult zien dat het daar al ontzettend van op knapt.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Afspuiten met hogedruk is goed te doen...... Maar de kans dat je hem uit elkaar spuit is wel aanwezig. Bij een tafel die wij ooit hadden spoot ik het vulmiddel eruit waardoor de verbindingen los kwamen te zitten. Dus wel een beetje opletten. Wil je ze daarna weer een beetje zilvergrijs hebben dan na borstelen met water en een soda oplossing. Dan vergrijst de teak sneller. In een beetje hoge drukspuit kan je ook een soort van wasmiddel automatische toevoegen, soort reservoirtje. Daar dan de soda oplossing in doen kan ook.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
NOOIT een hogedrukspuit gebruiken ! het verbaasd me dat houtbewerkers zoiets adviseren :confused:
Als je op een zeiljacht een hogedrukspuit op het teakdek zet wordt je meteen gekielhaald, je spuit het hele dek kapot wat heel slecht voor de levensduur
Teak is vettig van zichzelf, dat spuit je er helemaal van weg het hout heeft dus minder bescherming

Reinigen van een teak(dek) zijn middeltjes voor, soda/zout water is vaak voldoende
Wil je die mooie warme rode gloed weer terug krijgen zal je moeten schuren, echter vergrijst teak daarna wel weer dat hou je met een olie ook niet tegen
Ik heb wel eens een op een blik (ik dacht een beits) gelezen dat het ook vergrijzen tegenhield
 
A

Athanor

Guest
Goed gesproken, helemaal mee eens! Houtbewerkers die zoiets adviseren zouden zich moeten schamen en tien straftopics moeten maken ;);):D:D


Fons
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Haha, je krijgt vaak goed advies op dit forum maar deze keer schiet het niet echt op.
Met Oxaalzuur krijg je het grijs goed weg.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Haha, je krijgt vaak goed advies op dit forum maar deze keer schiet het niet echt op.
Met Oxaalzuur krijg je het grijs goed weg.

En tast je het fijnhout tussen de nerven aan en help je uiteindelijk het hout naar de kloten. Teakhout zit vol met beschermende olie die naar het oppervlak komen. Hoe minder je daaraan komt, des te langer blijft het hout goed. Zout water, of zoet water met een heel klein beetje zachte zeep is prima, en dat het vergrijst is een gift van de natuur.
In Azie wordt het buitenmeubilair geschilderd met schellak met een bruine kleurstof er in. Het zit ook op de meubels die wij meegenomen hebben uit Thailand, prachtig Birmees teak, maar met een vieze bruine kleur er op. Ruim een jaar geleden zag ik nano protector bij de Praxis liggen en heb dat gekocht. De helft van een teak stoel en tafeltje mee behandeld, geeft geen verschil. Teak olie etc is eigenlijk alleen voor meubels binnen, maar voor buitenwerk mooi laten vergrijzen, af en toe een spons (geen schuurspons) zout water en je hebt de maximale levensduur.
Een interessant boek hierover is van Rebecca Wittman, The art of wood finishing, over hout dat op boten gebruikt wordt.

jaap
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het is absuluut aggressief spul maar wel dé manier om de originele kleur weer terug te krijgen.

Waarom vinden ze het grijs eigenlijk niet goed?
 

jan.k

Nieuw lid
4 jan 2015
5
0
Als je wilt ontgrijzen insmeren met pure chloor en goed boenen
daarna goed spoelen en afwerken met een houtolie
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je wilt ontgrijzen insmeren met pure chloor en goed boenen
daarna goed spoelen en afwerken met een houtolie

Geeft hetzelfde resultaat als met oxaalzuur, je maakt het hout kapot, zeker het fijnhout tussen de grovere nerven en je boent ook alle olie etc er uit, en dat is nu juist datgene wat teak zijn bijzondere eigenschappen geeft.
 

hobby-ist

Actieve deelnemer
20 mei 2011
50
0
Hallo heren

Allen zeer bedankt voor de vele antwoorden en suggesties en zo, maar ik denk dat ik eerst maar even aan de leiding ga vragen van wat ze eigelijk precies willen en gedacht hadden, en dan kan ik weer wat verder denken en eventueel reageren hier op het forum;

Maar in ieder geval allen erg bedankt;

Groetjes, Gerry
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.