Tafel uit taxushout

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Afgelopen vrijdagmiddag hebben we weer even aan de tafel gewerkt. Gelukkig was de klant er ook dus konden we gelijk wat zaken rondmaken. We krijgen eigenlijk vrij spel qua blad, het onderstel gaat waarschijnlijk gemaakt worden uit eikenhout dat we zwart gaan kleuren.

20150130_161217.jpg

De uiteinden worden "open " .... GAV heeft een mooie Festool Carvex en heeft het gros weggezaagd...

20150130_161220.jpg
Mijn trouwe kameraad zorgt voor de glooiende vormen...gevolgd door schuren,schuren en nog meer schuren...

20150130_170608.jpg

Het lijmen is altijd een spannend klusje....Gelukkig waren we met zijn tweeen , in je eentje was dit erg spannend geweest..Er zitten 7 domino's in maar 2 wilden er niet echt meewerken dus deze kregen wat "liefde" van de hamer...

20150130_171021.jpg
En klaar !!

Nu wachten tot het geheel droog is, vrijdag gaan we weer verder.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Vorige week zijn we weer even aan de slag gegaan. GAV had het blad al 1 x grof geschuurd. Het schuren valt nog niet mee met al die dikke knoesten erin.

IMG-20150222-WA0000.jpg
Kunst !!

IMG-20150222-WA0002.jpg
Moooiiii

IMG-20150222-WA0003.jpg
Goed gereedschap scheelt een enorm stuk

IMG-20150222-WA0006.jpg
Essenhout gaan we gebruiken voor het onderstel. Ik had nog wat liggen....

Volgende week weer verder !!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als je aan zo'n tafel zit vergeet je gewoon te eten. Dan zit je alleen maar naar het blad te staren!!
Heel gaaf project!

Grts, Raymond
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
De inspiratie voor deze tafel heb ik opgedaan bij mijn houtvriend Edward Otten ! Hij maakt werkelijk ongelovelijke dingen. Laatst heb ik samen met Jaap een bezoekje aan zijn werkplaats gebracht en weer veel meer spul gezien. Elke 2 weken ben ik vaak wel even in zijn werkplaats te vinden. Elke keer kom ik weg met vele , vele ideeen.

Het maken van zo'n tafel is leuk voor een keer maar ik zou dit niet fulltime willen doen. Man, wat een gewichten....
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Super hout hé! Met een goed schraapstaal worden de resultaten nog beter dan met schuren, de nerf springt er nog meer uit dan.

Zat zelf ook al met een idee te spelen om taxus en zwart gemaakt eiken (wss met staalwol in azijn) te combineren, maar dan in een salontafel.

Ben benieuwd naar het onderstel!

Een paar maand geleden heb ik nog een tafel gemaakt in gerecycleerd eiken, zal binnenkort es wat fotootjes moeten plaatsen ;-).

Groeten,
Steven
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Steven; over je opmerking over schraapstaal vs schuren, kun je daar wat dieper op ingaan (misschien niet in dit draadje, maar in bijv de hout database). Ik heb zelf de ervaring dat ik met korrel 1200 schuurpapier het beste resultaat krijg. Kan het met goed schrapen nog mooier worden?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Spannend! En ik ben ook benieuwd naar het onderstel, dat is altijd een uitdaging om iets te bedenken bij zo'n uitgesproken stuk hout. Waar gaan jullie dit blad mee afwerken?


jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ooit in Finewoodworking gelezen dat een goed geschuurd oppervlak (waarschijnlijk mooi met de nerf mee) er na het olien of lakken er net zo goed uitziet als een geschaafd oppervlak. Maar zonder afwerking zie je wel duidelijk verschil. Een scherpe schaaf of schraapstaal laat een glanzend oppervlak na, schuurpapier niet, dat blijft krassen. Op zo'n warrig stuk hout, kun je moeilijk met de nerf me schuren, dus ik kan me voorstellen dat een geschraapt oppervlak er goed uit zal zien.
Mijn vraag aan Meron is, wat hij als verschil ziet/ voelt bij het gebruik van zul heel fijn schuurpapier. Sorry voor het kapen van het onderwerp.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
De poten komen iets naar buiten te staan, niet recht onder het blad dus. We verlijmen diverse planken essenhout tot we aan de 80mm dikte komen die de poten moeten worden.

Qua afwerking denken we aan reguliere osmo hardwaxolie. Mooi product dat gelijk wat meer kleur aan de tafel zal geven. Zijdeglans vind ik zelf wel mooi. Voorheen verkocht ik de producten van osmo in mijn houthandel maar daar ben ik mee gestopt. Groot voordeel is dat ik nog wel een leuke voorraad heb aan osmo producten.

Schrapen is zeker een optie maar waarschijnlijk schuren we gewoon tot korrel 220. De klant vroeg om een tafel met een rustieke look...tja...eigenlijk hadden we dus net zo goed niet hoeven schuren....hahaha....maar het oog wil ook wat he.

Als alles goed gaat dan gaan we vrijdag as weer verder. Elke week werken we zo'n 2 uur aan dit project...zal niet supersnel gaan...
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
IMAG0491.jpg

Het blad is helaas niet helemaal recht gebleven, nu hadden we dat al aan zien komen natuurlijk. De klant vond dit niet erg aangezien we ook al aangegeven hadden dat bij een dergelijke constructie het blad kan gaan werken. Het onderdeel is goed gelukt met al die samengestelde hoeken. Het verlijmen was redelijk simpel maar wel een klusje wat beter gaat met z'n tweeen.

Komende week word het frame matzwart gespoten en komt de eerste laag osmo op het blad. Het einde is in zicht dus.

IMAG0490.jpg
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Smaken verschillen, ik had vanaf de start iets anders voor ogen dan wat er nu staat.
Als straks het frame zwart is, zal het er vast strakker uitzien, maar ik moet erg wennen aan het geheel.
Persoonlijk vind ik het jammer, dat het blad rondom is afgerond.
De planken waren erg mooi, zo uit de boom.
Maar afgezien van mijn kritiekpuntjes petje af voor het stukje vakwerk.
Ben benieuwd, hoe het eindresultaat wordt.

groeten, Kor
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@kiesvoorhout : Live hadden we de tafel al even besproken. Je kritiek is terecht,echter is dit wat de klant wilt (en voor betaald).

IMAG0554.jpg

1e laag osmo....op de onderkant

IMAG0559.jpg

Het aanbrengen van de osmo op de bovenkant van de tafel was fantastisch om te doen...allerlei kleuren komen ineens tevoorschijn....De ene kwaste de osmo op en de andere kwam er met een doek achteraan om alles goed uit te poetsen...

IMG-20150320-WA0012.jpg

Poetsuh !!!

IMAG0561.jpg

Het onderstel zouden we mat zwart spuiten.....alle ramen opengezet in de werkplaats.....en spuiten maar !! 3 a 4 dunne laagjes doen het beter dan 1 dikke laag....

IMG-20150320-WA0013.jpg

Komende woensdag willen we alles nog 1 x in de osmo zetten en dan de vrijdag erop alles monteren.....en dan heb je ineens een tafel !! In mijn gedachten heb ik het geld alweer uitgegeven. Al enige tijd denk ik na over een "drumsander"/vandikteschuurmachine. Komende weken ga ik bij wat mensen op bezoek om te kijken welke machine het beste past.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Dit ziet er al heel mooi uit, vooral het blad wordt veel levendiger door dat laagje osmo.
Als je gaat lakken, staat dan die ventilator aan?
ik bedoel die in het raamkozijn hangt.
Als dat zo is, kun je beter een ander filter plaatsen

groeten, Kor
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.