Combinatie Machine HELP.. Wel of niet doen?

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
zoals de titel al zegt, een combinatie machine.
ik heb voornamelijk een vlakbank/ van dikte banl, stationaire frees en een goede formaatzaag nodig.
ik heb eigenlijk niet genoeg ruimte voor deze machine's los
dus het plan is om een combinatie machine aan te schaffen.

wensen die ik heb:
schaven tot ong 35cm breed
stabiel kunnen zagen, ook planten 122 x 244 en zuiver en haaks, en massief hout
heb 380 tot mijn beschikking.

heb geen geld voor een nieuwe, wel een goede 2e handse, wel een recente tot ong 5 jaar oud.

zat zelf te kijken voor een Robland of een Felder, iemand hier ervaring mee?
iemand uberhout ervaring met een cominatie machine?

of is het toch beter om wat ruimte te maken en de machines los aan te schaffen?

wat zijn jullie ondervindingen en tips?

alvast heel erg bedankt..
 
A

Athanor

Guest
Tsja...... Tussen de Robland en de Felder is nog heel wat te plaatsen. Ik heb een Robland gehad en ben een paar jaar geleden overgestapt naar een Hammer C3 31 combi. Die bevalt mij goed qua prijs prestatie. Misschien dat ik als ik nu de keuze zou maken wel naar losse machines zou kijken, alhoewel mijn werkplaats daar eigenlijk te klein voor is. Vooral een afzonderlijk vlak en vandiktebank lijkt me een plezier. De freesmachine gebruik ik relatief weinig dus daar zou ik met een bovenfrees onder een eigengebouwde tafel ook uit de voeten kunnen. En als ik plenty geld over had werden het zeker Felder machines!

Zie ook hier:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?239-Zaag-freescombi-Hammer-Robland-Lurem&highlight=Hammer
Met o.a. een te downloaden artikel met vergelijkende test.

Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Volledige panelen verzagen en schaven tot 35cm breed, dan moet je een loopwagen hebben van 2500mm lang en een schaafbank van 410mm breed.
Dan moet je al de zwaarste klasse van combiné hebben. ikzelf heb altijd gekozen voor formaat/frees en schaaf/vandikte apart, maar toch naast elkaar maar met meer ruimte ertussen dan als ze vast zaten.
Zo kan je alle machines apart gebruiken zonder onderdelen van de andere te moeten verwijderen.
Robland, Felder, Hammer of SCM zijn goede merken met uiteenlopende prijzen maar die meestal in verhouding zijn met de kwaliteit.
Aparte machines zijn ook veel duurder, maar het is praktischer.
 

spookschaafje

Actieve deelnemer
4 okt 2014
28
0
Bedankt voor jullie reactie's, ik heb nog nooit gewerkt met een combinatie machine, maar als je bijvoorbeeld iets wil zagen en daarna even wat wil vlakken moet je dan eerst verschillende dingen ombouwen of veranderen voordat dat kan? of is dat per merk/model anders? zagen en schaven zal ik het meest doen, dus hier moet ik snel gebruik van kunnen maken ook achter elkaar aan. is het wel mogelijk om een beetje fatsoenlijk platen van 122 x 244 op een combimachine te zagen?

ik zie nu een advertentie op marktplaats van een Sicar combinatie machine. kan er geen info over vinden op google. liever heb ik dan ook een gangbaar merk waarvan de onderdelen en onderhoud makkelijk uit te voeren is.

ik zie wel eens een robland LX 310 voorbij komen op marktplaats, wat zijn jullie bevindingen met deze machine?
en kwa onderdelen en accescoires en onderhoud welk merk is dan het meest praktich?

iemand een idee waar vaak 2e hands combi machines worden aangeboden? naast MP?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Sicar is een gerenomeerd merk. De fabriek staat in modena italie. Je ziet ze veel meer in frankrijk. Als je er het geld voor hebt en de ruimte is zo n machine goed voor jaren werkplezier. Ik heb zelf de kleinste sicar combimachine , de 210 op 220 volt . Deze machine was meer voor de hobby timmerman. Hij is gemaakt in de vroege jaren 80 en speelt nog steeds probleemloos. En hij wordt flink misbruikt, met balken merbau, sloophout met cement. Ook de pennentafel is niet groot, maar ik maak er gewoon deuren en ramen op.
 
A

Athanor

Guest
Bedankt voor jullie reactie's, ik heb nog nooit gewerkt met een combinatie machine, maar als je bijvoorbeeld iets wil zagen en daarna even wat wil vlakken moet je dan eerst verschillende dingen ombouwen of veranderen voordat dat kan? of is dat per merk/model anders? zagen en schaven zal ik het meest doen, dus hier moet ik snel gebruik van kunnen maken ook achter elkaar aan.

ik zie wel eens een robland LX 310 voorbij komen op marktplaats, wat zijn jullie bevindingen met deze machine?
en kwa onderdelen en accescoires en onderhoud welk merk is dan het meest praktich?

Zie voor ervaringen in mijn eerder gelinkte Hammer topic.

Fons
 

Nielsdehaan

Nieuw lid
14 okt 2014
1
0
Hoi ik heb net een sicar combinatie machine gekocht op mp en ziet er super uit en werkt goed er staat nu nog een groter model op mp lijkt mijn ook prima prijs kwaliteit verhouding
 
A

Athanor

Guest
Hoi Niels,

Welkom op het forum en proficiat met je aanschaf! Laat nog eens weten hoe de machine je bevalt?


Fons
 

Erik_O

Actieve deelnemer
22 aug 2014
56
0
Enschede
Bedankt voor jullie reactie's, ik heb nog nooit gewerkt met een combinatie machine, maar als je bijvoorbeeld iets wil zagen en daarna even wat wil vlakken moet je dan eerst verschillende dingen ombouwen of veranderen voordat dat kan? of is dat per merk/model anders? zagen en schaven zal ik het meest doen, dus hier moet ik snel gebruik van kunnen maken ook achter elkaar aan. is het wel mogelijk om een beetje fatsoenlijk platen van 122 x 244 op een combimachine te zagen?

ik zie nu een advertentie op marktplaats van een Sicar combinatie machine. kan er geen info over vinden op google. liever heb ik dan ook een gangbaar merk waarvan de onderdelen en onderhoud makkelijk uit te voeren is.

ik zie wel eens een robland LX 310 voorbij komen op marktplaats, wat zijn jullie bevindingen met deze machine?
en kwa onderdelen en accescoires en onderhoud welk merk is dan het meest praktich?

iemand een idee waar vaak 2e hands combi machines worden aangeboden? naast MP?

Ik was ook aan het kijken voor een combinatiemachine (of eigenlijk vooral een vlak-/vandiktecombi) en ben geeindigd met 2 roblandmachines. Een vlak/vandikte/langgatboor en een zaag/frees-combi uit de 310 serie. Voor zover ik kan zien is de LX310 precies mijn twee machines, maar dan met de achterkant aan elkaar. En dat maakt ook dat ik die LX310 eigenlijk niet in mijn werkplaats kwijt zou kunnen, je moet er namelijk aan alle kanten ruimte omheen hebben. De losse machines kan ik tegen de wand plaatsen, wat aanzienlijk praktischer is in ruimte. Qua maat is de vlakbank wel iets krapper dan jouw wens om 35cm te schaven, deze gaat tot 31cm. Snel wisselen van zaag naar schaaf kan ik overigens (nog) niet, omdat ik nu maar 1 slang heb voor de stofafzuiging, ik moet dus continue de slang verwisselen.

Over de kwaliteit in vergelijking met andere merken kan ik weinig zeggen. Deze machines zijn een slag professioneler dan wat er eigenlijk bij mijn hobbygebruik past, het is de bedoeling dat het mijn eerste en enige machines zullen zijn. Ik heb dus geen ervaring met andere merken.

Voor tweedehands machines ligt het er natuurlijk een beetje aan waar je woont of het de moeite is. In Twente heeft Wimac in Rijssen (http://www.wimaconline.nl/gebruikte-machines/ ) wel het een en ander.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.