Hardhout lintzaag snelheid

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Die van mij heeft ook maar 1 snelheid.
Ik zaag er wekelijks ebben en zelfs snakewood op.
Als de zaag voldoende scherp is gaat het zonder probleem.
Daniel
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hier idem, ik heb een Inca 260 en bladen van tufsaw, alles duw ik er doorheen, notenhout, snakewood, eiken etc.... de snelheid is niet regelbaar en toch gaat alles er prima doorheen
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Bedoel je de snelheid die de zaag zelf maakt of hoe snel je er hout doorheen kan voeren ?

Wat betreft de laatste : afhankelijk van vele factoren. Mijn werkwijze : Gewoon rustig zagen, de zaag geeft aan wanneer je te snel wilt
 

chihwahli

Actieve deelnemer
7 aug 2015
31
0
ok, dank jullie wel voor het antwoorden. Dus de zaag snelheid (meters per seconde) maakt nog niet veel, tenzij men het hout met de juiste kracht tegen de zaag aanduwt.
Dus zou ik een goedkopere kleine lintzaagmachine kunnen kopen.

Alleen lees ik hier en daar, dat een goedkopere machine ook goedkopere lagers en geleiders heeft en die begeven het bij normaal gebruik al na 6 maanden???
Dan wordt een goedkopere lintzaagmachine weer een dure aankoop. Hebben jullie ervaring met enkele goedkopere machines en hoelang hebben jullie deze al in gebruik en hoevaak gebruiken jullie het en heeft deze al mankementen getoond?

Een goedkope is rond de 200 euro. Metabo heeft er een met HSS geleiders, maar die kost met korting rond 330 euro.
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik heb een HBM lintzaag. Als je pech hebt zoals ik zijn inderdaad de lagers vrij snel stuk, maar 2 nieuwe lagers in het bovenwiel en twee nieuwe lagers in het onderwiel van SKF kosten mij in totaal nog geen 40 euro. Daana nooit geen probleem meer gehad.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een Inca lintzaag, deze werd gereviseerd door O'peatey
Een geweldig apparaat waar ik al heel veel plezier van heb gehad en voor zo een kleine machine een geweldige kwaliteit
Als ik het overnieuw moest doen óf in jouw schoenen stond kocht ik weer eenzelfde

Kwaliteit zit niet alleen in de lagers, goed af kunnen stellen zodat je geen drift hebt en dergelijke is ook belangrijk
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Zowel op m'n vorige lintzaag (ferm) als de Meber die ik nu heb zit maar één snelheid; de aan- en uitknop.
Snelheid van doorvoeren heeft volgens mij met 2 factoren te maken; het zaaglint en de houtsoort en de nat/droogstaat ervan.
Maar als je niet het hout er doorheen probeert te rossen maar met lichte druk dan voel je wel of je niets forceert.
Je moet het lint vooral het werk laten doen zoals met alle soorten zagen eigenlijk en de kracht die nodig is om door te voeren is alleen om het hout te verplaatsen.
Op het moment dat je echt hard moet duwen moet je je lint slijpen.
Zoals Piet Groeneweg ook vertelt; 2 lagers zijn 40 euro maar HBM is qua prijs wel gunstig dua als je het bij elkaar optelt ben je voor niet teveel geld klaar wat niet wil zeggen dat je als je HBM koopt altijd snel aan lagers toe bent, het is ook hoeveel je 'm gebruikt.
Kijk voor een leuke tweedehandse, mijn Meber 320 prof daar betaalde ik 180 euro voor en als ik over een tijdje misschien 'ns 2 lagers nodig heb dan ben ik in totaal nog niet veel geld kwijt.
En alle waar naar z'n geld maar de meesten kopen voor de hobby meestal geen Hammer, Griggio, Panhans of Sicar bijvoorbeeld en als ze dat wel doen dan hebben ze veel geld over of ze starten een bedrijf en je moet ook wel ruimte hebben voor die grote apparaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.