Buurtproject Bomen naar picknickbank

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Jeroen, ik krijg de indruk dat je de bak bij de boom tot bovenaan wil opvullen met grond.
Beslist niet doen, want dan gaat de Acer campestre dood.
 
En als je rondom 20 cm vrij houd, gaat het dan wel goed?

Dat is ook niet ideaal, een boom heeft met z'n wortels ook zuurstof nodig. Komt er een te dik pakket grond overheen, dan stikt ie en gaat ie dood. Een tussenoplossing zou kunnen zijn om voldoende strengen drainagebuis rond de wortel te leggen zodat er in ieder geval lucht bij kan komen. Zeker niet teveel grond rond de stam werken!

Overigens is een Acer of esdoorn niet alleen te herkennen aan het blad, maar ook aan de stand van de takken. Elke tak staat tegenover een andere tak, de volgende krans staat er haaks op. Kruislings-tegenoverstaand in vakjargon :)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Jeroen, ik krijg de indruk dat je de bak bij de boom tot bovenaan wil opvullen met grond.
Beslist niet doen, want dan gaat de Acer campestre dood.

En als je rondom 20 cm vrij houd, gaat het dan wel goed?

Dat is ook niet ideaal, een boom heeft met z'n wortels ook zuurstof nodig. Komt er een te dik pakket grond overheen, dan stikt ie en gaat ie dood. Een tussenoplossing zou kunnen zijn om voldoende strengen drainagebuis rond de wortel te leggen zodat er in ieder geval lucht bij kan komen. Zeker niet teveel grond rond de stam werken!

Overigens is een Acer of esdoorn niet alleen te herkennen aan het blad, maar ook aan de stand van de takken. Elke tak staat tegenover een andere tak, de volgende krans staat er haaks op. Kruislings-tegenoverstaand in vakjargon :)

Jongens en meisjes wees gerust we gaan niet aanvullen tot aan de rand. Bij het aanvullen komt de hovenier er bij om te beslissen tot hoe ver het allemaal opgevuld kan worden. Gerustgesteld............. Leuk te weten dat kruislings een kenmerk is. Het was voor mij al een prachtige boom maar met die prachtige naam en alle informatie ga ik steeds meer genieten van de boom.

Mooi het is dus nu duidelijk een Spaanse Aak. Hoef ik mijn tekening niet aan te passen. :)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Vanmorgen even een malletje gemaakt zodat ik met de hand cirkelzaag de scheggen kan zagen voor het zitgedeelte. Malletje hoort praktisch te zijn en functioneel en heeft geen esthetische waarde. Doordat de dikte zeer verschillend is wat hoger opgebouwd. De lijmtang zorgt er voor dat alles blijft liggen en de boel niet door de lucht vliegt.

zittingen zagen.jpg

Het bleek uiteindelijk veel moeilijker te zijn om de hoek te bepalen. Uiteindelijk wel gelukt dus straks gaat alles prima passen.

Nu strak de kepen zagen op diepte vanuit het zitvlak zodat bovenkant gelijk ligt. Inmiddels in het grijze gedeelte al bedacht hoe we dat gaan aanpakken.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Soms bedenk je wat en dan komt het er ook op aan hoe voer je het uit. In de stenenbank had ik ronde onder regels getekend maar nog niet bedacht hoe ik ze ging maken. Regels Robinia van ongeveer 48x90 als verbinding van de Essen zitplankjes 500x140/105 en de stoeptegelondergrond. Door drukke dagen van de week bleef het liggen maar op die rustige momenten gaat het toch broeien in de bovenkamer. Vanmorgen wakker geworden met het idee dit moet het gaan worden.

Onderregels bank 30-32.jpg

De langste is 500 mm. Kan ze recht inkepen aan de onderzijde van de zitregels. In de verbinding tussen twee schenkels kan ik een stukje opvullen en de voorzijde afpunten. De laatste regels aan de uiteinde kan ik half in kepen of doortrekken naar de buitenkant.

Tussen bedenken en uitvoeren is nu stap één gezet en nu volgt de uitvoering. De zitregels zijn verschillend van dikte dus daar mag ik zo wel rekening mee houden. Nadeel van deze manier is dat je verschillende inkepingen mag maken in de zitregels. Voordeel is dat ze allemaal recht zijn je het niet hoeft te doen met een bovenfrees. Voor het aftekenen van de onderdelen ga ik aan de onderzijde tussen de twee onderregels een stuk underlayment schroeven. Daarmee heb ik elke zitregel op de juiste plek liggen en kan ik rustig in het werk de onderregels aftekenen en in de zitregels de uitsparingen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Vanmiddag de strijd aangegaan met de bankregels. Het was in theorie wel uitgedacht maar dan het in de praktijk uitvoeren. Het uitdenken en werkelijk maken blijf ik bij dit soort ingewikkelde constructies altijd een uitdaging vinden. Nu ik alles weer onder controle heb zie ik de het einde weer in zicht. Maandag krijgen we hulp om de betonnen opsluitbanden te plaatsen in het project, totaal 75 stuks.

De mal die ik heb gebruikt om de stenen stoeptegel bank te maken is de basis geworden voor de bankregels. Buitenzijde kromming is buitenzijde staande tegels. Daar komen de bankregels 50 mm over heen. Tussen afstand is ongeveer 10 mm. Dan krijg je dus dit plaatje. Dit is de onderzijde dus de niet zichtzijde.

20161022_152023.jpg

Met alle bankregels tijdelijk gefixeerd aan de underlayment kon ik de achterzijde aftekenen. De las van de schenkels zitten aan de achterzijde op de derde bankregel. Daarna kon ik een andere mal vast schroeven aan de achterzijde op een tweede gebogen stuk underlayment en kon ik de voorzijde aftekenen. Voorzijde heb ik de naad van de schenkels op de vierde bankregel geplaatst.

20161022_160456.jpg

Volgende week verder met kepen zagen waarbij bovenzijde bankregels mijn nul punt is. Dan wil ik gaan schroeven met RVS schroeven 6x65 van onder af.


Ik twijfel nog of ik ga lijmen met een Polymeer Hightack kit in de verbinding, hecht ook op vochtige ondergronden. Iemand die daarin kennis en advies durft te geven.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Vandaag de eerste van twee houten banken voor op de stoeptegelbank klaar gekregen.

20161101_105405.jpg

Het hele proces van uitdenken lag, voor ik hieraan begon, nog buiten mijn kunnen. Maar door stap voor stap voor stap dingen uit te vogelen ben ik er wel gekomen. De volgende zal net zo moeilijk zijn om te maken. Het dikte verschil van het hout maakt geeft wel een uitdaging om het uiteindelijk strak te krijgen. Bij de frames van de picknickbanken bleek dat ook een probleem te zijn maar daar hebben we gekozen om te werken vanuit de maatlijnen.

20161101_103631.jpg

Bij de zittingen zijn we uitgegaan van de bovenzijde als NUL lijn. IN het proces van uitdenken kleine mooie dingen soms. Stukje underlayment met twee schroeven. De eerste schroef zuiver in de hoek, tweede schroef als geleiding achteraan geeft de juiste plek aan om de gaatjes te boren. Voor de schroeven RVS 5 x 60 mm gebruikt, deze worden van onder geschroeft (dik op dun) zodat je niets te zien krijgt in het zicht.

20161101_115542.jpg

De schenkels voor en achter verdeeld over de verschillende bank delen om het zo een sterker geheel te krijgen.

20161101_103600.jpg

De verbindingen van de schenkels zijn niet perfect maar het is uit zicht aan de onderkant.

20161101_103621.jpg20161101_103608.jpg

Het geheel is redelijk strak te noemen en ook de ronding is perfect ten opzichte van de tegel bank

20161101_103740.jpg

Als het er dan zo opligt ben ik enorm blij met het resultaat.

20161101_105456.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Het ziet er al heel mooi uit.

Mooi project zeg! Ik heb net het verslag van begin tot eind uitgelezen.

Petje af voor dit enorme project in de vrije tijd.

Dank u voor deze positieve bijdrage............

Vorige week al anderhalve vrachtwagen zwarte grond aangevoerd. Gelukkig kraan er bij om het te verspreiden. Daarna op de knietjes om het allemaal egaal te maken. Eind van de morgen loopt de uitvoerder langs met een verbaasde blik. Krijg je de vraag wie dat allemaal recht getrokken heeft. Dan wordt ik wel gelukkig met zo'n opmerking.

IMG_0002-008.jpg

Hovenier heeft hier de hoogte aangegeven.

IMG_0001-008.jpg

Boombakje.jpg

IMG-20161103-WA0003.jpg

Beukenhaag is besteld om er helemaal omheen te zetten. Gras wordt pas in het voorjaar gezaaid door de buurman.

Platanen is nu ook opdracht gegeven om vier stuks te verplanten. Gaat gebeuren nadat al het blad er af is. En het word nu nummer 2, 4 (die dikke), 5 en nummer 6 in het rijtje. En er wordt inderdaad DCM Vivimus aan de grond toegevoegd. ( bedankt voor de tips). Het draaimolentje staat nu aan de andere kant van de heg in een kuil vol met grondwater. Op verzoek van de bewoners opdracht gegeven om het allemaal te verplaatsen.

indeling banken platanen en draaimolentje II.jpg

Oja de contacten met de wijkagent hebben weer werk opgeleverd. Samen met de buurman een hele indeling gemaakt voor alle 7000 inwoners voor een WhatsApp-buurtpreventiecampagne. Gelukkig heb ik daar niet zo veel werk mee. Maar als je begint met wat boompjes ontspoor je al heel gauw in allerlei neven activiteiten. Januari gaan de achterpaden er uit en worden opnieuw voorzien van riolering en nieuwe tegels.

Dus nog genoeg aktie.

Nog even een sfeer plaatje.

IMG_0004-007.jpg
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Eindelijk was het gister zo ver en konden de dakplantanen vanaf hun tijdelijke opslag verplaatst worden naar onze straat.

IMG_0029-002.jpg

En zo hebben we nu vier prachtige bomen er bij in de straat.

dakplantanen in de straat.jpg

Nog even binnenkort wat houtsnippers er onder en de banken kunnen eindelijk op hun plaats gezet worden.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Gaat er netjes uitzien Jeroen.
Je kan na deze klus wel solliciteren bij de afd groenvoorziening bij je gemeente.:)

Er zijn momenten dat je inderdaad al het werk voor de gemeente doet. Maar de keus is mee gaan met de wind of er tegen in gaan. Zoals Willem, onze koning, al jaren terug zei, burgerparticipatie is een belangrijk iets. Als je nu kijkt wat er bereikt is het afgelopen jaar dan kunnen we zeer tevreden terug kijken. We hadden met elkaar de kop in het zand kunnen steken en dan hadden we niets extra's gehad in de straat.

En soms zijn het van die kleine details. Op dit moment zijn ze bezig met het aankleden van de buurt met nieuw groen. En aangezien ik vond dat we nog groen nodig heb in ons stoeptegel bakje vanmorgen eerst maar eens wat veren uitgedeeld. Daarna vriendelijk gevraagd of er nog wat geraniums over waren. Niet mijn eerste keus maar ach als het gratis is en het ook nog geplant wordt voor ons, dan zeg ik geen nee.

Maar ik kan na een jaar nu wel de balans op maken en zeggen het is niet altijd makkelijk geweest. Communicatie moet je zelf scherp houden. Gelukkig hebben we van iedereen die belangrijk is mail en mobiele nummers. Even snel mail, app of bellen en constant zorgen dat iedereen zijn afspraak nakomt of liever nog meer. Dat is wel een groot voordeel van dit snelle communicatie tijdperk.

De grootste leerschool in dit project is voor mij dat als je het vertrouwen hebt gewonnen, je zeker weten meer op je bordje krijgt. Het basis plan was zo enorm simpel en eenvoudig. Bomen, laten zagen, zit-speelboom en picknickbanken, hoekje gras inzaaien en beuken haagje planten. Maar als je kijkt is het inmiddels ook achterpaden opnieuw bestraten en nieuwe riolering, buurtswatsapp en de ogen en oren voor iedereen die aan het werk is.

Het mooiste topje van de ijsberg laat ik hier zien. Maar achter de schermen is er door heel veel mensen veel werk verzet. Afgelopen jaar gezien hoeveel mensen zich extra inzetten als je met elkaar het vertrouwen hebt dat er iets moois van te maken is.

Met trots kijk ik terug hoe HaBuur gegroeid is en inmiddels een prachtig project is. We zijn er nog lang niet, maar mag toch hopen dat we nu wel eens over de helft zijn.
 
Laatst bewerkt:

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Weer een tijdje stil gelegen. Inmiddels de eerste twee kuub houtsnippers onder de dakplantanen liggen. Nog zes te gaan.

Vandaag de tweede en laatste zitelement op de stoeptegelbank gemaakt. Volgende week nog even uit de hand de naam van de boom er in frezen.

Spaanse Aak.jpg

Moet nu nog bedacht worden hoe ze vast gemaakt gaan worden. Durf niet in de kopse kant van de tegel te boren. Dus denk er over langere draadeinden (35 cm) in de horizontale tegels te boren en dan een hulsmoer er op te draaien.

IMG_0002.jpg

IMG_0003.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Vanmorgen even aan het puzzelen geweest. In spiegelbeeld afgedrukt en de print op het hout proberen te strijken. Transfer papier gerpobeerd maar eigenlijk wilde het geen van beide. Nu maar een plaatje 3 mm plex genomen en daarop de tekst gelijmd. Vanavond even vast zetten met een paar spijkertjes en dan handmatig alle letters uitfrezen met bovenfrees en 8 mm freesje.

IMG_0001.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.