Hout conserveren

marcovantrigt

Nieuw lid
21 nov 2013
2
0
Hoi,

Wie kan me iets vertellen over het koken van hout in zout, hoe lang en hoe te drogen enz.
Ik ben nieuw in het draaien van hout en was bij Baptist voor wat advies. De persoon daar zei dat met het koken van hout in zout je het rek en krimp verhaal van hout iets kan terugdringen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reactie!!

Groet,

Marco
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb over koken gehoord, en over drogen door het hout te dompelen in PEG, maar nooit over koken in zout.

Hoe dan ook, ik kook wel eens voorgedraaide schalen uit 'moeilijke' houtsoorten, zoals kersen of appel. Eigenlijk alleen bij fruithout, de rest droogt zonder dat soort problemen.

Na het koken snel houtlijm er op (dat gaat dan gemakkelijk, want op het warme hout droogt het snel). Daarna is er een week of 2-3 waarbij ik dagelijks de schimmel er af borstel,
en daarna droogt het met minder scheuren dan zonder koken.

Dompelen in PEG (poly ethyleen glycol) heb ik nooit gedaan, omdat ik het spul niet heb en omdat ik gelezen heb dat dat de afwerkingsmogelijkheden beïnvloedt.

Wat voor hout is het dat je wil koken?
 

moerman

Actieve deelnemer
5 okt 2011
38
0
Ik ben nieuw in het draaien van hout en was bij Baptist voor wat advies. De persoon daar zei dat met het koken van hout in zout je het rek en krimp verhaal van hout iets kan terugdringen.

Dan was je er denk ik op hetzelfde moment als ik. Ik hoorde in de ochtend een gesprek over hout in vaatwasmachinemiddel enzo. Nog naar de Fijnhouthandel geweest en mooi hout kunnen kopen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.