vraag van Mere Minutes :What's the deal with dado blades in Europe?

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
in de 5 de minuut

Zelf weet ik het antwoord niet en mocht ik het weten zou ik het niet weten uit te leggen in het engels dus wie het weet en kan mag het hem vertelen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Heeft Benchworks niet een demonstratie van zijn dado blad gegeven op youtube. Is dan wel vastgepind en niet zomaar gevezen in verband met de verplichte korte remtijd.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Volgens mij zit er best wel een verschil tussen dado en slingerzagen. Dat het niet meer mocht volgens de arbo klopt (te) volgens mij. Ik keek net nog even in de catalogus van mijn oude leverancier en tot mijn verbazing staat er een slingerzaag in http://www.rvstools.nl/?catalogproduct/4310132/Slingerzaag.aspx
Ik weet dat ze altijd rekening hielden met de arbo regels wat soms moesten er producten terug omdat ze niet meer voldeden aan deze regels. Wil je het zeker weten bel dan met rvs tools. Volgens mij heeft cmt een dado zaag in zijn assortiment. Ook daaras kan je informeren.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Je kunt toch bij Hammer bij het samenstellen van de machine een andere as bestellen en dan wel op je cirkelzaag groeven zagen?!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je kunt toch bij Hammer bij het samenstellen van de machine een andere as bestellen en dan wel op je cirkelzaag groeven zagen?!

Dat mag wel want de frezen zijn onderling verbonden aan de as en kunnen niet vrij draaien op de as dankzij twee pennen die erdoor steken, zonder dit zou je op een geremde as een centrifugale kracht overzetten op de moer die de bladen vastzet, en deze kracht in de richting van het losdraaien. Dus het zou zichzelf losdraaien als je de machine uitzet, en dan gaat de stack mogelijk vliegen.

In de VS zijn de assen gewoonlijk niet geremd waardoor de stack rustig eindeloos lang kan uitbollen zonder zich los te draaien, wat op zich erg gevaarlijk is want je vergeet het snel en een zaagblad of frees dat uitbolt hoor of zie je amper.
Daarboven zijn hun stacks onderling niet verbonden, elk blad zou onderling kunnen verder draaien of verschuiven. Ik geloof dat er daartegen hier ook een regel is die dat verbied.

Heb je een oude ongeremde zaag met lange as dan mag je hier voor eigen gebruik denk ik wel een stack op zetten, maar ongeremde zagen of frezen zijn sowieso verboden voor bedrijven, je kan het niet maken om je werknemers te verplichten om zulke gevaartes te gebruiken.


Er is hier in het dorp een schrijnwerkerij met arbeiders die nog een zaag/schaafmachine gebruik uit de jaren '50, waar alles zonder afdekking wordt aangedreven met riemen, en links op de as van de schaafbank staat een zaagblad, als je dus staat te schaven heb je een zaagblad tussen je buik en je armen dat draait aan 6000 toeren zonder enige afdekking!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Als ik de beschrijving van tuoh over de slingerzaag in dit topic goed begrepen heb slingert het zaagblad echt.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?1352-Frezen-van-sleuven-evt-slingerzaag
En kan begrijpen dat dit verboden is in o.a. de NL.

Als ik de beschrijving over de een dadozaagblad lees is dit een compact geheel door de tussenschijven/pennen die gemonteerd worden.

Mijn vraag:
Is deze dado volgens de regelgeving gelijk aan de slingerzaag volgens de ARBO?

In dat zelfde topic las ik,
“Maar als je een bedrijf hebt en met personeel werkt is het verboden op de zaagtafel verborgen of blinde zaagsnedes te maken.(arbowet)”

Komt bij mij de vraag op:
Op een tafelfreesmachine frees je toch ook verborgen en/of blinde gleuven, waarom mag het dan wel?

Mvg.:)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In dat zelfde topic las ik,
“Maar als je een bedrijf hebt en met personeel werkt is het verboden op de zaagtafel verborgen of blinde zaagsnedes te maken.(arbowet)”

Komt bij mij de vraag op:
Op een tafelfreesmachine frees je toch ook verborgen en/of blinde gleuven, waarom mag het dan wel?

Mvg.:)

Ik denk dat dat komt omdat je op een freesmachine verplicht bent altijd ofwel met beschermkappen te werken, of wel met aandrijvers waardoor je vingers nooit in de buurt van de frezen kan komen. Bij zaagtafels duw je het werkstuk met de hand door langs het zaagblad, en als dat verdoken is dan is dan bestaat de kans dat je je hand verkeerd zet op het pad van het blad.

Ik vergis mij misschien maar ik geloof dat verdoken of blinde snedes toegestaan zijn als je een arm met afdekkap hebt boven het zaagblad. Een spauwmes dat niet boven het blad uitsteekt is enkel toegestaan als je zulk een arm hebt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.