eiken

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Gisteren weer eens wat eiken gedraaid. Uiteindelijk worden het zwarte schalen. (of zoals Liam Flynn het zou noemen: "ebonized oak"...)

20140329_111942.jpg

lekker dik afnemen....

20140406_151320.jpg

stukje draaibeleving naar de mensen toe...


wat een troep geeft dat looizuur toch....

20140405_180414.jpg 20140406_173420.jpg

de krullen trouwens ook....

20140406_172017.jpg

klaar voor transport....

20140412_200207.jpg

de oven gevuld (voor de helft, enorm onaardig voor het millieu natuurlijk, maar vooruit, hij mag aan....)

20140413_193853.jpg20140413_121057.jpg

er zit trouwens ook nog wat kersen en tamme kastanje in... alsmede de kernen van de eiken stukken... daar kan ik over 8 weken vast nog wel iemand blij mee maken...

20140330_164135.jpg20140413_122515.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Is t een idee om de deur van de schuur zo groot te maken dat je er een aanhangwagentje in kan rijden ? Dan kan je de krullen rechtstreeks in de aanhangwagen draaien:eek:

Ongelovelijk wat dat looizuur doet....krijg je deze aanslag er goed af ?

Tof om te zien hoe je echt serieuze productie maakt !
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Mooie serie schalen en Super om te zien hoe snel het gaat.
Met wat voor een beitel neem jij de buiten kant af dan ronald?
Ben ook wel benieuwd hoe jij de aanslag van het looizuur van je draaibank afkrijgt? Na het draaien van de de kastanje schalen die ik pas op het forum zetten heb ik nog steeds de aanslag niet goed van mijn gereedschap en draaibank kunnen krijgen.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik heb ooit ergens gelezen, aanslag van gereedschap afhalen met ovenreiniger.....

Zit geen garantie op mijn opmerking!!!!
Cas
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik heb ooit ergens gelezen, aanslag van gereedschap afhalen met ovenreiniger.....

Mmm, lijkt me niet. Ovenreiniger is gewoon een (hele sterke) syndet - vetoplosser dus. Ik kan me niet voorstellen dat looizouten van ijzer daar in oplossen. Ik verwacht eerder dat je iets zuurs zou moeten gebruiken (citroenzuur, bicarbonaat, melkzuur, dat zoort zooi)
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik gebruikte tegen de looizuuraanslag altijd drechseltreff (http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/1549) werkte perfect, maar dat is nu net op... Maar misschien doet WD 40 het ook wel, dus dat dacht ik maar eens te gaan proberen, tenzij iemand zegt dat dat niet zal werken?

Om alle andere aanslag van de draaibank te poetsen heb ik eens keramische kookplaatreiniger gekocht. Werkte redelijk goed.

De schalengutsen die ik gebruik zijn van
Vicmarc 3/4 inch (fijn ding voor het grove werk, met een verzwaard handvat, redelijke standtijd, belachelijk duur)
Hamlet 1/2 inch 2060 staal (voor het iets minder lompe werk, goede standtijd, ook erg duur en wordt niet meer gemaakt) Deze 2 beitels zijn vrij extreem "vingernagel" geslepen. (zie foto 1)
En een Crown 1/2 inch PRO PM gold (all round, super standtijd en ligt iets fijner in de hand dan de hamlet vind ik, maar da's persoonlijk natuurlijk, ook duur) Ik heb er net weer een aantal gekocht... En om de verschillen te kunnen testen heb ik zowel de cryo versie als de "gold" versie besteld.
Voor de afwerksnede gebruik ik nu een Hamlet 1/4 inch "deep flute" Cryo versie. Ik kan niet zo goed omschrijven waarom, maar ik maak daar betere oppervlaktes mee dan met het hardere staal.

Op foto 2 en 3 zie je ook nog een Woodcut. (stijf ding met HSS topje) hiermee doe ik meestal de binnenkant bodem van de schaal...


q.jpg

20130710_195509.jpg

20130710_195549.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb een paar jaar geleden veel eiken bewerkt. En daarna alles met water en een beetje soda schoongemaakt. Dat werkte prima.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik doe meestal aal wat WD40 op mijn draaibank en andere gereedschappen voordat ik begin.
Bevalt mij goed.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
WD40 is een petroleumderivaat, en is redelijk in het oplossen van (dunne filmpjes) roest. Of het looizouten oplost weet ik niet, maar ik waag het te betwijfelen. Citroenzuur zal inderdaad werken, en dat soda werkt verbaast me ook al niet zo. Dat kookplatenreiniger voor 'normale' aanslag werkt is ook niet heel onverwacht.

ronaldkanne zei:
Voor de afwerksnede gebruik ik nu een Hamlet 1/4 inch "deep flute" Cryo versie. Ik kan niet zo goed omschrijven waarom, maar ik maak daar betere oppervlaktes mee dan met het hardere staal.

Ik weet niet precies wat je met cryo versie danwel 'harder staal' bedoelt, maar feit is wel dat snelstalen (M2, A2060, poederstaal) hun hardheid halen uit hooggelegeerde toevoegingen, en met name veel metaalcarbiden in het staal. Die toevoegingen komen de fijnstructuur van het staal niet ten goede - het bevat vaak relatief grote hoeveelheden microscopische carbide 'kristallen' die harder (in deze context: slijtvaster) zijn dan je slijpstenen, en dus niet gevlakt worden bij het slijpen. Het scherp van een 'mes' van dit soort staal is dus veelal minder scherp/glad/fijn te slijpen dan het scherp van een 'mes' van een klassiek koolstofstaal. Als iets heel scherp moet zijn is koolstofstaal dus een betere keuze dan snelstaal, wat overigens weer beter is dan messen van gesinterd keramiek. Daarom zijn scheermessen nog steeds van koolstofstaal, of van bepaalde, niet extreem harde typen roestvast staal (zo tot 440C).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
de cryo versie is met extreme koude behandeld staat op de site:)

Ja, dat weet ik ook wel ;-), maar dat kun je met elke staalsoort doen. Het gaat er meer om welke 'cryo' staalsoort ronald met welke 'hardere' staalsoort vergelijkt. Beide aanduidingen zeggen namelijk op zich niets over de samenstelling van het staal.

Een cryobehandeling kan de standtijd van een snijgereedschap enigszins positief beinvloeden omdat cryogene afkoeling in principe tot gevolg heeft dat de omzetting van austeniet naar martensiet, die het (gewenste) gevolg is van het snel afkoelen (afschrikken, harden) van staal, wat vollediger wordt. Bij afschrikken in water of olie wordt een 80-90 procent van het austeniet omgezet in martensiet. De rest blijft, in principe, als austeniet aanwezig (de struktuur is zodanig dat het niet of slechts langzaam omgezet wordt naar perliet - de 'zachte' vorm van staal. Een cryobehandeling kan een deel van dit austeniet alsnog omzetten naar martensiet, waarmee het staal dus wat 'harder' wordt, omdat het minder zacht austeniet bevat (hardheid hier gedefinieerd als bijvoorbeeld Rockwell hardheid: weerstand tegen vervormen - indeuken.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
nounou, poepoe! wat een theorie... fantastisch!

met het "harde" staal dat ik gebruik bedoel ik bv de de 16 mm Crown beitel 242PMw. en het 2060 staal van de Hamlet. Ik gebruik ze tot aan de laatste snede.
De cryo versie is volgens mij van HSS. Ooit had ik een 13 mm hamlet van 2030 staal die me super beviel bij het afwerken. Ik had er enthousiast over verteld op een demo en na een toiletbezoekje was ie weg... Nu gebruik ik een 13 mm hamlet HSS met cryo behandeling die zich hetzelfde zou moeten gedragen volgens Hamlet. En dat klopt. Ik heb het idee dat ik deze iets scherper kan krijgen... Overigens heeft het ook nog te maken met de afmeting van de beitel. Ik vind een wat dunnere beitel fijner om de buitenkant mee af te werken dan een dikkere.
Heb ik het zo iets duidelijker gemaakt Henk?
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Heb ik het zo iets duidelijker gemaakt Henk?

Ja. Gereeedschapsstaal kun je scherper slijpen dan HSS (M2), en HSS scherper dan M4 en zeker dan poederstaal. Simpel (oversimpel) gezegd, hoe harder het staal (qua samenstelling dan, niet noodzakelijkerwijs qua warmtebehandeling), hoe minder scheermesscherp je het kunt slijpen. Jouw HSS hamlet moet dus (wat) scherper te slijpen zijn dan bijvoorbeeld de 2060 poederstaal hamlet. Overigens, je zou dus ook moeten zien dat de afwerking die je met een perfect geslepen koolstofstalen beitel kunt bereiken nog beter is - althans zolang die beitel ook scherp blijft.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Draai gereedschap van Thompson word hier veel aangeraden als een van het beste staal met goed profiel, gebruik dat in combinatie met CBN slypen voor een scherp end langdurig scherpe snykant, ik kan niet van persoonlyke ervaring spreken, maar ben er wel van overtuigt dat het niet goedkoop is :D.

De Cubic Boron Nitride is nodig voor het scherpen van de harde carbide particles in powdered staal, en deze particles blijven langer scherp.

Je kunt hier informatie vinden als je wilt, (Ik heb geen belang in deze zaken)

http://www.thompsonlathetools.com/

http://www.d-waytools.com/tools-diamond-grinding-wheels.html
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.