Welke compressor kopen?

frederickvh

Nieuw lid
7 jan 2016
6
0
Ik heb dezelfde gekocht als Pel begin deze week bij coolblue,
echter bij levering ontbrak de oliepeilstok en was er een barstje ter hoogte van de plaats waar de peilstok hoort..
Vandaag retour gedaan, morgen nieuwe in huis,

Op hoop van zege dat de volgende er beter uitziet...
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Die van mij is vanavond ook geleverd.

Een flink apparaat, en wow wat een (bouw)kwaliteit :cool:

Airpress_340-90.jpg


Echt blij dat ik dit topic heb gezien begin van de week. Dus nogmaals dank Pel :p
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Gezien het antwoord op mijn vraag lastig lijkt moest het maar eens uitgetest worden. Bestelling geplaatst dus :) de betreffende compressor inclusief de betreffende slagmoersleutel, en gelijk een bandenpomp, blaaspistool en 10m slang. Ik heb het gisteravond besteld dus ik verwacht het morgen binnen. Dan kan ik het dit weekend uitproberen en mijn ervaringen met jullie delen.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Let er wel op dat een dB(A) schaal logaritmisch is. Een verandering van 3 dB(A) is voor het menselijk oor maar net vast te stellen. Pas een verschil van 5 dB(A) is goed waarneembaar. En een geluid met een 10 dB(A) lager niveau horen we als half zo luid.

Ik weet niet beter dan dat 3dB verhoging een verdubbeling is, 10dB is een factor 10
 

Richardoe

Actieve deelnemer
29 mrt 2014
103
0
Omg. Groningen
hout-kado.nl
Volgens mij is het voor een mens bij 10db inderdaad een verdubbeling qua volume belevind. De verdubbeling bij 3db gaat er volgens mij over dat je dubbel vermogen nodig hebt voor het genereren van 3db extra bij een versterker bijvoorbeeld.

Maar is al een tijdje terug dat ik me daar in verdiept heb.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Allemaal niet zo belangrijk maar vele jaren was ik distributeur in de professionele audio en video omgeving en heb vele audio meters ( en veel meer) verkocht aan de omroepen. Commercials werden tot voor een aantal jaren terug gecomprimeerd binnen 3 DB onder het maximale niveau wat door de Ster geaccepteerd om zo hard mogelijk over te komen, dus een paar tienden DB verschil hoor je wel degelijk
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Commercials werden tot voor een aantal jaren terug gecomprimeerd binnen 3 DB onder het maximale niveau wat door de Ster geaccepteerd om zo hard mogelijk over te komen, dus een paar tienden DB verschil hoor je wel degelijk
// Offtopic Weet je dat zeker ? De maximale uitstuurniveau's van een commercial en een programma zijn namelijk gelijk (0dB). Commercials halen juist de niveau's van het "midden" naar boven (het verschil tussen hard en zacht weghalen) , wat in programma's de stillere passages zijn om zo hard mogelijk over te komen. Veel TV's (merken) hebben daar tegenwoordig een system voor om dat teniet te doen. Heeft ooit een artikel over in "ProAudio" gestaan begin deze eeuw.


decibels.JPG

Bron : Preventiezakboekje 2015
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Topic schiet zo uit de bocht maar ja
dat van het maximale uitstuurniveau klopt helemaal. Commercials gingen tot -3, programma een stuk lager waardoor commercials gemiddeld veel luider waren. Dit weet ik 100% zeker maar dit strookt dus niet met de gedachte dat het verschil van een paar DB niet hoorbaar zou zijn.
Dit fenomeen was buitengewoon irritant voor de kijker / luisteraar. Daarom is met sterke inbreng van Nederland een nieuwe loudness norm door de EBU ( European broadcasting Union ) verordonneerd waarbij het dynamisch bereik van commercials een stuk groter moest worden waardoor de luidheid perceptie omlaag ging en het verschil met de gewone uitzending een stuk lager werd.
Voor dit doel verkocht ik ( onder meer) loudness meters die over tijd de gemiddelde luidheid registreerde. Commercials die niet aan de norm voldoen worden door de STER geweigerd, dure grap. In de uitzendstraat zitten overigens limiters.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Schiet me nu te binnen: jouw lijstje refereert waarschijnlijk aan een toon met een niveau, vervolgens even niets en dan een toon 1 dB hoger, dan kan ik me er iets bij voorstellen. Ik heb het over een audiofragment, in een fragment hoor je een dB verschil zeer goed
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Gezien het antwoord op mijn vraag lastig lijkt moest het maar eens uitgetest worden. Bestelling geplaatst dus :) de betreffende compressor inclusief de betreffende slagmoersleutel, en gelijk een bandenpomp, blaaspistool en 10m slang. Ik heb het gisteravond besteld dus ik verwacht het morgen binnen. Dan kan ik het dit weekend uitproberen en mijn ervaringen met jullie delen.

We zijn benieuwd naar je ervaringen.
Nog even een tip: Let bij slangen even op de binnendiameter. De zwarte rubber slangen zijn groter dan de blauwe spiraalslangen. Dat ga je merken met je luchtvolume. Voor blaaswerk en band oppompen geen probleem maar voor bv een straalpistool wel. Kan ook effect hebben op je slagmoersleutel maar daar heb ik geen ervaring mee.

Mijn compressor staat onder de werktafel. Als hij veel ingezet wordt krijg je wel wat warmte ophoping. Daarom heb ik er een kleine ventilator bijgeplaatst die dan extra koellucht aanvoert. Op de compressor zit een regelaar en vochtafscheider. Van daar loopt een slang naar de voorkant van mijn werktafel met een losse drukregelaar+vernevelaar+ 3-weg verdeler. Dan kan je makkelijk je instellingen doen en 3 apparaten aansluiten :)
 

Marcus84

Nieuw lid
27 aug 2015
21
5
Boxtel
Benieuwd naar de ervaring met de compressor.
Een slagmoersleutel gebruikt erg veel lucht en heeft bij een hoog luchtverbruik wel constante druk nodig.
Mijn grote compressor met 380V motor en 200L tank heeft nog moeite om de slagmoersleutel bij te houden op maximale druk.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik had gehoopt dat hij vandaag geleverd zou worden (levering bijna altijd binnen 48 uur stellen ze), maar tot op heden nog niets gehoord. Dus mijn ervaringen zullen in de loop van volgende week (hoop ik) hier gepost worden.

@Reinier: Ik heb inderdaad bewust een dikke rubberen slang besteld, ipv de spiraalslangetjes. Dat draagt zeker bij aan de weerstand die de lucht ondervindt, dus dat zal vast effect hebben op hoe de slagmoersleutel gaat functioneren, al weet ik niet of dat effect echt goed merkbaar zou zijn.

@Marcus: Mijn compressor hoeft de sleutel ook niet bij te houden, maar moet gewoon af en toe paraat staan om 1 moer los te draaien. als hij die los krijgt en ik moet tussendoor even wachten vind ik dat niet zo'n ramp. Bij hobby gebruik mag dat. Mijns inziens hoeft hij maar een paar rake klappen uit te delen om de moer/bout los te krijgen. Daarna heeft hij weinig kracht nodig om hem er helemaal uit te draaien. En daarbij heb ik eens rondgekeken op het internet, en je hebt slagmoersleutels die veel meer lucht verbruiken (volgens de specs tenminste) als de sleutel die ik nu bij HBM heb besteld. Dat geeft mij hoop, maar ik ben ook nog niet overtuigd.

En werkt het niet, dan heb ik een slagmoersleutel in de aanbieding ;)
 
P

Pel

Guest
Ik heb toch nog enkele vragen wat het gebruik van de compressor betreft. In de handleiding van de compressor staat dat de olie ververst moet worden na 100 bedrijfsuren , gebruik API CC/SC SAE 40 minerale olie, voor koude klimaten wordt API CC/SC SAE 20 aanbevolen. Heb dit gegoogeld maar kan de olie nergens vinden, ik vond wel deze compressorolie van Kroon, kan ik die ook gebruiken om bij te vullen als er te weinig olie in zit?

@Atmoz, je bent mij helemaal geen dank verschuldigd, aangezien ik een vraag op het forum stelde, waar ik, tevens jij en vele forumleden veel info hebben verkregen. Daarom is dit ook zo'n fijn leerzaam forum waar met respect met elkaar wordt gecommuniceerd.

Groet Pel.

02218__44233_zoom.jpg
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Ik heb toch nog enkele vragen wat het gebruik van de compressor betreft. In de handleiding van de compressor staat dat de olie ververst moet worden na 100 bedrijfsuren , gebruik API CC/SC SAE 40 minerale olie, voor koude klimaten wordt API CC/SC SAE 20 aanbevolen. Heb dit gegoogeld maar kan de olie nergens vinden, ik vond wel deze compressorolie van Kroon, kan ik die ook gebruiken om bij te vullen als er te weinig olie in zit?

@Atmoz, je bent mij helemaal geen dank verschuldigd, aangezien ik een vraag op het forum stelde, waar ik, tevens jij en vele forumleden veel info hebben verkregen. Daarom is dit ook zo'n fijn leerzaam forum waar met respect met elkaar wordt gecommuniceerd.

Groet Pel.

Bekijk bijlage 58919


Pel, je hebt helemaal gelijk :eek: Het is ook een fijn en leerzaam forum :cool:

Misschien heb je hier wat aan?
https://www.compressorcenter.nl/category/212088/compressorolie.html

Ook handig die gratis verzending..

Gr,

Atmoz
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.603
Die compressorolie van kroon kan je prima gebruiken. Als je de olie netjes op peil houd en afhankelijk van het gebruik een of twee keer per jaar ververst ga je lang plezier hebben van je compressor. De meeste compressoren lopen op een hoop door gebrek aan olie.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik denk dat 9/10 compressoren voor in- en om het huis nooit nieuwe olie te zien krijgen...? Ik zou hier dus nooit aan gedacht hebben voor het lezen van dit forum.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
API SF/CC is een codering voor brandstofmotoren. SF voor benzine en CC voor dieselmotoren. Komt van de API (American Petroleum Institute). De Japanse JASO is hier een tegenhanger van. Je komt deze coderingen vaak tegen, maar in de praktijk koop je eigenlijk nooit olie met een verouderde norm. Auto's en motoren worden continu doorontwikkeld, en de olieclassificering gaat hier in mee.

http://www.api.org/products-and-ser...ies-and-documents/oil-categories#tab_gasoline

SAE 40 is de aanduiding voor de viscositeit. Het betreft een zogenaamde monograde olie, oftewel je olie heeft 1 temperatuurbereik. Olie voor in auto's zijn meestal multigrade, die hebben meerdere temperatuurbereiken. Dan krijg je twee waardes, bijvoorbeeld 5W40. Dat heeft te maken met het feit dat olie dunner wordt als deze warmer wordt. Bij een koude start is olie dikker, maar wil je wel dat de eigenschappen blijven bestaan. Anders zou bij elke koude start je motor bovenmatig slijten tot die warm is.

Vroeger had je nog een zomer en winter olie, en vaak ook nog een luchtfilterinlaat die naar voren of achter gedraaid moest worden. Dat is tegenwoordig allemaal niet meer nodig met de multigrade olie.

Voor een compressor, of elke andere stationaire motor die niet in deze extreme omstandigheden hoeft te functioneren, volstaat nog steeds de monograde olie.

Dat een fabrikant op geeft dat de olie mineraal moet zijn is zeldzaam, de meeste semi synthetische en vol synthetische olieën voldoen uitstekend. Alhoewel bijvoorbeeld de veerbollen van een Citroën nog op minerale olie werken, evenals de Magura remmen op een fiets.

De Kroon olie die je aanhaalt is prima te gebruiken, ik zou wel de H68 nemen. Die is wat dunner als de H100, de compressor zal wel wat kouder staan in de schuur, dan start die wat makkelijker.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.603
Die iso 100 olie van kroon vertaald als sae 30. Tussen de twee opgeven waardes in .
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Zojuist is mijn bestelling van HBM gearriveerd: de 25 liter low noise compressor, inclusief een dikke rubberen slang, blaaspistool, bandenpomp en de slagmoersleutel. Met het bevestigingen van de wielen ging ik wel even twijfelen aan de kwaliteit. Het 'zwenk'wieltje zwenkt niet op de betonnen ondergrond in mijn garage. En de 2 zijwielen zitten er behoorlijk los op, zodat die wat wiebelen. Maargoed, daar zou ik zelf nog altijd iets aan kunnen doen als ik dat wil. Dat zie ik nog wel.

Ik heb gelijk even alles uitgetest. De compressor loopt echt heel stil. Ik was aan het proberen op welke druk hij weer begon te lopen door druk af te laten via het blaaspistool, en ik had helemaal niet in de gaten dat hij weer liep omdat het geluid van het blaaspistool de compressor overstemde.

Het spannendste was uiteraard de slagmoersleutel. Ik heb gelijk de proef op de som genomen bij een wiel van de camper. Het begon een beetje teleurstellend, er kwam geen beweging in. Toen de druk echter verder afgelopen was en de compressor weer helemaal op ging pompen naar zijn maximale druk ging hij gauw genoeg los! Ik moet dus nog even kijken of ik de pressostaat zo in kan stellen dat de compressor eerder weer begint te lopen, zodat de druk nooit lager dan (bijvoorbeeld) 7 bar kan worden. Ik zag wel al in het boekje dat dat mogelijk was, maar daar heb ik vandaag geen tijd meer voor dus op dat testje moeten we nog even wachten. Met de ervaring van net verwacht ik dat ik dan de moeren wel losgerammeld krijg, al moet ik waarschijnlijk wel tussendoor wachten tot de ketel weer gevuld is.

Al met al ben ik blij met mijn nieuwe speeltje!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.