losse motor voor afzuiging

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Voor de afzuiging van houtstof wil ik een cyclone toepassen in combinatie met een losse afzuigmotor. Aanleiding hiervoor is dat mijn bouwstofzuiger niet voldoende kracht heeft (Karcher A2234, 1200W, ongeveer 70l/s) en ik het zonde vind van mijn stofzuigerzakken.

Beide wil ik inbouwen in een kast onder mijn werkbank met aan de onderzijde een (luchtdichte) lade om het houtstof in op te vangen. Wie weet een goed adres (mag ook buiten Nederland) waar ik een losse afzuigmotor kan vinden? Ongeveer een half pk lijkt me voldoende, maar laat me graag adviseren.

De uitlaat van de motor staan in verbinding met de buitenlucht en krijgen aan de buitenzijde een filter. Daarmee komt het restant aan houtstof niet in de schuur terecht.

ps ik heb overigens geen krachtstroom aansluiting...
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bedoel je een systeem om op je draagbaar gereedschap aan te sluiten?
70 l/sec is meer dan een Festool CT26 voor dezelfde kracht, lijkt me raar dat die niet genoeg zuigt. Het zal vooral een kwestie zijn van onderdruk.
Je moet wel opletten dat je voor een LVHP zuiger gaat (laag volume, hoge druk) en niet voor een HVLP (hoog volume, lage druk)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
@Meuleman: Welke cycloon heb je hierbij gebruikt? Verwerkt de afzuiging zonder cycloon ook grovere deeltjes dan stof (van frees en draaibank)?
Misschien dat je een foto kunt uploaden van je opstelling.
Pieter
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bedoel je misschien zoiets: http://www.hbm-machines.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=1108
Gebruik ik zelf ook in combinatie met een cycloon en bevalt me prima.

Juist niet denk ik, die zuiger geeft een hoog volume maar een lage druk. Werkt enkel op buizen van 100mm diameter en dikker.
ik heb de indruk dat Peter het heeft over het koppelen van draagbaar gereedschap met slangen van 36-50mm, daar heb je een hoge druk voor nodig, anders valt alle zuigkracht weg.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Inderdaad @Benchworks, het gaat zowel om een 50mm aansluiting van zaagtafel én om diverse festool op 36mm. Dus geen 100mm (ook niet van plan)
Is het niet zo dat als ik de HBM machine op deze machines aansluit dat er wel voldoende druk is.

Anders altijd nog het alternatief van mijn huidige stofzuiger met de cyclone. Alleen kost dat meer ruimte om in te bouwen. De oplossing van HBM vind ik in dat opzicht geschikter.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Zal absoluut niet werken, mijn kapex staat op mijn afzuigcicuit aangesloten met een 50mm slang aan een 2pk turbine . En dat werkt zeer slecht ook al sluit ik alle andere kleppen.
 

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
Dus? Kom je dan uit bij een LVHP zuiger? Ik kan ze 123 niet zo snel vinden. En daarmee blijft mijn vraag nog even staan. Wie weet raad?
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ik denk ook dat alleen een stofzuiger dunne buizen van 32mm aankan.

@Meuleman: Ik zag het album van je interessante installatie ( http://woodworking.nl/album.php?albumid=11 ).
Hoe zit dat met de Oneida cycloon heeft die nu een Neutral Vane, dit is een toevooerbuis die in de cycloon komt, of is die gelijk met de buitenkant gesneden?
In de praktijk maakt het waarschijnlijk weinig uit, als ik Bill Pentz zijn rekenblad ( http://billpentz.com/woodworking/cyclone/staticcalc.xls ) mag geloven dan geven de twee extra bochten in flexibel, voor en achter de cycloon, drie maal meer drukverlies dan de volledige cycloon.
 
Laatst bewerkt:

Meuleman

Nieuw lid
5 sep 2008
23
0
Zutphen
Ik denk ook dat alleen een stofzuiger dunne buizen van 32mm aankan.

@Meuleman: Ik zag het album van je interessante installatie ( http://woodworking.nl/album.php?albumid=11 ).
Hoe zit dat met de Oneida cycloon heeft die nu een Neutral Vane, dit is een toevooerbuis die in de cycloon komt, of is die gelijk met de buitenkant gesneden?
In de praktijk maakt het waarschijnlijk weinig uit, als ik Bill Pentz zijn rekenblad ( http://billpentz.com/woodworking/cyclone/staticcalc.xls ) mag geloven dan geven de twee extra bochten in flexibel, voor en achter de cycloon, drie maal meer drukverlies dan de volledige cycloon.

Hoe het met de Oneida zit weet ik niet. Wat ik gebruik is de Clear Vue Cyclone en daar komt de toevoerbuis in de cycloon uit. (Naast de buis die naar boven gaat). Overigens vraag ik me af af bochten voor en na de cyloon dezelfde invloed hebben op de kwaliteit van afzuiging.
Ik gebruik voor koppeling aan de machines zeer flexibele buis en als daar een een scherpe lus naar beneden in zit willen er wel eens snippers van de vlakbank in blijven liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.