Douglas hout vs meranti

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik wil in het voorjaar een geisoleerde houtskelet schuurmaken. Nu wil ik de buitenkant vertikaal afwerken met douglas hout. Wat me opvoel is dat de duurzaamheid klasse van Douglas gelijk//hoger is dan light red meranti. Wat volgens mij de gangbare meranti is die je koopt. Dus is vroeg me af. Kan ik de deuren van mijn schuur ook niet beter van Douglas maken? Aangezien douglas ook maar 1/3 van de prijs van maranti. Nu is duurzaamheid klasse niet de enige eigenschap die hout geschikt maakt voor het maken van buitendeuren. Maar kon nog niks vinden waarom douglas af zou vallen. Dus daarom vraag ik het hier even.

Bedankt!
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Wat ik weet is dat kozijnen, dorpels, en deur(constructie)stijlen, vaak van meranti gemaakt worden. Duurzaamheid is ook hoe je het hout gaat toepassen op bv de natte noordoostelijk kant. En hoe de verluchting op die plek is. Dit gaat als het tegenzit ± 25 jaar mee. Bovendien vind ik de kwaliteit meranti niet bijzonder tegenwoordig, het zijn vaak verlijmde stukken. Dus een groot overstek van het dak, regengootjes, druprandjes en goede houtbescherming, olie, verf, teer , en het blijft zo 100 jaar staan.
 

mhermsen

Actieve deelnemer
27 apr 2009
29
0
Utrecht
al eens aan robinia gedacht?

Mijn hele schuur is van onbehandeld robinia en na 11 jaar nog net zo netjes... alleen wat grijzer

marco
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.758
731
Enschede, Twente
Inlands Douglas is wel wat anders an Oregon Pine. Grover van draad, met meer knoesten, de kleur is geliger en het is minder stabiel. Ik heb ooit deuren laten maken van massief Douglas en dat was geen goed idee - trokken heel erg krom.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Inlands Douglas is wel wat anders an Oregon Pine. Grover van draad, met meer knoesten, de kleur is geliger en het is minder stabiel. Ik heb ooit deuren laten maken van massief Douglas en dat was geen goed idee - trokken heel erg krom.

Dus je moet het wel echt lamineren. Das dan wel behoorlijk extra werk.
 

tuoh

Oud hout
Dus je moet het wel echt lamineren. Das dan wel behoorlijk extra werk.

Nee, je moet op zoek naar Oregon Pine, de handelsnaam voor geimporteerd (Amerikaans) Douglas. Dit hout is stabieler en duurzamer dan het hier ten lande gegroeid Douglashout. Dit laatste is prima voor timmerwerk maar daar stopt het ook mee.
Lariks en RNG (Rood Noords Grenen) zijn ook geschikte houtsoorten, als ze niet te snel gegroeid zijn tenminste, het hout moet wel een zeker soortelijk gewicht hebben, te licht van gewicht is niet goed.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
913
316
Ik ben nieuw, dus struin ik alles af naar mooie ideeën en nu wil ik eigenlijk het houtskelet wel eens zien, best wel nieuwsgierig naar.
Douglas, inlandse, is i.d.d. goed timmerhout. Dit schuurtje voor stro en hooi gaat mij overleven zonder een spatje teer o.i.d.

DSCF9625.jpg
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Waarom niet meteen van teak of olijfhout?

Deze grote deuren hangen al 17 jaar in mijn houthok, 12 jaar op het zuiden en na verhuizing 5 jaar op zuidwesten. Stijlen en dorpels van inlands Douglas vulling robinia. Ik had niet genoeg breed hout en heb de stijlen gelijmd, zoals kunt zien als je goed kijkt. Na verhuizing vond ik de deuren wat verweerd en heb er alsnog een grijs-groen spulletje op gesmeerd, vandaar de gelijkmatige kleur.
Ik verwacht de komende decennia geen problemen.

20170302_160605.jpg20170302_161004.jpg
 

michielvl

Nieuw lid
13 jan 2015
12
2
friesland
De levensduur van hout dat je buiten toepast, hangt meer af van de manier waarop je het verwerkt, dan van de houtsoort. Als je de constructie zo detailleert dat het hout kan drogen, gaat het eindeloos mee. Als er plaatsen zijn waar het nat blijft, gaat elke houtsoort eraan.
Er staat mij een verhaal bij dat in Twente boerenschuren vaak betimmerd werden met populieren. Dat was goedkoop denk ik. De buitenzijde bleef prima doordat er wind doorheen woei. Uiteindelijk ging de bekleding eraan doordat het vanuit de binnenkant werd opgevreten door insecten.

Je kunt dus prima douglas gebruiken mits je de details zo uitvoert dat het hout kan drogen. Daarvoor hoef je dus geen tropisch bos te kappen en met een rokend schip over de oceaan te varen.
Alternatieven zijn (gewaterd) lariks (duurzamer dan douglas), of (inlands) red cedar (licht, mooi). Of eiken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.