Mooie werktafel / freestafel

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Hier een leuk filmpje over mijn frees / werk tafel. Het is helaas geen "making off" omdat ik het in elkaar zetten van mijn werkbank niet heb opgenomen. Maar wel probeer ik uit te leggen hoe ik het gedaan heb en welke accessoires ik met name gebruik.


Voor de doorgewinterde woodworker vast geen openbaringen maar wellicht toch leuk om te bekijken.

Groeten

Dennis
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Heel mooi gemaakt. Ik ga mijn incra ls met t-tracks monteren. Zo wil ik hem ook nog gebruiken als geleider voor mijn zaagtafel.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Voor de doorgewinterde woodworker vast geen openbaringen maar wellicht toch leuk om te bekijken.

Kleine opmerking alleen nog, zagen doe je niet met handschoenen aan! Je loopt dan het gevaar dat als je al nét je zaagblad raakt je hand in de zaag getrokken wordt in plaats van dat je er met een klein sneetje vanaf komt.

maar dat is zoals ik het geleerd hebt ;-)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Kleine opmerking alleen nog, zagen doe je niet met handschoenen aan! Je loopt dan het gevaar dat als je al nét je zaagblad raakt je hand in de zaag getrokken wordt in plaats van dat je er met een klein sneetje vanaf komt.

maar dat is zoals ik het geleerd hebt ;-)

Dat lijkt me toch een achterhaald idee. Als je zware, lederen handschoenen draagt kan ik de redenering volgen. Maar als je dunne stretch handschoenen draagt die strak zitten, gaat gewoon de handschoen kapot. Hij zou beter een beschermkap over de zaag zetten. De kap gaat al een groot deel van het risico wegnemen.
In bedrijven draagt tegenwoordig bijna iedereen handschoenen. De tijd van alles met blote handen te doen is toch ver voorbij.
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Thanks Maarten. Het is me geluk. Probleem is dat de site via safari niet mooi weergegeven wordt. Dus daar had ik die mogelijkheid niet. Via Firefox gaat het echter prima.

okay, top, graag gedaan!.


Dat lijkt me toch een achterhaald idee. Als je zware, lederen handschoenen draagt kan ik de redenering volgen. Maar als je dunne stretch handschoenen draagt die strak zitten, gaat gewoon de handschoen kapot. Hij zou beter een beschermkap over de zaag zetten. De kap gaat al een groot deel van het risico wegnemen.
In bedrijven draagt tegenwoordig bijna iedereen handschoenen. De tijd van alles met blote handen te doen is toch ver voorbij.

Ieder heeft zijn mening, ik zaag niet met handschoenen (muv de motorkettingzaag). Ga gerust je gang als jij dat wel wilt, ik vind het onverstandig, met welke handschoen dan ook.

Die kap is een goede opmerking overigens, ik zag in elk geval dat zijn spouwmes er wel braaf op zat.
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Schermafbeelding 2019-08-15 om 12.53.38.jpg

Een uitsnede van de video. En zonder handschoenen en met kap:). Ik gebruik de kap overigens 95% van de tijd. Ik ben er zo aan gewend dat het zonder ook erg intimiderend en onveilig voelt. Voor de video had ik hem er even afgehaald omdat dit het beeld te veel zou verhinderen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
okay, top, graag gedaan!.




Ieder heeft zijn mening, ik zaag niet met handschoenen (muv de motorkettingzaag). Ga gerust je gang als jij dat wel wilt, ik vind het onverstandig, met welke handschoen dan ook.

Die kap is een goede opmerking overigens, ik zag in elk geval dat zijn spouwmes er wel braaf op zat.

Bij de juiste keuze van handschoenen is er weinig extra risico. Die handschoenen zijn zo gemaakt dat ze scheuren als ze verstrikt geraken in de machine.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Wat een ontzettend gave tafel en goede uitleg over de microjig klemmen. Ik ben van plan om later dit jaar/begin volgend jaar te starten met het bouwen van een werkbank uit standaard constructie vuren en was daarin van plan om een bankschroef aan te brengen. Na het zien van jouw filmpje denk ik dat ik jouw idee overneem met de microjig klemmen. Enige nadeel dat ik heb is dat de werkbank tegen de muur aan staat en ik dus niet zoveel er voor voel om de hele voorkant zo uit te voeren. Daarbij is mijn schuurtje nog een stuk kleiner dan wat ik hier zie. :) En mooie spulletjes, vooral dat Incra wonderfence. :) Ga me abboneren op je kanaal.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.