Klein vaasje uit gouden regen

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Pasgeleden was ik bij Boudewijn Rossy van Radius Noord-Holland omdat hij een stuk rondstaal voor me had geregeld. Ik kreeg onder andere een stammetje gouden regen mee, al volledig gedroogd.

Ik wilde al een tijdje iets draaien voor mijn oude peettante en deze gouden regen was erg mooi daarvoor. Even wat gegevens over het hout opgezocht, want ik wist alleen dat het giftig is. Ik stond verbaasd dat het zo kneiterhard is!

Omdat het stammetje niet heel dik was moest het vaasje wat ranker worden. Ik draai nog niet zo lang, dus het was gelijk een goede oefening. En ik moet toch echt wat meer oefenen heb ik gemerkt :D. Na eerst de buitenkant ruw gedraaid te hebben ben ik gaan uithollen. Eerst uitgeboord met een houtboor (een gewone, want mijn forstnerboren komen niet diep genoeg en ik kan die niet verlengen), daarna verder uitgehold met de Termite. Vervolgens geschuurd tot korrel 2000 en afgewerkt met high friction polish.

Daarna wilde ik de buitenkant gaan afmaken en de voet vormen, maar bij het uithollen bleek het stammetje verschoven te zijn :mad:. Vandaar mijn opmerking dat ik meer moet oefenen. Dat geldt ook voor het kleine "priegelwerk" zoal een klein randje, richeltje enzovoort. Tijdens het draaien kwam ik een paar kleine scheurtjes tegen die ik met CA lijm heb hersteld. Uiteindelijk ook de buitenkant geschuurd tot korrel 2000 en afgewerkt met high friction polish.

Het vaasje is uiteindelijk net geen 190mm hoog en op de rand 49mm geworden. De verhoudingen heb ik puur op gevoel gedaan, ik hoop (en vind zelf van wel) dat dat gelukt is. Graag hoor ik jullie kritiek, op- en aanmerkingen. Soory voor de "op-zijn-kant" foto's. Ik weet niet hoe ik die recht kan krijgen.

20160318_112146.jpg20160318_112233.jpg
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Mooie vaasje en mooi afgewerkt.


Zie ik daar een R1100RT op de foto's in de achtergrond :confused:
Ja, dat zie je goed. Een aantal jaren met veel plezier door weer en wind (en zelfs sneeuw) gereden. Toen mijn vrouw hoogzwanger was van de eerste ben ik stapvoets onderuit gegaan door ijs in de bocht. Resultaat: 2 maanden thuis met een gescheurde enkelband. Daarna weer opgestapt, maar wel de beslissing genomen om voorlopig af te stappen. Gelukkig in hout een leuke vervangende hobby gevonden :D

@Nico: bedankt voor je hulp!
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Ik heb ook jarenlang winter/zomer gereden, +/- 35000km per jaar. De laatste 7 jaar van mijn beroepsleven had ik een bedrijfswagen en was motorrijden meer iets voor het weekend. Sinds ik gepensioneerd ben heb ik de draad weer opgepikt, niet meer voor alle verplaatsingen maar meer als hobby. Naast het houtdraaien natuurlijk :D.

Meteen weet je ook waar de RT in PaulRT vandaan komt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.