er blijkt nog een groter probleem te zijn met mijn vlak en vandiktbank

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Het probleem met de scheve rol is opgelost (zie onderstaande link)

Maar nu blijkt het lager van de rol met messen kapot te zijn.

Het is een soort druk/sliplager, het zorgt ervoor dan bij vlakken de rollen niet meedraaien.

Het losse lager is nog leverbaar maar dat gaat toch niet passen blijkt nu.

Heeft iemand hier nog een oplossing voor? er zijn geen onderdelen meer leverbaar.

Het vastlassen van de poelie lijkt mij niet veilig, want dan is ook de slip mogelijkheid weg.


link http://www.woodworking.nl/showthread.php?16747-hulp-gevraag-bij-vlak-en-vandiktebank-metabo-adh-1626
 

Bijlagen

  • PICT2753.jpg
    PICT2753.jpg
    29,9 KB · Weergaven: 466
  • PICT2752.jpg
    PICT2752.jpg
    26,4 KB · Weergaven: 463
  • PICT2755.jpg
    PICT2755.jpg
    35,8 KB · Weergaven: 464

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Ik heb ze zojuist een mailtje gestuurd, of hij ook echt nog leverbaar is.

en ik hou jullie op de hoogte
 

rows

Nieuw lid
25 jan 2016
14
0
Heb je de maten van het originele lager? Kans is namelijk erg groot dat je deze gewoon van SKF kan bestellen. Ik begrijp overigens niet wat je bedoelt met: Het losse lager is nog leverbaar maar dat gaat toch niet passen blijkt nu.??
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
het lager en de poelie zijn uit een stuk, er staat een nummer op het lager, ik had al een nieuw lager opgehaald.

bij het demonteren blijkt dat het lager en de poelie uit een stuk zijn.


Heb je de maten van het originele lager? Kans is namelijk erg groot dat je deze gewoon van SKF kan bestellen. Ik begrijp overigens niet wat je bedoelt met: Het losse lager is nog leverbaar maar dat gaat toch niet passen blijkt nu.??
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Hoe het een en ander precies werkt is me niet geheel duidelijk. Als ik het zo zie, gebruiken ze een kogellager, maar hebben ze de kooi vervangen door een kooi die aan de poelie vastzit. Maar dan krijg je de binnenring er nooit meer in. Ik wil best met je meedenken, maar ik mis informatie. Meer foto's en een zo goed mogelijke beschrijving van alle onderdelen en hun werking. De kooi die nu uitgeslagen is, kan je eventueel oplassen en dan nieuwe gaten boren. Het lager schijnt de 629zr te zijn . Dit is een diepgroefkogellager. Ik zou een versie met kunststof binnenkooi kopen. Die is makkelijker te demonteren. Bij het lagerboertje 2,5 euro in de btw.
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
alvast voor het meedenken chevy 66,
misschien wordt het duidelijker bij het bekijken van deze link.

http://heiko-rech.de/werkstatt/adh.php?seite=2




Hoe het een en ander precies werkt is me niet geheel duidelijk. Als ik het zo zie, gebruiken ze een kogellager, maar hebben ze de kooi vervangen door een kooi die aan de poelie vastzit. Maar dan krijg je de binnenring er nooit meer in. Ik wil best met je meedenken, maar ik mis informatie. Meer foto's en een zo goed mogelijke beschrijving van alle onderdelen en hun werking. De kooi die nu uitgeslagen is, kan je eventueel oplassen en dan nieuwe gaten boren. Het lager schijnt de 629zr te zijn . Dit is een diepgroefkogellager. Ik zou een versie met kunststof binnenkooi kopen. Die is makkelijker te demonteren. Bij het lagerboertje 2,5 euro in de btw.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Die was ik ook al tegengekomen, maar hij beschrijft niet wat er nu precies in jouw kapotte onderdeel moet gebeuren. Het meenemen, gebeurt dat puur door de wrijving tussen de poelies? Je duwt met de plaat die aan de hendel zit, op de buitenring van het lager? De kogels lopen zonder lager binnenring direct op de as? Op de plaatjes leek het nog een heel lager, maar hij is maar 28mm. In de poelie, zit daar ook nog iets van een glijlager in, of loopt hij direkt op de as?
 

Philipp-Brunke

Actieve deelnemer
11 sep 2013
52
0
36
Zeeland
Er mist hier en daar een beetje informatie idd!.

Zoals ik het nu kan beoordelen is het idd een schuifpoli die word ingeschakeld maar hoe dit precies werkt zou ik ook niet 1.2.3 weten wat we hebben daar niet echt foto's van!.
Wellicht is het gewoon kwestie van nieuwe onderdeel zoeken bestellen en erin zetten!.
Mocht dit het niet zijn en het onderdeel gelast moet worden of gedraaid moet worden moet je het even laten weten misschien kan ik je dan verder helpen!.

Groeten en succes
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
ik zal nog even wat meer foto's maken, ik heb een mailtje gestuurd naar engeland, op een website stond het onderdeel nog, maar was natuurlijk niet meer leverbaar.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Waar woon je? Ik ken een "mannetje" tussen Apeldoorn en Zwolle en die maakt zo ongeveer alles op metaalgebied wat niet meer leverbaar is. Jouw probleem is me niet helemaal duidelijk, maar vooral op het gebied van lagers en dergelijke kan hij heel veel. Niet te lang wachten want hij is 84.
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
ik woon in zuid oost groningen dus niet echt in de buurt

in de poelie zelf zit ook een lager, ik heb nog wat foto's gemaakt.

je zet de hendel om zodat er druk op de poelie komt, en dan neemt de as met de messen hem mee.

is het zo wat duidelijker voor jullie?

alvast weer bedankt voor het meedenken
 

Bijlagen

  • IMG_3825.jpg
    IMG_3825.jpg
    58,4 KB · Weergaven: 125
  • IMG_3826.jpg
    IMG_3826.jpg
    81,4 KB · Weergaven: 125
  • IMG_3827.jpg
    IMG_3827.jpg
    98,8 KB · Weergaven: 126
  • IMG_3828.jpg
    IMG_3828.jpg
    79 KB · Weergaven: 125

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Op de foto's op de duitse webside lijkt het lager compleet met binnenring geplaatst te zijn. Dit is alleen mogelijk als de originele kooi die de lagers positioneerd verwijderd wordt. Er moet dan een manier zijn waarop je de kooi van de poelie in het lager kan krijgen. Op je laatste foto staan geen kogels en het kleine busje wat je ziet is dat de originele binnenring van het lager?
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
klopt het kleine busje is de binnenring, en die zit dan ook klem op de as.

de binnenkant van het lager is zover versleten dat de gaten van de kogels ovaal zijn.




Op de foto's op de duitse webside lijkt het lager compleet met binnenring geplaatst te zijn. Dit is alleen mogelijk als de originele kooi die de lagers positioneerd verwijderd wordt. Er moet dan een manier zijn waarop je de kooi van de poelie in het lager kan krijgen. Op je laatste foto staan geen kogels en het kleine busje wat je ziet is dat de originele binnenring van het lager?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Je hebt al een nieuw lager. Sloop van een kant de stofring eruit. Sloop de kooi eruit die de lagers op afstand van elkaar houd. Nu moet je het poeliegebeuren kunnen monteren.
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Wellicht mosterd na de maaltijd en allang bekend, maar als het de Metabo ADH 1626 betreft dan gaat het volgens de tekening (klik) om het onderdeel met stuknummer 55. Naam van dit onderdeel is dan "BELT PULLEY CPL" en heeft dan onderdeelnummer (partno. ) 316016230

een van de weinige waar het er op lijkt dat het onderdeel nog te bestellen is, is deze (klik). £41.37, maar hier heb je volgens mij al een mailtje naar gestuurd.

Misschien ook nog

http://nahradni-dily-naradi.cz/adh-...-316016230-metabo-pro-magnum-1-601627001.html (59,28 €)
http://www.opt.ru/goods/view/1052893 (1726 roebel)
http://www.weden.eu/Metabo-Riemenscheibe-vollst

geen van allen echt hoopgevend, maar misschien zet het je op een (ander) spoor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.