Aankoop tips Zaagtafel,,

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Beste mensen,,

Er is al veel over geschreven, maar de antwoorden stonden er niet bij ivm wat keuzes die ik liever maak

Ik ben aan het kijken voor een zaagtafel.. niet al te groot ivm ruimte in het onderhuis.

Mijn ideeen zijn:

CS70 complete tafel ,voordeel opklapbaar en ik heb al veel festool dus te combineren ,, nadeel mischien toch wel opklapbaar(minder stabiel) en alu blad?

Flottjet 200 degelijke machine lijkt mij en nog niet zo groot en een op te klappen zijtafel/roltafel voor meer oppervlakte/afkorten ,, stalen blad, nadeel,, mischien formaat
scheppach 4010 complete tafel en op te klappen blad,, ziet er best goed uit,, nadeel evt alu blad en vaste grote?

ik hoor heel graag jullie idee en liever nog ervaring..

butget loopt uiteraard uiteen een zal voor de degelijke machines zo rond de 500€ zijn en de cs70 en 4010 al snel 1000 tot 1800€.

ik hoor graag jullie ideen over een zaag

groet robert
 
Laatst bewerkt:

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
Laat het gereedschap meegroeien met je eigen vaardigheden en het resultaat dat je ervan verwacht. Sommige machines verdien je letterlijk met een paar klussen terug.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
bedankt voor de wijze woorden boktor,

maar tja,, nu nog een richting op tot aankoop hahah.. verder nog ervaring tips?
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik heb zo'n Scheppach. Hij bevalt mij prima. Omdat de roltafel er gemakkelijk af kan en de tafelverbreding inklapbaar is en ik er een wielstel bij heb is deze grote zaag toch flexibel in een wat krappere werkruimte.
Hij is degelijk gebouwd en ook krachtig. Eiken balken van 8 cm zaag ik zo door :).
Volledige platen erop zagen is een behoorlijke uitdaging, maar halve platen lukt prima.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Ik heb zo'n Scheppach. Hij bevalt mij prima. Omdat de roltafel er gemakkelijk af kan en de tafelverbreding inklapbaar is en ik er een wielstel bij heb is deze grote zaag toch flexibel in een wat krappere werkruimte.
Hij is degelijk gebouwd en ook krachtig. Eiken balken van 8 cm zaag ik zo door :).
Volledige platen erop zagen is een behoorlijke uitdaging, maar halve platen lukt prima.


Bedankt Gandel,

tja voor hele platen gebruik ik nu de festool cirkelzaag los met geleider,,

maar steeds hem weer in de tafel schroeven ben ik klaar mee vandaar te kijken naar een vaste tafel..

bedankt alvast voor je uitleg.. heb je zelf ook de 4010?

groet robert
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb ook een 4010 op 400v. Gebruikt gekocht. Zaagt prima maar ik heb wel wat werk gehad om alles goed uitgelijnd te krijgen. Het zaagplezier neemt wel flink toe als je er een echt goed zaagblad op zet. Recent een Freud zaagblad erop gezet. Beter werk en motor hoeft niet zo hard te werken. Platen opdelen doe ik met de Festool t’s 55, en daarna op zaagtafel verder zagen als ik meer van 1 maat moet hebben.
 

The Woodworker

Nieuw lid
31 mei 2016
23
0
Ik heb de Festool CS50. De machine bevalt goed, de trekfunctie is erg handig. Omdat ik geen zijtafels e.d. heb, is het verwerken van platen niet mogelijk. Voor het wisselen tussen afkorten en schulpen is de geleiding wel omslachtig, dus een roltafel is wel aan te bevelen. Veel succes met de koop!
 

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.087
38
Leiden
ik heb zelf een CMS met ts55ebq en daarnaast nog een makita invalzaag. Hoef dus niks uit te bouwen. De roltafel erbij en ja je zit aan max 50mm zaagdikte. Maar dat zaag ik bijna nooit en heb een postzegelschuur. Geen uitbreidingsbladen erbij en bevalt me prima.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Bedankt Gandel,

tja voor hele platen gebruik ik nu de festool cirkelzaag los met geleider,,

maar steeds hem weer in de tafel schroeven ben ik klaar mee vandaar te kijken naar een vaste tafel..

bedankt alvast voor je uitleg.. heb je zelf ook de 4010?

groet robert

Ik heb een TS4000 van de laatste generatie. Die is identiek aan de TS4010 volgens mij. Ik heb wel de 400 volt versie en gebruik (profi) CMT zaagbladen. De zaag gaat gemakkelijk overal doorheen, en geeft een strakke zaagsnede.
Ik heb de machine gekocht bij een machinehandel en die hebben hem ter plekke afgesteld. En eerlijk gezegd heb ik er nooit wat aan veranderd :)
Het enige waar ik wel eens last van heb is de schuinverstelling van het zaagblad. Soms wil de machine niet door naar de 45 graden en dan moet ik even de zijkap loshalen en even met de stofzuiger door de machine.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Ik heb de Festool CS50. De machine bevalt goed, de trekfunctie is erg handig. Omdat ik geen zijtafels e.d. heb, is het verwerken van platen niet mogelijk. Voor het wisselen tussen afkorten en schulpen is de geleiding wel omslachtig, dus een roltafel is wel aan te bevelen. Veel succes met de koop!


En waarom niet voor de CBS 70 gegaan?
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Ik heb een TS4000 van de laatste generatie. Die is identiek aan de TS4010 volgens mij. Ik heb wel de 400 volt versie en gebruik (profi) CMT zaagbladen. De zaag gaat gemakkelijk overal doorheen, en geeft een strakke zaagsnede.
Ik heb de machine gekocht bij een machinehandel en die hebben hem ter plekke afgesteld. En eerlijk gezegd heb ik er nooit wat aan veranderd :)
Het enige waar ik wel eens last van heb is de schuinverstelling van het zaagblad. Soms wil de machine niet door naar de 45 graden en dan moet ik even de zijkap loshalen en even met de stofzuiger door de machine.

ik denk dat er idd niet veel verschil in zit idd, de vorige vertelde wel dat alles zuiver te krijgen nog een klus was,, hoe ist dat bij jou hoe zuiver en haaks is de zaag, en waarom niet voor een festool gegaan b.v
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
ik denk dat er idd niet veel verschil in zit idd, de vorige vertelde wel dat alles zuiver te krijgen nog een klus was,, hoe ist dat bij jou hoe zuiver en haaks is de zaag, en waarom niet voor een festool gegaan b.v

Zoals aangegeven heb ik me nog nooit met de afstelling bezig gehouden, maar ik kan me voorstellen dat je daar een halve dag zoet mee kan zijn. Je kunt op veel plaatsen zaken bijstellen.
De mijne heeft een digitale uitlezing o.a. voor haaksheid van het zaagblad en dat werkt perfect. De breedte geleider heeft een fijn-afstelling en dat gaat ook prima.
De haaksheid met de roltafel werkt goed genoeg voor ladekastjes e.d., maar natuurlijk zijn er betere systemen. Doordat het demontabel is lever je je altijd wat aan zuiverheid in.

Ik heb voor deze zaag gekozen omdat ik wat meer power & zaaghoogte wilde (ik had in de praktijk vaak te weinig aan 5 cm zaaghoogte). Ik zocht daarom een machine met een wat zwaardere inductiemotor en riemaandrijving. Ook was ik gewend om met een roltafel te werken en dat gemak wilde ik niet kwijt. Ook moest het niet al te groot zijn door mijn beperkte werkruimte. De scheppach was op dat moment de enige zaagtafel die ik kon vinden die aan die eisen voldeed.
 

conectra

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
210
4
Sliedrecht
Ik heb een TS4000 van de laatste generatie. Die is identiek aan de TS4010 volgens mij. Ik heb wel de 400 volt versie en gebruik (profi) CMT zaagbladen. De zaag gaat gemakkelijk overal doorheen, en geeft een strakke zaagsnede.
Ik heb de machine gekocht bij een machinehandel en die hebben hem ter plekke afgesteld. En eerlijk gezegd heb ik er nooit wat aan veranderd :)
Het enige waar ik wel eens last van heb is de schuinverstelling van het zaagblad. Soms wil de machine niet door naar de 45 graden en dan moet ik even de zijkap loshalen en even met de stofzuiger door de machine.

ok nou klinkt ook goed dus,,, er zit volgens mij idd niet veel verschil tussen de 4000 en de 4010.. lijkt me idd ook een prima machine
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Het euvel van ophopend stof heb ik ook. Ook met boven en onderafzuiging op de hbm 200. Voor schuinsfstellen gebruik ik sinds kort zo’n digitaal apparaatje wat je op tafel en zaagblad houdt (met magneet). Gister een zero clearance insert gemaakt. Uit MdF 18 mm, past zo. Er zitten nog inbus afsteldchroefjes onder. Gewoon met M6 vastzetten.
Voor inzagen heb ik wel een 210 mm blad moeten monteren om vrijloop te hebben bij starten zaag. Omhoog draaien en klaar. Uitsparing spouwmes kost iets meer tijd. Werkt echt goed voor splintervrij zagen.
Is gewoon een degelijke zaag in dit prijssegment
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.