garage als werkplaats: indeling, geluidsisolatie, stofbeheersing en elektriciteit

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Beste forumleden,
Tot nu toe voer ik mijn houtaktiviteiten uit vanuit een garage (box).
Dit met alle bijhorende uitdagingen van ruimtegebrek en de vrede bewaren met de buurtbewoners.
Ik had graag van jullie vernomen hoe jullie dit aanpakken?
Specifiek naar indeling: bijzondere tips?
Geluidsisolatie: hoe proberen jullie de overlast onder controle te houden of hoe hebben jullie geïsoleerd? Want een gewone metalen kantelpoort houdt niet echt veel lawaai tegen ...
Hoe verzorgen jullie de stofbeheersing in de werkplaats voor t geval er met een gesloten poort wordt gewerkt en er toch machines draaien?
Is een stofafzuiging op bvb een combinatiemachine effectief en haalbaar in een gesloten garagebox of moet er met bepaalde zaken rekening worden gehouden? Welke types zijn haalbaar / Wat niet?
En last but not least: de garage is niet verbonden met mijn woning en ik moet beroep doen op de daar voor handen zijnde monofase 220 volt.
Wat kan ik voorzien of aanpassen om daar een combine te zetten zonder dat ik de hele appartementsblok ervoor niet zonder stroom zet ...?
Alle tips zijn welkom en alvast hartelijk dank voor eventuele zinvolle tips!

Mvg
de Kastanjeboom
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik heb ook m’n werkplaats in de garage en die is zo ingericht dat de auto er ook in kan. Uit je bericht meen ik te verstaan dat jij een combinatiemachine wil installeren, dus die auto hoeft er bij jou niet meer bij.
Voor de isolatie heb ik met PUR schuim 50mm styropor platen tegen de garagepoort geplakt. Dat is redelijk efficiënt zowel voor geluid als warmte. Verder doe ik geen bewerkingen die veel lawaai maken buiten de werkuren. Het gebruik van handgereedschap helpt ook de geluidslast te beperken.
Als afzuiging heb ik een kleine Scheppach 1600 maar die moet maar de spanen van een kleine 260mm vlak en vandikte bank afzuigen en dat is best te doen.
Ik zou wel vooraleerst nagaan hoe zwaar de bestaande elektriciteitsaansluiting in je garage is. Als deze niet zwaar genoeg is zal je een nieuwe aansluiting moeten aanleggen en dan kan je ineens 3 fasen voorzien. Verder is het ook wijselijk om een noodverlichting te voorzien, die heeft bij mij al wel eens dienst gedaan ;).
Groetjes,
Pascal
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Beetje open deur, maar gebruik de search eens. Er is namelijk al enorm veel geschreven over (geluid)isolatie (recent nog ook over het isoleren van een zelfde soort garage deur), (fijn)stof filtering en het gebruik van gereedschappen die minder geluid produceren dan andere (zo maakt geloof ik een spiraal schaafas minder herrie dan een rechte).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Wat electriciteitsvoorziening betreft:
Punt 1
Begrijp ik het goed dat je garagebox er 1 is uit een boxencomplexje? Heb je daar dan een aparte aansluiting met eigen kWh meter? Of (waarschijnlijker) is er een gemeenschappelijke aansluiting voor al de boxen samen waarbij de verbruikskosten gelijkelijk worden omgeslagen? In dat laatste geval zal je waarschijnlijk (niet eens onredelijk) "gezeur" vrezen over je verbruik. Dat laatste zou je kunnen voorkomen door een afspraak te maken met de andere boxeigenaren en een eigen kWh meter nemen (niet een eigen officiele aansluiting want dat vergt allerlei onnodige overheadkosten, maar gewoon voor 15 euro bij bijv Conrad een conventionele kwh meter kopen. Maar eerst een afspraak met je medeboxeigenaren.

punt 2
(alleererst) om te voorkomen dat je het complexje in het donker zet, nagaan wat het max vermogen is van de (gezamenlijke?) aansluiting (waarmee is het gezekerd). Als dat zeker hoog genoeg is voor je machines en de andere boxen, kun je overwegen een (2de hands) electronische frekwentieomvormer aan te schaffen die ook omzet van 1 naar 3 fasen. Is misschien goedkoper dan een 3 fase aansluiting, verhuisbaar en qua afspraken eenvoudiger als de electr voorziening gemeenschappelijk is. Mooie bijkomstigheid is de mogelijkheid van traploze toerentalregeling voor (sommige!) machines.

punt 3
Grondkabeltje (laten) leggen vanaf je huis. Maar ja dat kan iedereen bedenken en is nogal een ingreep.

Wat het meest aantrekkleijk is hangt van de situatie af. Ik gaf maar een paar overwegingen.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Aangezien ik op dit vlak geen expert ben best eens even naar de bestaande installatie (laten) kijken.
Had zelf al na de aankoop de installatie separaat laten afzekeren maar daar is het eventueel gebrek aan performantie nog niet mee opgelost.
Toch al goede suggesties waarvoor dank.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Die tip van Pascal over noodverlichting vind ik een hele goede!
Voordat je veel gaat investeren is het misschien handig om een beetje vooruit te kijken. Is de box geschikt voor zowel machines als grotere werkstukken. Je voorraad hout/plaat materiaal, moet ook een plekje hebben etc. Is dit wel de geschikte locatie om te beginnen?

jaap
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.