Overzicht/Ranking Merken Houtbewerkingsmachines

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Hoi allen,

Heb weer eens iets gemaakt over houtbewerkingsmachines :).

Er zijn vrij veel merken houtbewerkingsmachines en als je ze (nog) niet allemaal kent kan het soms lastig zijn om er achter te komen welke merken je zou kunnen overwegen bij je zoektocht naar een nieuwe machine. Daarom dacht ik dat het wel leuk was om een overzichtje te maken van (bijna) alle merken waar je precies kunt zien voor welke doelgroep elk merk is.

Hier kun je het overzicht vinden.

Het is interactief, dus je kunt links op de kwaliteit/doelgroep klikken om alleen merken van die categorie te zien, en boven kun je filteren op alleen merken die in Europa/NA actief zijn. Onderaan staat mijn uitleg van elke categorie.

Weten jullie nog merken die toegevoegd kunnen worden? Of misschien zie je een merk dat anders gecategoriseerd moet worden?

Robbert
 

tuoh

Oud hout
Bij de professionele machines ontbreken toch wel wat serieuze merken.

- Homag groep
- Biësse
- Panhans
-Hofmann
- ACM
-Weinig
- Paul
-Paoloni
- etc....

Het zijn er in feite teveel om allemaal op te noemen. Maar deze zijn zowat de top.

Andere gerenommeerde merken zijn intussen overgenomen

- Utis
- Gubisch
-Chambon

Deze zitten nu bij Haco, als "Black Label" machines.

Ps: overigens wel een mooi initiatief, maar het gaat monnikenwerk vragen om de lijst quasi volledig te krijgen. Het aanbod is gewoon te groot.
 
Laatst bewerkt:

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Bij de professionele machines ontbreken toch wel wat serieuze merken.

- Homag groep
- Biësse
- Panhans
-Hofmann
- ACM
-Weinig
- Paul
-Paoloni
- etc....

Het zijn er in feite teveel om allemaal op te noemen. Maar deze zijn zowat de top.

Andere gerenommeerde merken zijn intussen overgenomen

- Utis
- Gubisch
-Chambon

Deze zitten nu bij Haco, als "Black Label" machines.

Ps: overigens wel een mooi initiatief, maar het gaat monnikenwerk vragen om de lijst quasi volledig te krijgen. Het aanbod is gewoon te groot.

Dank voor de professionele merken. In de echt top-merken ben ik niet zo thuis, dus ik hoopte al dat iemand daar wat toevoegingen zou doen :)

Helemaal compleet zal het wel niet worden, maar een behoorlijk aantal zou wel moeten lukken. Er blijken toch altijd weer merken te zijn dan je denkt. Bijzonder dat sommige merken toch kunnen blijven bestaan in een kleine niche, je zou verwachten dat die op een gegeven moment wel uit de markt gedrukt zouden worden door de grote spelers.
 

tuoh

Oud hout
Ja, één van de beste voorbeelden van werken in een kleine niche is Altendorf, de uitvinder van de paneelzaag.
Die bestaan enkel op het produceren van paneelzagen, maar wel van een heel hoge, en constante kwaliteit.
Er zijn tegenwoordig een paar andere merken die er gerust naast kunnen staan, of zelfs beter zijn dan het "origineel", maar eens je naam gemaakt is blijf mee in de running:p

Hetzelfde zie je ook bij de fabrikanten van kantverlijmers, ook daar zijn er diverse producenten die uitsluitend dat type machine bouwen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Helemaal compleet zal het wel niet worden, maar een behoorlijk aantal zou wel moeten lukken. Er blijken toch altijd weer merken te zijn dan je denkt. Bijzonder dat sommige merken toch kunnen blijven bestaan in een kleine niche, je zou verwachten dat die op een gegeven moment wel uit de markt gedrukt zouden worden door de grote spelers.

Ik denk dat het te maken heeft met de 'thuismarkt': als je dicht bij je (potentiële) klanten zit heb je daar meer contact mee en kun je beter inspelen op hun wensen. Ook zijn je distributiekosten dan lager. Veel van de merken die nu groot zijn, zijn ooit zo klein begonnen. Blijvend effect is ook dat op de thuismarkt de prijzen altijd lager zijn… Tenminste, als ze de draad niet kwijt raken, of overgenomen worden door een grotere broer.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ja, één van de beste voorbeelden van werken in een kleine niche is Altendorf, de uitvinder van de paneelzaag.
Die bestaan enkel op het produceren van paneelzagen, maar wel van een heel hoge, en constante kwaliteit.

De vormgeving van een Altendorf is ook nog eens voorbeeldig; echt het archetype van het product. Bij sommige merken krijg ik br**kneigingen bij het zien van de kleurstelling of de volkomen misplaatste lettering (sorry, 35 jaar in de typografie en grafische vormgeving laten sporen na). Zo zou ik nooit en te nimmer een Powermatic willen, of ze moesten custom-kleuren aanbieden : )

Martin is trouwens ook een fijne om te zien.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
De vormgeving van een Altendorf is ook nog eens voorbeeldig; echt het archetype van het product. Bij sommige merken krijg ik br**kneigingen bij het zien van de kleurstelling of de volkomen misplaatste lettering (sorry, 35 jaar in de typografie en grafische vormgeving laten sporen na). Zo zou ik nooit en te nimmer een Powermatic willen, of ze moesten custom-kleuren aanbieden : )

Martin is trouwens ook een fijne om te zien.

Altendorfs zijn inderdaad erg mooi. Toevallig heb ik net wat onderzoek naar Powermatic gedaan, en het zijn inderdaad niet de mooiste machines, maar wel zeer herkenbaar natuurlijk ('the gold standard'). De vormgeving is echt enorm Amerikaans. Moet je maar eens een promotievideo kijken, Amerikaanse marketing ten top, ergens best wel grappig.

Toch blijft die marketing kennelijk vrij belangrijk, want Powermatic en vergelijkbare merken zijn erg populair in Amerika, terwijl ze toch weinig innovatief lijken ten opzichte van Europese machines. Die cabinet saws zijn toch wat beperkter dan de kleinere paneelzagen, en ze lijken al 50 jaar precies hetzelfde gebouwd te worden. Een goed voorbeeld hoe een merk en traditie een inferieur product toch in stand kunnen houden (maar voor hoe lang?).
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Toch blijft die marketing kennelijk vrij belangrijk, want Powermatic en vergelijkbare merken zijn erg populair in Amerika, terwijl ze toch weinig innovatief lijken ten opzichte van Europese machines. Die cabinet saws zijn toch wat beperkter dan de kleinere paneelzagen, en ze lijken al 50 jaar precies hetzelfde gebouwd te worden. Een goed voorbeeld hoe een merk en traditie een inferieur product toch in stand kunnen houden (maar voor hoe lang?).

Ik denk dat het blijvend aanwezig zijn van wat toch een beperkt product is, te maken heeft met het onderwijs in de VS. In High School kun je Shop doen en daar staan dan die vreselijke machines — ga je later zelf thuis aan de slag, dan koop je wat je kent: cabinet saws, dus. Daar staat dan weer tegenover dat er in ons onderwijs helemaal geen gelegenheid is om 'maken' te beoefenen, dus waar hebben we het over…?
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Ik denk dat het blijvend aanwezig zijn van wat toch een beperkt product is, te maken heeft met het onderwijs in de VS. In High School kun je Shop doen en daar staan dan die vreselijke machines — ga je later zelf thuis aan de slag, dan koop je wat je kent: cabinet saws, dus. Daar staat dan weer tegenover dat er in ons onderwijs helemaal geen gelegenheid is om 'maken' te beoefenen, dus waar hebben we het over…?

Dat zal inderdaad wel een grote invloed hebben. Je ziet ze ook overal in youtube videos van bekende houtbewerkers. Blijf me er wel over verbazen dat bij mensen die de machines professioneel gebruiken en het geld en ruimte hebben (bijv. een Frank Howarth) ingewikkelde combinaties van cabinet saws met verlengingen of verbredingen gebruiken. Een paneelzaag zou dan veel praktischer zijn, zeker aangezien ze vaak veel plaatmateriaal gebruiken. Zo heeft elk land zijn eigenaardigheden :).
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dat zal inderdaad wel een grote invloed hebben. Je ziet ze ook overal in youtube videos van bekende houtbewerkers. Blijf me er wel over verbazen dat bij mensen die de machines professioneel gebruiken en het geld en ruimte hebben (bijv. een Frank Howarth) ingewikkelde combinaties van cabinet saws met verlengingen of verbredingen gebruiken. Een paneelzaag zou dan veel praktischer zijn, zeker aangezien ze vaak veel plaatmateriaal gebruiken. Zo heeft elk land zijn eigenaardigheden :).

Maar ondertussen zie ik hier ook regelmatig Harvey cabinet zaagtafels passeren. Terwijl je voor hetzelfde geld een mooie, praktische en veiligere Europese machine hebt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Het voordeel van een cabinet saw is, dat hij meer bruikbare ruimte in je werkplaats geeft. Een paneelzaag neemt erg veel bruikbaar vloeroppervlak in. Ook als je hem niet gebruikt. Als je door een werkplaats loopt waar zo'n zaag staat, stoot je elke keer wel ergens tegen een deel dat uitsteekt. Een cabinet saw met tafels er aan, kun je ook gebruiken om hout op te leggen als je andere bewerkingen aan het doen bent. En bij bv een powermatic weet je dat je kleinkinderen hem ook nog kunnen gebruiken. Simpel en robuust. Er kan eigenlijk niets aan stuk. Bij de aluminium loopwagen van een moderne paneelzaag heb ik daar mijn bedenkingen bij.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het voordeel van een cabinet saw is, dat hij meer bruikbare ruimte in je werkplaats geeft. Een paneelzaag neemt erg veel bruikbaar vloeroppervlak in. Ook als je hem niet gebruikt. Als je door een werkplaats loopt waar zo'n zaag staat, stoot je elke keer wel ergens tegen een deel dat uitsteekt. Een cabinet saw met tafels er aan, kun je ook gebruiken om hout op te leggen als je andere bewerkingen aan het doen bent. En bij bv een powermatic weet je dat je kleinkinderen hem ook nog kunnen gebruiken. Simpel en robuust. Er kan eigenlijk niets aan stuk. Bij de aluminium loopwagen van een moderne paneelzaag heb ik daar mijn bedenkingen bij.

Die uitstekende delen valt best mee. Bij de Hammer kan je de oplegtafel eenvoudig afnemen en de machine eventueel verrijden. Bij een cabinetzaag is het verplaatsen niet zo evident als je een tafelverbreding gebruikt. Die staat op twee iele pootjes. Wil je de machine verplaatsen, dan moeten telkens die pootjes weg genomen worden en achteraf moet het blad terug gesteld worden.
 

't Wolt

Actieve deelnemer
2 dec 2018
269
13
Amersfoort
www.twolt.nl
In mijn werkplaats (gedeelde werkplaats met een collectief) staan twee grote Altendorfs, een oudere voor schulpen en een moderne voor afkorten en plaatmateriaal (al kan dat ook uitgewisseld worden, maar het is wel lekker om bijna nooit zaagbladen te hoeven wisselen). Ja, die nemen gigantisch veel ruimte in en ja, dat maken ze zonder meer goed met hun veelzijdigheid en productiviteit. Ik zou nooit meer terug willen naar het gehannes met grote, zware platen op een kleine zaag. Helaas maakt mij dat ook verwend. Teruggaan naar een simpelere werkplaats zou voor mij nu al, na pas een paar maanden in deze werkplaats, moeilijk zijn. Overigens niet alleen vanwege de zaagtafels.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Die uitstekende delen valt best mee. Bij de Hammer kan je de oplegtafel eenvoudig afnemen en de machine eventueel verrijden. Bij een cabinetzaag is het verplaatsen niet zo evident als je een tafelverbreding gebruikt. Die staat op twee iele pootjes. Wil je de machine verplaatsen, dan moeten telkens die pootjes weg genomen worden en achteraf moet het blad terug gesteld worden.

Ik werk met een paneelzaagcombi met wagen van 2.80m in een kleine ruimte en kan Mathieu alleen maar bijtreden. Plaatsinname wordt regelmatig erger ingeschat dan het is. Een 'cabinetzaag' met een zelfgebouwde uitvoertafel neemt bijna evenveel plaats in dan een dergelijke machine wanneer ze niet in gebruik is (in functie van beschikbare ruimte kan oplegtafel eventueel afgenomen worden, is hier eigenlijk nagenoeg nooit nodig). Als je de volledige koers van de loopwagen gebruikt heb je inderdaad ruimte nodig voor en achter de machine. Maar die heb je evenzeer nodig als je met eender welke zaagtafel materiaal met dezelfde afmetingen wil verzagen. Voordelen wegen echt niet op tegen de nadelen (die in mijn ogen regelmatig overschat worden). De loopwagen duw je in een handbeweging naar één zijde van de machine om plaats te besparen aan de andere zijde, en met diezelfde beweging staat hij nauwkeurig gesteld terug op zijn plaats.... is bij geen enkel zelf geknutselde verlenging voor een 'cabinetzaag' het geval.... In een goed geplande werkplaats zou ik geen seconde twijfelen....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Een top of the line powermatic kost 3500 dollar. Wat zou een altendorf in Amerika kosten? Ik probeer een verklaring te geven voor het feit dat paneelzagen niet zo algemeen zijn in Amerika. Een amerikaanse werkplaats zit vaak in een 2 car garage. Zeg maar 7 meter breed 10 meter diep. Als je daar al je machines in zet en je wil er ook nog een grote paneelzaag in kwijt blijft er niet veel omloopruimte over. En omdat er niet zo veel nieuw worden verkocht , is er ook niet zo'n grote tweedehands markt.
 

koenele

Actieve deelnemer
4 feb 2014
120
9
Is altendorf nog de kwaliteit van weleer? Heb gehoord dat die zijn overgenomen en nu hun instapmodellen ook in china laten produceren? klopt dit?

Dank voor de professionele merken. In de echt top-merken ben ik niet zo thuis, dus ik hoopte al dat iemand daar wat toevoegingen zou doen :)

Helemaal compleet zal het wel niet worden, maar een behoorlijk aantal zou wel moeten lukken. Er blijken toch altijd weer merken te zijn dan je denkt. Bijzonder dat sommige merken toch kunnen blijven bestaan in een kleine niche, je zou verwachten dat die op een gegeven moment wel uit de markt gedrukt zouden worden door de grote spelers.
 

tuoh

Oud hout
Altendorf, maar ook de andere high-end paneelzaagbouwers lopen tegen een probleem aan. Tegenwoordig kost een opdeelzaag maar evenveel meer als bijvoorbeeld een F45 met alle toeters en bellen erop.
Met andere woorden, het aantal potentiële klanten loopt serieus terug. Ze raken hun dure spullen enkel nog kwijt aan kleine(re) bedrijven in een niche markt, waar een opdeelzaag geen optie is.
Als er veel met (valse) verstekken, of dubbel verstek, moet gewerkt worden, schiet een opdeelzaag snel tekort.

Wat jaren geleden zag ondermeer Altendorf de bui al hangen, en hebben ze geprobeerd hier op te anticiperen door een soortement opdeelzaag te ontwikkelen. Maar het ding prijsde zichzelf de markt uit.
Verder dan een paar protypes zijn ze niet geraakt. Hun andere strategie werkt wel, namelijk opnieuw een (betaalbare) paneelzaag uitvinden zonder de kostelijke toeters en bellen erop.
Wat resulteerde in de WA... reeks.

Als je maar één type van machines bouwt, ben je kwetsbaar als die markt veranderd, en je niet bijtijds het roer omgooit.
Er zijn al veel machinebouwers dezelfde weg opgegaan, kijk maar eens welke merken er allemaal bij een groep als SCM onder één paraplu zijn gaan schuilen. Dat was niet uit weelde, maar gewoon een economische must.
Er ontstaan zo grote conglomeraten met een rist van (failliete) bedrijven onder één kap. Denk aan SCM, Biësse, Homag, etc...

Ps: hun WA... reeks is gewoon goed, maar dat is de concurrentie in dat gamma ook. Het is dan de kostprijs die gaat bepalen wat de klant aankoopt en niet meer de bewezen superieure kwaliteit.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.