Vogelhuisje

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Wat je al niet van een oude pallet kan maken...
En ik had nog een plaatje messing liggen!

DSC01581.jpg

DSC01583.jpg

DSC01586.jpg

DSC01600.jpg

DSC01595.jpg

DSC01589.jpg

DSC01587.jpg

Het hout heb ik verouderd met de Azijn/staalwol techniek.
de kleur trekt nog wat grijzer bij...
Ik moet dit nog afwerken, maar weet nog niet waarmee?
Misschien matte blanke lak of iemand anders nog een idee?
 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Erg leuk gemaakt. Jammer dat de achterdeur niet meer open kan ;-)
Ik zet de kastjes altijd in de lijnzaadolie. Trekt lekker het hout in en is tijdens de jaarlijkse schoonmaak weer makkelijk aan te brengen.

Groet,
Jan
 

Hooked on Wood

Actieve deelnemer
12 mei 2019
155
34
Noord Brabant
Leuk Eric, ziet er goed uit man.
Ik vind ook erg cool hoe je het gereedschap heb georganiseerd op de eerste foto's. Ziet er strak uit!

Groeten
Dennis
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Nog eentje erbij gemaakt...

20200103_151951.jpg

20200103_151934.jpg

20200103_151959.jpg

20200103_152032.jpg

20200103_152037.jpg

Het hout voor beide huisjes wat ik heb gebruikt is van oude pallets, en wat legplanken van een oude kast van Ikea...
Het stokje achterin het deurtje komt van de plaatselijke wok-in restaurant, is een eetstokje dus ik vermoed bamboe ;)
Deze is met aluminium delen bewerkt van een oud verkeersbord, dit kun je gemakkelijk zagen op de figuurzaagmachine en met rvs schroeven vastgezet.
Het hangertje is van een spouwanker met 2 stripjes bandijzer in elkaar gelast uit de oudijzer bak.
Dus alleen de rvs schroeven, bratnagels en de lijm is geen recycling.
Ik heb ze beide nu net in de gekookte lijnolie gezet en zijn dus mooier op kleur geworden...
Zal ik tzt nog wel een keer een foto van plaatsen!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hergebruik alom. Goed voor de wereld! En je maakt er weer een echtpaartje blij mee.

Hoe heb je het hout eigenlijk gekleurd? Het lijkt me geen beits oid?
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Jelmer, het kan op verschillende manieren, maar de meest bekende is wel met Azijn en staalwol en koude sterke thee...
Hier een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=1lMwlYAKMfQ&t=34s
Als je op YouTube kijkt zie je hier plenty filmpjes over!
Hier ook een stukje uit de oude doos van het woodworking forum: https://www.woodworking.nl/showthread.php?10911-Hoe-eik-donker-zwart-maken.
Hier op z'n nederlands: http://trendhunters.nl/diy-hout-oud-laten-lijken-met-azijn-en-staalwol/

Het schijnt dat je ook Ijzersulfaat of Ferromel 20 kunt gebruiken, dit zijn tuinproducten om het mos in je gazon te verwijderen!
Ook zijn er wel verschillende beitsen in de handel die er een oude look aan geven.
Maar ik gebruik gewoon staalwol met normale keukenazijn en soms kleur ik het van te voren met een aftreksel van een stuk of 6 á 7 zakjes thee in water.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Heel mooi gemaakt! Ik zie op Pinterest veel van dergelijke vogelhuisjes... Mag ik vragen hou je de latjes op de ronde delen bevestigd? Zijn die gespijkerd, of verlijmd?
Zijn er trouwens bepaalde specifieke afmetingen voor dergelijke vogelhuisjes? Ik neem aan dat de diameter van het gaatje ook verschilt in functie van de vogelsoort?
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Heel mooi gemaakt! Ik zie op Pinterest veel van dergelijke vogelhuisjes... Mag ik vragen hou je de latjes op de ronde delen bevestigd? Zijn die gespijkerd, of verlijmd?
Zijn er trouwens bepaalde specifieke afmetingen voor dergelijke vogelhuisjes? Ik neem aan dat de diameter van het gaatje ook verschilt in functie van de vogelsoort?

Hier een link met maten voor de vliegopening voor diverse soorten.
https://assets.vogelbescherming.nl/...93.1320307933.1578406094-370899327.1578406094
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Heel mooi gemaakt! Ik zie op Pinterest veel van dergelijke vogelhuisjes... Mag ik vragen hou je de latjes op de ronde delen bevestigd? Zijn die gespijkerd, of verlijmd?
Zijn er trouwens bepaalde specifieke afmetingen voor dergelijke vogelhuisjes? Ik neem aan dat de diameter van het gaatje ook verschilt in functie van de vogelsoort?

Seb, de latjes schaaf ik eerst een beetje arm, zodat ze goed aansluiten op elkaar zodat je geen kieren krijgt.
De vogeltjes moeten tenslotte niet op de tocht zitten hé...
Dan lijm ik ze op elkaar en schiet ze vast met een spijkerpistool!


Bedankt Piet voor de hele mooie link met plaatjes van de vliegopeningen, maar die is niet helemaal volledig of ik zie het niet goed?
Het is namelijk ook van belang hoe hoog het invlieggat van de bodem af zit.
Zo staat op diverse media te lezen dat daar verschil in zit, nl:hart gat tot bodem voor een
Mus - 20cm
Koolmees - 18cm tot 19.5cm
Roodborst - 15cm
Specht - 35cm
Hier enkele pagina's info: http://www.colfoort.net/pagina13.html
https://mezen.madelen.nl/Nestkast.html
https://steigerhout-bouwtekeningen.nl/nestkast-maken/

En zo zijn er vele...
 

tomdevet

Nieuw lid
9 jan 2014
8
0
leuk gedaan en mooi hergebruik van materialen.
Zal wel om gevochten worden door de vogeltjes!
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Seb, de latjes schaaf ik eerst een beetje arm, zodat ze goed aansluiten op elkaar zodat je geen kieren krijgt.
De vogeltjes moeten tenslotte niet op de tocht zitten hé...
Dan lijm ik ze op elkaar en schiet ze vast met een spijkerpistool!


Ok, thx!
Heb hier deze zomer tal van paletten uit elkaar gehaald met in gedachten er dergelijke dingen mee te maken... Zal er eens een gedacht moeten van maken! Alvast chapeau voor jouw werk! prachtig!
Ik zie op 1 van de foto's dat er ook een geschilderde uitvoering in de tuin hangt... heb je die met één of andere ecologische verf ofzo behandeld?
Als ik zo wat lees op het net blijkt dat je de nestkastjes ook nog niet met om het even welke verf mag behandelen..., het moet ecologisch, biologisch... Er is blijkbaar meer aandacht voor wat er gebruikt wordt voor de dieren dan voor wat men gebruikt binnenshuis... :confused:
 

Eric55

Actieve deelnemer
6 dec 2015
456
153
Hattemerbroek - N.O Veluwe
Ik zie op 1 van de foto's dat er ook een geschilderde uitvoering in de tuin hangt... heb je die met één of andere ecologische verf ofzo behandeld?
Als ik zo wat lees op het net blijkt dat je de nestkastjes ook nog niet met om het even welke verf mag behandelen..., het moet ecologisch, biologisch... Er is blijkbaar meer aandacht voor wat er gebruikt wordt voor de dieren dan voor wat men gebruikt binnenshuis... :confused:

Ik schilder mijn huisjes met alles wat ik heb staan wat bruikbaar is.
Alleen schilder je de huisjes niet van binnen, en het eerste jaar heb je minder kans op bewoning vanwege de verflucht alhoewel ik daar nog nooit geen probleem mee heb gehad, maar ja meestal wasemen ze eerst wel een paar weken hier uit in de werkplaats!
Trouwens de laatste twee huisjes die hier getoond zijn die zijn alleen het dak van geverfd, sterk verdund, en met een lapje uitgewreven en de rest ervan staat in de Gekookte Lijnolie.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik schilder mijn huisjes met alles wat ik heb staan wat bruikbaar is.
Alleen schilder je de huisjes niet van binnen, en het eerste jaar heb je minder kans op bewoning vanwege de verflucht alhoewel ik daar nog nooit geen probleem mee heb gehad, maar ja meestal wasemen ze eerst wel een paar weken hier uit in de werkplaats!
Trouwens de laatste twee huisjes die hier getoond zijn die zijn alleen het dak van geverfd, sterk verdund, en met een lapje uitgewreven en de rest ervan staat in de Gekookte Lijnolie.

Gekookte lijnzaadolie zie ik regelmatig als tip voor dergelijke toepassing! Thx, ik heb hier ook tal van restjes verf, eenmaal de boel buiten staat zal de verfgeur wel snel verdwijnen... En als het huisje het eerste jaar onbewoond blijft, dan kan ik tenminste naar een mooi vogelhuisje kijken ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.