aftekengereedschap, kruishout, fineersnijgereedschap

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,


ik heb een aantal niet alledaagse gereedschappen om hout af te tekenen of fineer te snijden waarvoor ik wel toepassingen kan bedenken zonder te weten waarvoor ze echt dienden. Het is evenwel zeer goed mogelijk dat die dingen voor een ander toepassing ontworpen werden.

Daarom dit nieuw onderwerp waar iedereen die wat speciaal aftekengereedschap, fineersnijders, en dergelijke heeft, foto's kan posten en kennis en ervaringen kan delen.

gereedschap 1 met als totale lengte 16,5 cm en de breedte van het hout is 1,5 cm. De versmalde uiteinden van het zaagblaadje zijn niet scherp maar eerder ongeveer haaks geveild.

IMG_8983avk.jpg
IMG_8987avk.jpg
IMG_8992avk.jpg


Waar dient dit gereedschap voor?

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
@WR1944: 'k Dacht daar in eerste instantie ook aan, maar dan zit het blad wel verkeerd om hé...
Misschien iets om een cirkel uit te schrapen? Ben benieuwd naar een beter antwoord...

Groeten,
Steven

Ik geef niet gauw op. Je kan eerst met een mes-achtige passer de randen van de cirkel(delen) insnijden en dan de groef uitschrapen. Ik zie zo gauw geen andere functie.
In het algemeen zijn houtbewerkers niet persé goede metaalbewerkers en gaan ze vaak met een toevallig beschikbaar stukje metaal aan de slag. Dan wordt er zo weinig mogelijk aan het metaal gedaan. En dat zie ik in het getoonde voorwerp enigszins terugkomen. Maar ik geef m'n mening graag voor een betere.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank jullie voor de hulp.

het lijkt zeer aannemelijk dat het iets is om cirkels uit te schrapen. Dit materiaal was van een ébenist, dus fineer alom. Het is duidelijk iets dat gemaakt is als oplossing voor een gesteld probleem. De instelling is nog origineel. Het zou cirkels uit schrapen mer een buitendiameter van 36 mm en de cirkel heeft een breedte van 1,5 mm. De ander kant van de schraper zou een cirkel van 1 mm breed uit schrapen. Wat ik merkwaardig vind is dat er niets te vinden is waarmee de cirkel eerst kan worden ingesneden, maar dat is geen criterium om een functie aan dit gereeschap toe te wijzen.

Zijn er nog forumleden met wat ongewoon aftekengereedschap, fineersnijders, en dergelijke hebben?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Maar waar dient dat grote los zittend gedeelte voor?
Voor twee pennetjes klemmen ben je dat niet nodig.
Of doe je daar je krant tussen in de pauze?
 

WR1944

Oud hout
Zoals ik al eerder schreef lijkt me dit een apparaat dat is samengesteld uit toevallig voorhanden materialen. Misschien heeft de maker de intentie gehad om er grotere cirkels mee te maken maar is het er gewoon niet van gekomen. Daarom lijkt het ongebruikte deel wat vreemd. Ook het verslijpen van het waarschijnlijk afgebroken stukje zaagblad wijst op een improvisatie. Ik zie dit niet echt uit een fabriek komen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zoals ik al eerder schreef lijkt me dit een apparaat dat is samengesteld uit toevallig voorhanden materialen. Misschien heeft de maker de intentie gehad om er grotere cirkels mee te maken maar is het er gewoon niet van gekomen. Daarom lijkt het ongebruikte deel wat vreemd. Ook het verslijpen van het waarschijnlijk afgebroken stukje zaagblad wijst op een improvisatie. Ik zie dit niet echt uit een fabriek komen.


Sorry WR1944, niet gezien dat jij al eerder iets soortgelijks had geschreven als ik. Niet zorgvuldig gelezen :D

@armadaman
ja op het forum "ambacht en gereedschap" zit ongetwijfeld de kennis. Maar het gaat er nogal traag en soms krijg ik de indruk dat hun vaak kundige leden het forum te weinig bezoeken. Maar ik zou het zeker proberen.
Mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Het enigste wat ik mij kan bedenken is ook de eerder genoemde schraper tbv ingelegde cirkels.
De maker heeft wel de moeite genomen om de plaats van de schroeven af te schrijven, dit kan erop duiden dat het gemaakt is voor een specifieke klus en daarom afwerking/gebruikte materialen niet zo belangrijk zijn. Door het lange handvat zal het schrapen een stuk lichter gaan.

Maar ik kan er natuurlijk ook gigantisch langs zitten :)
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Maar voor een schraper ziet het stukje zaagblad er niet scherp uit.

De meesten van dat forum zitten hier toch ook?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
hallo allen,

dank voor alle reacties op gereedschap 1. Een zelfgebouwde cirkelschraper klinkt heel aannemelijk.
Ik keek eens naar "Ambacht en Gereedschap". ziet er goed uit. Het is gemakkelijk dat veel van hun leden ook op dit forum actief zijn. Allen merkwaardig dat ik niets in de kist heb gevonden waarmme kleine cirkels kunnen worden ingesneden.

Het volgende gereedschap "gereedschap 2"

IMG_9001bvk.jpg
Dit maal is het duidelijker wat het is. Hiermee teken je grote cirkels af.

Kan iemand met zekerheid vertellen of het ook zou kunnen dienen om fineer te snijden?
Heeft iemand anders nog wat wat speciaal aftekengereedschap, fineersnijders, en dergelijke?

Groeten
Ornament,
http://www.houtsnijden.eu
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hallo Ornament,

Kan je ook enkele detailfoto's plaatsen? Aan sommige uiteindes zit precies een lemmetje of zo? Op die plek kan je wss een potlood of mesje of iets dergelijks klemmen? Het ziet er wel keurig materiaal uit!

Ik denk dat als de maker van het vorige gereedschapje zou kunnen zien hoe wie hier zitten te gissen hij veel plezier zou hebben;)

Groeten,
Steven
 

tuoh

Oud hout
Ik denk dat de snijder op de foto hierboven niet dient voor fineer maar om "Linoleum" (uit) te snijden. Hier worden nogal eens patronen met verschillende kleuren gebruikt, al dan niet in cirkelvorm.

Mvg,


André
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,

alvast dank voor de snelle reacties op gereedschap 2

Steven, ik zal van elk element een detailfoto posten. Dat zal meer gegevens aanreiken om de mogelijkheden van het gereedschap te onderzoeken.

Touh , dat is een onverwacht antwoord maar het is een mogelijkheid. Het verbazende is dat apparaat aan de binnenzijde van de gereedschapskist , afkomstig van een ébénist, werd en wordt bewaard. Het heeft er een ereplaats. De achtergrond op de foto is trouwens het deksel van die kist. Die meubelmaker heeft nooit met linoleum gewerkt. Dat wil daarom nog niet zeggen dat het er niet voor ontworpen of door anderen gebruikt is voor linoleum. Misschien kreeg hij het te pakken, zag er misschien andere toepassingen en bewaarde het in zijn gereedschapskist.

Groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Het hoeft niet persé een snijdend gereedschap te zijn, er kan ook mee afgetekend worden. Zo te zien zitten er stukken bij die als verlenging kunnen dienen. Dan kan je aardig grote cirkels of rondingen maken. Dan maak je net als bij een kruishout een snede en kan je er langs afwerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.