Aanschaf bovenfrees.

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ho Ho, hier wordt wel de Mafell LO65 gebruikt, een machine van 2600 Watt en 5,7 kg zwaar! Categorie € 1000 ++
En ook nog alles zonder oorbescherming.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Voor zo'n verbinding is het erg verstandig een krachtige machine te gebruiken.

Ik gebruik de grote Mafell ook om scharnieren in te frezen. Is wel zwaar, maar prima te doen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Weet niet of 1600W voldoende is voor zo'n grote zwaluwfrees. Zo'n verbinding wordt volgens mij in één keer op diepte gefreesd, dus vandaar dat de Mafell met z'n 2600W daar vaak voor wordt gebruikt.

Voor die Bosch is er in ieder geval ook een spantang van 1/2" verkrijgbaar. Dan kan je ook de goedkopere frezen in Amerika bestellen.
 

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
Ik ga zo'n niet kopen. Dat is voor de hobby niet te betalen. Ik wil zelf zo'n mal maken...
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Dat kan dan nog een interessant draadje worden. Ik ben ook wel benieuwd naar zo'n mal, maar ook voor mij is dat kostentechnisch echt geen optie.

Als je hem gaat maken, ben ik in ieder geval heel benieuwd en zou ik graag je maakproces zien.
 

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
Geen probleem maar dat wordt pas later in het jaar als ik het geld voor de frees bij elkaar heb...
Ik ben al wel druk bezig om uit te zoeken welke kopieerring en maten ik nodig ben zodat de verbindingen precies goed komen.
Maar dat komt wel goed.
Ik maak de mallen eerst van hout en later van aluminium.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb zelf de Bosch GMF1600CE (+GOF) .. maar voor deze zwaluwstaarten is dit echt te "klein" ook al is het geen kleintje. Hiervoor heb je "zwaar"-vermogen nodig hoor.
Jos
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
J.P.
Het is niet moeilijk, alleen willen het liefst van alles slechts 1 frees dat alles doet en alles kan, die licht en zwaar is, die groot en klein is, die met 1 hand te bedienen is en toch 2000W vermogen heeft, enz enz. ... en dan geraken we er niet meer uit en wordt het moeilijk. Ik zit zelf geregeld in dit dilemma hoor, je bent niet alleen.
Je kiest een frees naar het benodigde vermogen. Voor de zwalustaarten zoals hierboven heb je meer dan 2000W nodig en dan wordt het beperkt.
Dergelijke freesmachines zijn zwaar en kun je niet gebruiken als kantenfreesje met een 6mm as.
Als de aanschafprijs te hoog is naar gelang het gebruik, kun je altijd overwegen om te gaan huren (in de veronderstelling dat dergelijke machines te huren zijn natuurlijk)

veel geluk in je zoektocht.
Jos
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Overweeg de Makita RP2300FCX ook in dit vergelijk. Door de liniaire lagering heeft deze een superlichte geleiding. Met 2300watt is deze ook sterk zat.

Als het kostenplaatje mee speelt, wil je nog wel eens slagen met een tweedehands machine. Een Dewalt DW625 (oude ELU OF177) kom je regelmatig tegen. Ook een oude Makita 3612 is een beresterke machine. Op MP stonden laatst ook twee Festool OF2000 (oude model) die de klus kunnen klaren.

Voor licht werk zul je altijd een kleine machine wensen. Met een specifiek gebruik als dit waar je meer als 2000watt nodig hebt zit je in de bovenklasse. Die machines wegen 6kg plus, daar waar bijvoorbeeld een OF1010 maar 2,5kg weegt. Dat verschil is te groot om met 1 machine te overbruggen. Veel gebruikers hebben als 1 machine compromis de Festool OF1400, maar die is hier veels te licht voor.

De zware Triton is een prima keus, maar veels te lomp voor klein handwerk, hou daar dus rekening mee bij de aanschaf.

Overigens een lichte machine tweedehands erbij is een veel makkelijkere opgave, die worden zat aangeboden. Denk daar ook eens aan.
 

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Ik zal kijken wat er allemaal aangeboden wordt...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Mijn keuze voor de triton tra 001 werd grotendeels bepaald door vermogen voor zwaar werk. Uitmuntend geschikt voor onder de tafel en standaard meegeleverd spantang 1/2 = 12.7 mm. Waarom dit laatste: er is op internet enorme keuze indeze maat voor lage prijzen. 12mm in nederland is bijna allemal prof spul. Niets mis mee mar je zit zo boven de 100 euro voor een frees met lager. Bij de 12.7 maat vaak 20 tot 30 dollar. Wel even uitkijken met de portokosten.
 

J.P.

Nieuw lid
19 mei 2017
21
0
Wie weet was de verschillen zijn tussen makita RP2300FCX en de RP2301FCX.
Bij de makita site staat de 2301 er helemaal niet bij maar bij de video's ko. Ik die wel tegen als ik de 2300 zoek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.