Luxe Sager.

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Hallo Iedereen,

Enige tijd geleden heb ik een ware schat kunnen bemachtigen namelijk een sager chemical 1928.

Dit is een dubbelzijdige bijl met een snede voor het vellen en een kant voor het ruigere werk zoals wortels,takken en kloven. Aangezien dit al een oudje is verdient deze een prachtige steel. Voor de steel heb ik het essen met rechte ringen oftewel zo sterk mogelijk maar graag zou ik voor de wig iets speciaals willen.

Heeft iemand advies voor een kleurrijke/mooie houtsoort voor de wig? een essen zou natuurlijk kunnen alleen zou ik graag een uniek tintje geven aan deze speciale bijlkop.

alvast bedankt.

C
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik ben enige tijd terug een draadje begonnen over de vraag of taxus geschikt is als steel. De conclusie leek te zijn dat dat ook wel is. Zoek dat draadje maar eens op.

Het zou de gehele bijl iig een nog bijzondere uitstraling geven.
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
bruin: donker iepen
zwart: gerookt vers eiken
oranje: taxus

Dankjewel, zou purperhart eventueel ook kunnen of word dat na loop van tijd ook donkerbruin?

Ik ben enige tijd terug een draadje begonnen over de vraag of taxus geschikt is als steel. De conclusie leek te zijn dat dat ook wel is. Zoek dat draadje maar eens op.

Het zou de gehele bijl iig een nog bijzondere uitstraling geven.

Had ik al gelezen, ik zal eens bij de houthandel langs gaan om te kijken of het een beetje betaalbaar is haha.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
100_3398.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dankjewel, zou purperhart eventueel ook kunnen of word dat na loop van tijd ook donkerbruin?



Had ik al gelezen, ik zal eens bij de houthandel langs gaan om te kijken of het een beetje betaalbaar is haha.

Dan zou ik maar stoppen met zoeken
uniek, speciaal en dat soort termen gaan meestal niet goed samen met betaalbaar
mooiere/uniekere houtsoorten zijn nou eenmaal duurder
Wellicht kun je vermelden welk budget je in gedachten hebt, er zitten hier veel mensen men bergen ervaring, op basis van je wensen en budget kunnen ze je gerichter helpen

Lengte van de steel zou ook goed helpen
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
als je voor zwart gaat kan je het ook "ebonizen" zoals athanor ook met zn tafeltje heeft gedaan, met azijn en staalwol. werkt goed op eiken.

heb je geen stukje eik, dan kan je ook gewoon een stuk essen pakken van je steel en deze eerst laten soppen in een kop thee voor de tannines en daarna in de azijn.

https://www.youtube.com/watch?v=YMwR9HV1wwA
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
Ik ben meer van het inlands hout, al die plaatjes van dakloze apen enzo. Als je echt maar een klein stukje nodig hebt, zou je ook gouden regen kunnen nemen, dat is ook mooi bruin en (dus) contrasterend met je essen steel.

Goed punt, het is inderdaad maar een heel klein stukje voor de wig. De steel zelf is van iepen.

@Willem1958 Nog nooit gezien, prachtig die kleur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.